welk soort bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

gerano

welk soort bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 11:01

hoi,

ik heb een draver van 19 jaar die nogal sterk is in de mond. ik rij hem nu al een aantal jaren met een dubbelgebroken watertrens, maar wil een nieuw bit kopen voor hem. Vermits ik echt moeilijkheden heb om zin hoofd naar beneden te krijgen (heb al veel geprobeerd), vroeg mij af of ik niet mss een bit kan kopen met een sterkere hefboomwerking dan mijn oude bit.

heeft er iemand een voorstel welk soort bit ik het best kan kopen voor mijn paard?
alvast bedankt!

8nnemiek

Re: welk soort bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:08

Dus je wil hem aan de teugel rijden, en dat gaat wat moeilijk?
Dan is de beste optie: goede les nemen.
Aan de teugel rijden hoor je te doen zonder hard te hoeven trekken aan de voorkant, het gaat er juist om dat je de achterhand goed gaat gebruiken, dat het paard ontspannen loopt, en na gaat geven, en dan gaat hij uiteindelijk ook het bit volgen.

Dus geen ander bit, wel goed leren rijden Knipoog

Als het paard het bit gewoon niet fijn vind (sommige paarden houden bijvoorbeeld niet van het wiebelige van een gebroken bit) dan zou je eventueel eens een ongebroken bustrens kunnen nemen. Eentje zonder hefboomwerking dus, maar zo'n bit ligt rustiger in de mond, waardoor sommige paarden sneller ontspannen Lachen Zo'n bit is ongeveer net zo zacht als een dubbelgebroken trens.

gerano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 11:14

ik heb een zeer goede lesgeefter, en zij krijgt hem zelf niet aan de teugel. af en toe krijg ik hem zover door aan hem stelling te vragen en ook daarmee druk te zetten met de binnenteugel. dit doet hij dan eventjes en dan doet die het weer een hele periode niet.

voordien had hij een enkelgebroken trens en heb ook een ongebroken geprobeerd, deze twee vond hij echter niet fijn zitten (constant met mond open, schudden met hoofd, enz)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:39

Heb je al eens gevarieerd in de dikte van het bit? Ik heb sinds korte tijd een dunner bitje bij mijn merrie en ik moet zeggen dat ze er heel fijn op loopt. Dunner hoeft niet scherper te betekenen.

Sommige paarden lopen heel fijn op een Myler-bitje of een Meroth-bitje. Misschien daar eens wat informatie over inwinnen?

Persoonlijk zou ik niet naar een bit met hefboomwerking gaan. In principe trek je dan heel hard, ondanks dat je zelf heel weinig kracht daarvoor nodig hebt. En je zegt in je eerste post dat je paard heel sterk is, ik denk dan dat ie binnen no time ook door zo'n bitje met hefboom heen loopt.

Heb je al eens naar andere zaken gekeken? Soms kan het niet nageeflijk zijn van een paard andere redenen hebben. Bv. een niet passend zadel en/of last van de rug. Heeft ie geen last van z'n gebit?

En je hebt natuurlijk ook nog altijd een categorie paarden die niet van bitjes houd.

Succes met je zoektocht. Lachen