Beugels onder Zweetblad slecht voor paard??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bo_Y

Beugels onder Zweetblad slecht voor paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 11:54

Ik heb mijn beugels altijd onder het zweetblad. Dan beschadigd het zweetblad niet enzo. Ik heb daar nooit comentaar opgehad ook niet van mijn instructeurs. Nu hoorde ik vandaag op stal dat het erg gevaarlijk was en bovendien erg slecht voor je paard. Die persoon kon me niet uitleggen waarom, vandaar dat ik jullie bokkers maar eens vraag.

Djilna

Re: Beugels onder Zweetblad slecht voor paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:56

Het blijkt dat sommige paarden zo gevoelig zijn dat als ze niet 2 lagen leer tussen beugelriem en lijf hebben zitten ze drukplekken ervan krijgen. Dat geldt dus lang niet voor alle paarden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:57

Bij mijn ene zadel heb ik ze er ook onder. Maar er is tegen mij nooit verteld dat dit slecht zou zijn voor het aard. Volgens mij is het alleen goed. Want je houd je bene zo veel stiller.

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:57

Ik heb mijn beugels ook onder het zweetblad. Het enige is dat als je paard gek gaat doen en jij klemt je vast dat je tegelijkertijd je beugels vastklemt en dus geen kant op kan met je beugels. Verder heb ik nog niet gehoord dat het slecht is voor je paard..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:58

Ik ben het met Djilan eens. Gevaarlijker is het niet, mits je het gespje waar je beugelriem doorheen gaat zo hebt staan dat je beugel er af valt als je blijft hangen met je voet.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 12:00

Marieke_K schreef:
Ik ben het met Djilan eens. Gevaarlijker is het niet, mits je het gespje waar je beugelriem doorheen gaat zo hebt staan dat je beugel er af valt als je blijft hangen met je voet.

Ik had het hier pas met een meisje van stal over, toen pakten we mijn zadel erbij (wintec), maar daar zit dus maar 1 stuk.. geen extra haakje oid. Het is 1 geheel. Is het dan te gevaarlijk?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:45

Mariannedeb schreef:
Marieke_K schreef:

Ik had het hier pas met een meisje van stal over, toen pakten we mijn zadel erbij (wintec), maar daar zit dus maar 1 stuk.. geen extra haakje oid. Het is 1 geheel. Is het dan te gevaarlijk?

Hé, die discussie komt me bekend voor. Tong uitsteken Denk niet dat het echt gevaarlijk is, anders zouden ze het wel hebben aangepast denk ik! Dat het slecht is voor het paard heb ik nog nooit gehoord in iedergeval.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:49

gevaarlijk of slecht voor het paard niet maar goed voor je zadel is het niet...heb het heel even gehad en bij mij kon de zadelmaker het meteen zien aan mijn zadel...voor bij de zweetbladen begon het op te krullen...heb ze gewoon weer op de normale manier eraan hangen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:52

Ik heb mijn beugels al sinds 2005 onder het zweetblad en mijn zadel ziet eruit als nieuw. Dus geen last van opkrullende zweetbladen Knipoog Zal per persoon verschillen denk ik.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:57

ik heb ze ook onder het zweetblad en ik heb nergens last van. lijkt me ook niet gevaarlijker ofzo

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:14

Mijn beugels bevestig ik ook onder mijn zweetbladen. Mijn paard heeft nergens last van. Lijkt mij dus een beetje overtrokken verhaal.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:25

Vaag verhaal. Die van mij zitten ook onder het zweetblad. Zou niet weten waarom dat slecht zou moeten zijn voor m'n paard.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:44

Het enige waarom ik kan bedenken dat het gevaarlijker is, is omdat ze er dan misschien minder snel losschieten mocht er iets gebeuren??

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 18:46

Nog nooit van gehoord. Ik rijdt al jaren zo, en heb het zeker wel bij 10 tot 20 paarden zo gehad, nooit geen problemen.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 20:05

ik heb ze er ook gewoon onder

xjessiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:58

Ik heb ze er ook onder, vind het fijner rijden.
Heb er nog nooit van gehoord dat het slecht is voor je paard...
Die van mij doet het er iig niet slechter op Knipoog

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:24

Mariannedeb schreef:
Marieke_K schreef:

Lijkt mij juist niet, heb je wel s geprobeerd om van dat zadel een beugelriem af te trekken, dat gaat Zo gemakkelijk Lachen Dus denk dat je juist sneller los bent, in plaats van minder makkelijk Ja

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 14:26

ben in ieder geval bij dat het niet slecht is voor je paard. Ik blijf gewoon lekker zo doorrijden.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:30

Hmm als het zo slecht zou zijn...waarom worden er dan close contact zadels gemaakt?

Ik heb een close contact zadel en mijn beugelriemen dus wel gewoon over het zweetblad, maar daar zit dus uiteindelijk ook maar 1 stukje leer tussen en geen 2 zweetbladen....
Mocht je paard drukkingen ervan krijgen dan zou ik dus sowieso de hele ligging van mijn zadel maar eens in twijfel gaan trekken.

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:25

Beetje een ongegrond verhaal..
Ik heb mijn beugels al tijden onder mijn zweetbladen en mijn paard heeft nergens last van. Bovendien heb ik ook geen last van opkrullende zweetbladen.

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:54

Slecht voor het paard zou ik niet weten.
Zelf heb ik het 1 keer uitgeprobeerd, maar ik vond het nadeel dat ik mijn beugel niet zo makkelijk "blind" in kon schuiven. Doordat het onder het zweetblad ligt, kan je hem minder makkelijk draaien om je voet in te zetten.
En aangezien ik altijd buitenrijd, vond ik het geen prettig idee, dat ik in galop ofzo, moeite zou hebben om een verloren beugel weer aan te trekken.
Dus voor mij weer gewoon beugels óp de zweetbleaden.

megg14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:50

ik heb ze ook gewoon onder de zweetbladen.. k heb ook nooit gehoord dat het slecht of gevaarlijk is.. dat wat margaretha1 zegt is wel een beetje zo maar dat verschilt denk ik per persoon..

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:56

bij mijn haf heb ik ook een wintec en ook de beugels onder het zweetblad... no problem. Hakken uitdrukken en ik verlies ze niet Knipoog. Ook het zadel ziet er na een paar jaar nog prima uit. Ook mijn haf heeft geen drukplekker od. Kan me wel voorstellen een paard met een dun/gevoelige huid, dat dit kan gaan irriteren.