Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

InekeH87 schreef:Ik heb het echte zadelmak maken bitloos gedaan. Daarna ben ik overgestapt op een dun dubbelgebroken koperen bit. Ik ben gaan rijden met een normaal engels hoofdstel waar ik de sperriem van af heb gehaald. Ik kan nu met beide dingen rijden zowel bitloos als met bit. Het bit gaat in voor de dressuuroefeningen en als we naar buiten gaan dan bitloos.
)Poohbeer schreef:Dat een paard bitloos met een hoofd over de grond gaat lopen heeft mijn inziens meer te maken met het gewoon nog niet goed kunnen dragen. Achterkant nog wat meer aktiveren etc. Niet met een bit.Ik heb het gevoel dat men het advies bit geeft omdat het toch wat meer traditie is, een ingeroeste gewoonte in plaats van goed onderbouwd waarom het beter eerst bit te doen en dan bitloos.
Zelf wil ik er geen nodeloos stuk ijzer inhangen. Vind nu juist zo mooi dat hij nog geen bit kent. Het kan niet mooier met inrijden, hij kent geen bit dus weet ook niet dat hij het vast kan pakken, op kan gaan hangen enz. Lijken mij allemaal voordelen juist.