Inrijden, welk bit of bitloos?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NiN_ME

Inrijden, welk bit of bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 12:31

Mijn paard is inmiddels 3 jaar oud en ik ben aan het bedenken met welk soort bit ik hem moet inrijden.

Nu zijn er natuurlijk enorm veel soorten bitten op de markt, maar welk bit is het meest geschikt om een paard mee in te rijden? In combinatie met welk hoofdstel?
Ik ben opzoek naar een bit dat stabiel in de mond ligt en hem het minst zou irriteren! Het liefst met een zo zacht mogelijke inwerking.

Ik zal dressuur gaan rijden en buitenritten doen. Mijn bedoeling is ook inrijden met bit en zo snel als mogelijk is op bitloos overgaan. (Bitloos inrijden wordt mij afgeraden door velen).

Daarnaast heb je natuurlijk verschillende soorten neusriemen, welke neusriem zou het meest geschikt zijn voor het beleren van een paard?

Ik hoop dat jullie een goed advies hebben.

InekeH87

Re: Inrijden, welk bit of bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:02

Ik heb het echte zadelmak maken bitloos gedaan. Daarna ben ik overgestapt op een dun dubbelgebroken koperen bit. Ik ben gaan rijden met een normaal engels hoofdstel waar ik de sperriem van af heb gehaald. Ik kan nu met beide dingen rijden zowel bitloos als met bit. Het bit gaat in voor de dressuuroefeningen en als we naar buiten gaan dan bitloos.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:03

geen enkel bit ligt stil in de mond als de ruiter niet kundig genoeg is, dus je moet ook naar jezelf kijken. ik weet van mezelf dat ik mijn hand niet netjes stil houd, en heb indi bitloos ingereden. bevalt prima!

NiN_ME

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 13:04

InekeH87 schreef:
Ik heb het echte zadelmak maken bitloos gedaan. Daarna ben ik overgestapt op een dun dubbelgebroken koperen bit. Ik ben gaan rijden met een normaal engels hoofdstel waar ik de sperriem van af heb gehaald. Ik kan nu met beide dingen rijden zowel bitloos als met bit. Het bit gaat in voor de dressuuroefeningen en als we naar buiten gaan dan bitloos.

Vind je de overstap van eerst bitloos naar bit handig/ logisch voor het paard? Dit was ik namelijk eerst ook van plan, maar vele mensen vertellen mij dat dit lastig te begrijpen voor een paard is. Dat je ze beter met bit kunt inrijden en vervolgens overstappen naar bit.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:09

Waarom zou het lastig te begrijpen zijn voor een paard?
Ik rijd ook bitloos in, zou niet weten waarom hij later niet aan een bit kan wennen als ik dat wil?? (niet dat dat bij ons gebeurd, want hij krijgt gewoon nooit een bit Haha!)

Vraag me af waarom van bit naar bitloos wel zou kunnen en andersom niet. Het argument dat dat lastig te begrijpen is snap ik niet helemaal, heb je ook een onderbouwing gekregen?

NiN_ME

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 13:22

@ Poohbeer, een onderbouwing heb niet echt gekregen, wel redenen waarom ze het beter vinden. De een vindt dat het beter te begrijpen is, omdat je in de periode waarin veel aangeleerd wordt duidelijkheid geeft. Ze leren te kauwen op het bit als ze gaan ontspannen ect. De ander vindt dat het bit gewoon bij de basis hoort en je daarna gewoon kunt beginnen met meer oefeningen, deze ziet bitloos dus ook als het uitbreiden van de basis.
Mede doordat het veel voorkomt dat paarden die bitloos gereden worden, met het hoofd over de grond lopen. Ze zien het dus als lastig om een paard dan te leren nageven, en niet met het hoofd op de grond te lopen.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:26

Ik heb mijn paard bitloos ingereden, dit doordat hij vol aan het wisselen is, uiteindelijk gaan we hem ook bitwijs maken.
Op dit moment bevalt het super! mijn paard kent niet beter, en hij kent alle oefeningen die ik met bit anders ook zou hebben geleerd.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:29

Dat een paard bitloos met een hoofd over de grond gaat lopen heeft mijn inziens meer te maken met het gewoon nog niet goed kunnen dragen. Achterkant nog wat meer aktiveren etc. Niet met een bit.
Ik heb het gevoel dat men het advies bit geeft omdat het toch wat meer traditie is, een ingeroeste gewoonte in plaats van goed onderbouwd waarom het beter eerst bit te doen en dan bitloos.
Zelf wil ik er geen nodeloos stuk ijzer inhangen. Vind nu juist zo mooi dat hij nog geen bit kent. Het kan niet mooier met inrijden, hij kent geen bit dus weet ook niet dat hij het vast kan pakken, op kan gaan hangen enz. Lijken mij allemaal voordelen juist.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:37

Als je later toch bitloos wil gaan rijden dan zou ik daar gewoon direct mee beginnen. Leer je het paard het meteen goed aan, in plaats van even later weer iets nieuws te moeten aanleren.
In de westernsport, in Amerika, is het heel erg normaal dat jonge paarden met bosal, dus ook bitloos, worden (in)gereden.

NiN_ME

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 13:38

Poohbeer schreef:
Dat een paard bitloos met een hoofd over de grond gaat lopen heeft mijn inziens meer te maken met het gewoon nog niet goed kunnen dragen. Achterkant nog wat meer aktiveren etc. Niet met een bit.Ik heb het gevoel dat men het advies bit geeft omdat het toch wat meer traditie is, een ingeroeste gewoonte in plaats van goed onderbouwd waarom het beter eerst bit te doen en dan bitloos.
Zelf wil ik er geen nodeloos stuk ijzer inhangen. Vind nu juist zo mooi dat hij nog geen bit kent. Het kan niet mooier met inrijden, hij kent geen bit dus weet ook niet dat hij het vast kan pakken, op kan gaan hangen enz. Lijken mij allemaal voordelen juist.

Okeej, daar had ik nog nooit van gehoord! Dus zodra hij actief genoeg loopt, de achterhand er goed onder zet ect. zou het dus ook bitloos moeten kunnen dat hij `opgericht' gaat lopen? Doordat je bij vele bitloze optomingen (zover ik weet) zonder druk/ met een lange teugel rijdt, had ik altijd het idee dat het paard leert over de grond te lopen met zijn hoofd. Dat is dus niet zo?

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:43

Als je een bit wilt dat stil in de mond ligt, zou ik persoonlijk voor een kneveltrensje gaan. Je zult wel zelf even moeten kijken hoeveel ruimte er in de mond is i.v.m. de dikte van het bit en of je paard het fijnst loopt op ongebroken, enkelgebroken of dubbelgebroken, dat is een kwestie van uitproberen en voor ieder paard verschillend. Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:46

Na een tijdje kun je inderdaad ook bitloos je paard oprichten en aan de teugel rijden. Maar uiteraard wel eerst beginnen met evenwicht zoeken, goed aan het been en op zit leren rijden, en dan is het juist wel goed als het paard lekker ontspannen met het neusje over de grond loopt. Pas daarna ga je de achterhand goed eronder zetten en gaat het hoofd vanzelf de teugels volgen als je een beetje gaat vragen.
Dat vind ik persoonlijk in ieder geval de fijnste manier van inrijden Lachen

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:57

ik heb mijn paard ingereden met een dubbelgebroken watertrensje en een engelse neusriem. Ik heb nooit problemen met mijn paard gehad en nog niet.
Ik ben zelf nogal een dressuurmeutje, maar als ik ga buitenrijden doe ik hem een kikkerstangetje in, en rij dan met losse teugel. Ik heb hem alleen voor gevaarlijke situaties.

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:02

Ben het met mystictinker eens idd. Lekker bitloos inrijden, op zoek naar balans en ontspanning. Als dat allemaal goed gaat kun je meer de teugels aan gaan nemen en meer oprichting vragen (niet de achterkant vergeten natuurlijk) en rijd je op den duur gewoon net als met bit hoor. Bitloos betekend niet laat maar waaien, bitloos betekend alleen Geen bit...verder kun je rijtechnisch net zoveel bereiken. (mijn kennis houdt op bij de standaard dressuur tot aan de stang en trens hoor, weet niet hoe je dan zit met oprichting).