praam kanj e die hier kopen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vickylover

praam kanj e die hier kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 11:09

hallo ,

mijn pony die heeft last van haar ogen , nu is de veearts bij haar geweest en heb een zalfje gehad die ik in haar ogen moet doen.
de dierenarts zei dat ik een praam dan moest gebruiken.
NU probeerde ik het gisteren zonder praam maar dat is echt geen doen.
Verkopen ze pramen bij de hyporama in rotterdam?

groetjes angela

Annemeik

Re: praam kanj e die hier kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:10

Is het niet handiger om dan de hyporama in rotterdam even te bellen?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:12

Zelf maken is niet zo moeilijk.. Je pakt een stuk stok van bezem of iets dergelijks, boort er een gat in, touwtje er aan en klaar kost geen drol

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:13

een praam kun je ook eenvoudig zelf maken door een gaatje in een stuk bezemsteel te boren en daar een touwtje doorheen te halen Knipoog

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:14

En trainen zodat het wel lukt is ook niet zo moeilijk Knipoog

Edit: sorry, beetje sarcastische opmeking, maar ik denk dat je er meer aan hebt om dit even stapsgewijs aan te leren, dan elke dag een praam te gaan gebruiken!
Laatst bijgewerkt door Animal_ABC op 19-06-08 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:14

Is het niet zo dat je ervaren moet zijn met het gebruik van een praam? Ik heb gehoord dat je het niet zomaar even kan gebruiken...

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:15

idd gewoon rustig blijven proberen Clown

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:15

en bel ze anders even op, kleine moeite toch?
en gewoon oefenen om die zalf in te doen, al sje nog nooit gebruikt hebt, zou ik er niet zomaar mee beginnen

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:05

Je moet er ook voor zorgen dat je geen touw gebruikt dat snijdt!
Ik dacht ook dat als je de praam niet 'hard' genoeg aanbrengt dat het niet helpt en dat het paard 'onrustig' blijft door die feromonen(?) die vrijkomen..

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:07

Als je een paard een praam opdraait komt er endorfine vrij..Dat maakt hem rustig, netzoals een mens gaat huilen, dat lucht ook op.. en dan maken wij endorfine aan.. als je hem te strak draait, komt er adrenaline vrij, net als wanneer wij iets leuks mee.maken, of schrikken en moeten rennen..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:14

OPG - - > HAR

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:16

Een praam is ook lang niet altijd een oplossing (ze hebben bij mijn paard eens EN een oorpraam EN een neuspraam gebruikt, hielp allemaal niets). Rustig aan wennen en oefenen lijkt me dan handiger. Elke keer stukje verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:18

Is er een ervaren iemand in de buurt die je even kan helpen met de zalf aanbrengen, desnoods met een praam? Eerlijk gezegd vind ik het geen goed idee, dat je er zelf mee aan de slag wilt.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:20

Wel eens aan clickertraining gedacht? Is iets vriendelijker dan een praam, kost wel iets meer tijd. En snoepjes. Knipoog

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:23

Sorry dat ik me er in feite tussne meng, maar er wordt gezegd veel oefenen maar als het er nu opmoet dan is er weinig tijd om te oefenen dat leer je ze neit in één dag, dus moet ze toch een oplossing hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:29

Klopt, de pony moet nu worden behandeld omdat het dier last van de ogen wil, en dan kun je wel tijden gaan oefenen, maar daarmee komt de zalf niet op de plaats waar het moet.
TS, vraag even in je omgeving, of bij de stalling waar je de pony hebt, of er iemand handig is met een praam.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:32

Als je clickertraining goed toepast, kan ze het binnen een paar uur doorhebben en op een vriendelijke manier deze dag nog het paard helpen. Als het paard weerstand tegen de praam gaat krijgen, denk je dan dat je het er morgen nog op gaat krijgen?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:11

Ik vind het zo'n gigantisch onding. Die komt er bij dus ook nooit meer in. Ik heb met mijn paard alleen maar ellende gehad omdat de hoefsmid geen geduld had en er een praam op moest. Paard draaide helemaal door en heeft flinke klappen uitgedeeld en ik had hem vast waar door ik al snel de pineut was. Bij dit paard kun je dan ook niet meer in de buurt komen met een praam. En met rust en geduld lukt het nu ook prima zonder praam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:15

Wanneer een paard flipt van een praam betekent dit dat de praam onjuist is gebruikt. Vandaar ook mijn eerdere opmerking dat men hier niet onoordeelkundig gebruik van kan maken.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:17

de praam is officieel geen marteltuig hoor.

je doet de praam er omheen en dan komt dus die rustgevende stof vrij. (onze hoefsmid doet hem meestal om, voordat mijn paard gaat flippen, dan hebben ze ook geen ruzie. zonder praam zouden ze wel ruzie gaan maken)

voor de TS: je kan zelf 1tje maken of vragen op stal.
het lijkt mij sowieso handiger om met 2 mensen te zijn. 1tje die de praam vasthouden en 1tje die smeert (je kan de praam ook aan het halster doen maar dat is een ander verhaal)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:21

Ik zou ook iemand vragen om je met de praam te helpen. Dan is het zalven zo gefikst. Geen stress. Ik zou het verkiezen boven de stress van het steeds weer zonder proberen. Heb je nog kans dat je dier kopschuw van het gedoe wordt ook. En van een paar keer praam krijgt je paardje niks hoor Knipoog

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:24

Angela er zijn toch mensen bij jou op stal die je kunnen helpen? Vraag het gewoon even aan hun. Ook kun je de hyporama bellen dan weet je dat ook gelijk. Zou het niet alleen doen, gewoon samen met iemand die er verstand van heeft..het is geen spelletje.

Groetjes, kim (van msn en vorige school).