Beteugelings-spoorradjes, waar diende zij voor??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Luxor

Beteugelings-spoorradjes, waar diende zij voor??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 08:05

In het boek Toetachamon De Koning - Het Graf - De Schatten van Nicholas Reeves staat het volgende over een onderdeel van het paardentuig uit het oude Egypte. (Blz 172 - blz 173)

Citaat:
Tien 'beteugelings-spoorradjes' (nrs. 152a-b, 162, c,d, enz.) - houten staven, iets langer dan 65 cm, met een in het midden aangebrachte, van koperen uitsteeksels voorziene schijf - maakten ook deel uit van het wagentuig en werden oorspronkelijk aan de teugels bevestigd om een koppel twistzieke hengsten af te leiden.

Afbeelding

Afbeelding

Als je de reconstructie-tekening van Howard Carter ziet dan zie je dat die beteugelings-spoorradjes aan het bit en de schofttuig vast zitten.
De paarden kunnen dus hun hoofd maar op één manier houden en het lijkt wel een soort voorloper van de opzetteugel.
Tijdens de oorlog en de jacht bonden de farao's de teugels om hun middel om hun beide handen vrij te hebben.
Zouden die beteugelings-spoorradjes ook hebben geholpen met het sturen van de paarden? Dat de bestuurder van de wagen wat naar links en naar rechts helde om de paarden te kunnen sturen?

Wat vinden jullie van dit idee?
Het leek mij in iedergeval geen pretje voor de paarden.
Laatst bijgewerkt door Luxor op 19-06-08 08:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Britt

Re: Beteugelings-spoorradjes, waar diende zij voor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:07

Je verklaring klinkt aannemelijk idd, en zoals over die hengsten wordt gezegd dat ze mekaar dan niet kunnen happen oid want dan zitten er pinnen in je hals en dat doet zeer Nagelbijten / Gniffelen
In ieder geval niet bepaald diervriendelijk als ik het zo zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:08

Wat ik vermoed, maar zeg ook maar wat Knipoog, is dat ze bedoelt zijn om te voorkomen dat ze hun nek in buigen. Op die manier kunnen ze blijkbaar ook niet gaan vechten met de hengst waarnaast ze ingespannen zijn.

Ik geloof dat iets wat hier op lijkt ook wel op de drafbaan word gebruikt, wel iets vriendelijker, maar om te voorkomen dat ze hun nek een kant inbuigen.

Luxor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 08:22

Bedankt voor je reactie,BrittKitt

@Judith_: heb je daar een plaatje van wat ze op de drafbaan gebruiken?