Te kleine bontjes

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Te kleine bontjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 16:04

Ik zit me nou al tijden te ergeren aan en me af te vragen waarom mensen met te kleine bontjes onder hun zadel rijden.
Het is al niet zo fantastisch voor de rug en dan ga je de drukverdeling nog eens helemaal verkeerd plaatsen ook!
Ik bedoel dus wanneer de sierrand van het bontje ook nog onder de kussens zit voor een deel, terwijl dit er gewoon netjes achter moet liggen. Dit gaat gewoon knellen en veroorzaakt naar mijn idee alleen maar drukplekken en echt geen zachte bescherming voor de rug.
Maak ik me nou druk om niks of valt het jullie ook op?

Lara_Silver

Re: Te kleine bontjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:13

Mij is het ook al vaak opgevallen. Het is hetzelfde als het bontje óp het dekje leggen, dat is ook volkomen nutteloos, want het hoort op de blote rug. Maar fenomeen te kleine bontjes is idd wel wat verontrustender, gewoon omdat die mensen het vaak nog geeneens doorhebben of denken 'och het is toch lamsvel, lekker zacht voor de rug' maar niet doorhebben dat ze er de rug mee naar de vaantjes rijden. Attributen als bontjes doen in het grootste gedeelte van de gevallen meer kwaad dan goed en worden op een manier gebruikt waarop ze volkomen nutteloos zijn. Als het zadel met bontje nogsteeds goed past allez dan maar vaak neemt het bontje net die ruimte in die nodig is voor het paard om vrij te kunnen bewegen, en gaat het zadel dus knellen. Imo hoort een bontje gewoon op de blote rug van het paard en er dan meteen het zadel op, zonder combi met een dekje of nog erger een pad.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:17

mijn paard waar ik op rijd die heeft het bontje op het dekje leggen want dat moet vn wilma salm(is een paard van wilma)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:19

_helga_ schreef:
mijn paard waar ik op rijd die heeft het bontje op het dekje leggen want dat moet vn wilma salm(is een paard van wilma)

Ok, goed dat we dat weten...
En je verdere toevoeging aan dit topic?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:21

Lara_Silver schreef:
_helga_ schreef:

Ok, goed dat we dat weten...
En je verdere toevoeging aan dit topic?

Huilen van het lachen

Dat snap je toch wel, als Wilma het zegt is het goed! Clown

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:25

Miss_Malfoy schreef:
Dat snap je toch wel, als Wilma het zegt is het goed! Clown

Ow oeps dan heb ik een grote fout gemaakt!! Bloos! Huilen van het lachen
Ik ken die Wilma geeneens. ROFL

ok weer even OT:
Helga dan moet ik even tegen jou Wilma ingaan en zeggen dat ik het helemaal niet met haar eens ben.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:27

nou dan neit maar ik weet zeker dat zij gelijk heeft en wilma salm is een super dressuur amazone in brabant en zeeland!!
en ze rijd prix st georges!!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:31

Lara_Silver schreef:
Mij is het ook al vaak opgevallen. Het is hetzelfde als het bontje óp het dekje leggen, dat is ook volkomen nutteloos, want het hoort op de blote rug. Imo hoort een bontje gewoon op de blote rug van het paard en er dan meteen het zadel op, zonder combi met een dekje of nog erger een pad.

Dat vind ik wel een interessant punt. Ik heb gisteren zoiets aangeschaft en was er eigenlijk vanuit gegaan dat je zoiets gewoon tussen het zadel en het dekje moest leggen, omdat je dat toch hier het meeste ziet. Dat lijkt toch ook vrij logisch, omdat het niet helemaal met het zadel meeloopt, maar onder een gedeelte ligt. Onder de zweetbladen moet toch ook wel iets liggen? *confused*

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:32

_helga_ schreef:
nou dan neit maar ik weet zeker dat zij gelijk heeft en wilma salm is een super dressuur amazone in brabant en zeeland!!

Ik woon in zeeland, maar ken haar niet...
En dat is geen redelijk argument, ze kan nog zo geweldig rijden, dan nog hoeft ze niet alles over tuig te weten.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:34

Miss_Malfoy schreef:
_helga_ schreef:

ROFL
Wilma is toch diegene uit Yerseke?

Offtopic Clown

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:37

Narya schreef:
Miss_Malfoy schreef:

ROFL
Wilma is toch diegene uit Yerseke?

Offtopic Clown

Ik ken wel een Wilma ja... Die gaf les op mijn oude manege op Bru.. (Bruinisse)
Maar die rijd dat niveau niet hoor. Huilen van het lachen

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:39

jaah zij woont in yerseke!!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:21

Narya schreef:
Lara_Silver schreef:
Mij is het ook al vaak opgevallen. Het is hetzelfde als het bontje óp het dekje leggen, dat is ook volkomen nutteloos, want het hoort op de blote rug. Imo hoort een bontje gewoon op de blote rug van het paard en er dan meteen het zadel op, zonder combi met een dekje of nog erger een pad.

Dat vind ik wel een interessant punt. Ik heb gisteren zoiets aangeschaft en was er eigenlijk vanuit gegaan dat je zoiets gewoon tussen het zadel en het dekje moest leggen, omdat je dat toch hier het meeste ziet. Dat lijkt toch ook vrij logisch, omdat het niet helemaal met het zadel meeloopt, maar onder een gedeelte ligt. Onder de zweetbladen moet toch ook wel iets liggen? *confused*

Het is bij goed geöliede zweetbladen niet nodig, maar ik vind het persoonlijker wel iets beter. Maar je hebt ook volledige bontdekjes in zadelvorm. Maar bontje - dekje - zadel moet kunnen, als het dekje maar niet te dik is, een dun katoenen dekje in combinatie met een bontje is het beste.

@ Helga: ook in de hogere klassen zie ik vaak genoeg dingen die niet juist zijn, de status van de ruiter heeft niks te maken met haar kunde tov harnachement.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 17:57

Lieve mensen het gaat er niet om of het dekje op de rug of op het dekje ligt, daar ben ik allang over eens dat het op de rug moet en niet op het dekje. Tong uitsteken
Het is niet goed om het bontje op het dekje te leggen, duidelijk, maar waar het mij om gaat is dat het nóg slechter is om een te klein bontje er op te leggen waardoor de kussens vaak nog een deel van de bontrand beslaan waardoor je drukplekken kunt verwachten naar mijn mening.

Bregje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:10

Bontjes zijn er niet in alle maten..
Ik heb al meerdere (dressuur)zadels gehad waarbij geen bontje onder kon..
Nu ben ik verder niet zoown bont-fan maar als ik idd op de gemiddelde dressuurwedstrijd kijk, rijdt toch echt het meerendeel met een bontje ertussen.. Dus lijkt het mij sterk dat het daardoor verslechterd.. Maar dat even buiten beschouwing gelaten..
Voor de mensen die een te klein bontje eronder leggen, eeeeeuhm dat ziet er toch ook niet uit.!!
En aangezien de meeste het eronder gooien puur uit 'ja maar iedereen doet het' en 'omdat het mooi is'.. kunnen ze beter ff bedenken dat als het niet past langs je zadel het er niet uit ziet, dus je het beter uit je hoofd kan zettenn Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 18:12

Bont is er wel in een hoop maten, je hebt maat M voor zadels van 13 tot 16 inch ong. en maat L voor 17 tot 18,5 inch dus dat is onzin wat je zegt Tong uitsteken . En als het niet past moet je het niet gebruiken, dan sloop je de rug alleen maar. Je gaat toch ook niet rijden met een niet passend zadel met allemaal deuken in de kussens, of zie ik dat verkeerd?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:27

Bregje88 schreef:
Bontjes zijn er niet in alle maten..
Ik heb al meerdere (dressuur)zadels gehad waarbij geen bontje onder kon..
Nu ben ik verder niet zoown bont-fan maar als ik idd op de gemiddelde dressuurwedstrijd kijk, rijdt toch echt het meerendeel met een bontje ertussen.. Dus lijkt het mij sterk dat het daardoor verslechterd.. Maar dat even buiten beschouwing gelaten..
Voor de mensen die een te klein bontje eronder leggen, eeeeeuhm dat ziet er toch ook niet uit.!!
En aangezien de meeste het eronder gooien puur uit 'ja maar iedereen doet het' en 'omdat het mooi is'.. kunnen ze beter ff bedenken dat als het niet past langs je zadel het er niet uit ziet, dus je het beter uit je hoofd kan zettenn Lachen

Een paard kan helaas een lange tijd met een slecht passend zadel lopen, zonder dit te tonen. De problemen komen er echter toch. En je moet wel goed lezen, als het bontje het zadel slecht passend maakt is het slecht. Ook kan het zijn dat er mensen met een bontje rijden omdat het zadel zonder juist slecht past, wat ook bestrijding van de symptomen is maar dat daargelaten.
Buiten het feit dat een te klein bontje niet uit ziet, is het ook heel slecht, omdat het maakt dat de kussens gaan drukken.