Moet ik een Martingaal gebruiken??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Clasine

Moet ik een Martingaal gebruiken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 21:07

Mijn pony is nogal angstig en schiet er vaak vandoor.
Hij gooit dan zijn hoofd omhoog, en gaat onwijs hard.
Ik kan soms geen contact met hem krijgen voordat hij stopt.

Zou een martingaal, of een andere hulpteugel een oplossing kunnen zijn?
Want met praten, geruststellen, enz. kom ik er niet... Scheve mond

ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Lynn_Nikita

Re: Moet ik een Martingaal gebruiken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:08

als het paard zijn hoofd omhoog gooit is martegaal vaak goede oplossing, mits deze goed afgesteld is
probeer ook te laten wennen aan meer dingen, schriktraining evt, als je paard er zovaak tussenuit schiet

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:09

ik denk ook wel dat een martingaal zal helpen! probeer idd schrik trainingen met haar.. Lachen

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:10

Hulpteugels, daar verliest hij zijn angst niet mee, als je lekker ontspannen met hem wil rijden, kan je beter eens met een ervaren "bom-proof" paard op pad gaan. Als dat beter gaat doe je dat vaker en uiteindelijk leert 'ie wel dat niet alles eng is.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:10

Ja denk ook dat het een goede oplossing is
probeer het is uit zo heel duur zijn ze niet Lachen

Kiimmetjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:12

Als het paard zijn hoofd omhoog gooit dan moet een martingaal wel goed zijn

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:14

inderdaad.

martingaal kan wienig kwaad. loopt hij rustig met zijn hoofd, werkt het niet in. alleen als hijzijn hoofd heel hoog doet.

daarnaast natuurlijk oefenen met je pony.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:15

een martingaal zou idd een goede oplossing kunnen zijn, en misschien begeleiding van een professioneel iemand.

Clasine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 07:52

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Pling
Ik rijd lessen en ook al wedstrijden. het gaat opzich heel goed, we hebben regelmatig prijzen, maar soms kan hij er in 1 keer vandoor schieten. (een begeleider lijkt me dus niet echt dé oplossing...) en als hij dan op gang is kan ik hem niet snel genoeg stoppen. ik dacht dat als ik er een martingaal aan zou doen, ik beter contact kon krijgen om hem eerder te stoppen. Pling ?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:23

heiditjj schreef:
Hulpteugels, daar verliest hij zijn angst niet mee, als je lekker ontspannen met hem wil rijden, kan je beter eens met een ervaren "bom-proof" paard op pad gaan. Als dat beter gaat doe je dat vaker en uiteindelijk leert 'ie wel dat niet alles eng is.

Heb je gelijk in, maar ook al mag dat dan zo zijn, een martingaal kan wel helpen om het bit op de juiste plek in de mond te laten liggen zodat je wel contact kan maken en het dier sneller weer 'met zn koppie terug op aarde' te brengen. Dus het kan wel helpen in het onderbreken van de angst en sneller doorkomen waardoor je hem wél weer het vertrouwen kan geven om op jou (de ruiter) te leren vertrouwen.
Dus ik denk ook zeker dat een martingaal in deze best moet kunnen helpen, maar hou er wel rekening mee dat alles paardafhankelijk is en het dus in jou geval niet persé hoeft te helpen.

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 09:36

Een martingaal helpt wel, maar lost niet alles op.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:17

Martingaal is een hulpteugel. Vaak voor tijdelijk gebruikt om een paard op het "goede spoor" te zetten. Als hij begrijpt wat jij bedoeld met de martingaal denk ik persoonlijk dat hij zal leren dat hij gewoon bij jou moet blijven en dat jij de baas bent.
Ik heb een Thiedeman gebruikt nog geen 2 maanden misschien 4/5 weken en nu kan ik op een simpel watertrensje op buitenrit.

Clasine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 12:20

oke, dus de martingaal is wel een goed idee. Vork

T_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 14:15

een martigal kan helpen, maar dit is een hulpteugel die geen leermoment geeft. Ik bedoel moment dat de martigal uitgaat, is de kans heel groot dat ie het gewoon opnieuw gaat doen. Hij zal het niet gaan afleren door het aan te doen.
Grt.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:29

heiditjj schreef:

Een martingaal kan in de tussentijd wel helpen voor de TS om het contact met het paard te houden. Zelf vind ik een martingaal verschrikkelijk rijden (ga er mijn armen énorm van uitduwen waardoor ik alleen maar een harde hand krijg), vandaar dat ik bij mijn vorige paard gekozen heb voor een thiedemann. Een martingaal is in principe een prima "hulpteugel" om eventjes te helpen, maar als ik de TS was zou ik het probleem ook vanuit de kern aan gaan pakken. Lachen