Wat zal ik doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ILoveMyHorse

Wat zal ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 20:04

Hallo, ik zit met een probleem..

Mijn pony heeft een aantal veulens gehad en bij haar laatste veulen heeft het veulen (toen hij in de buik zat) iets opengetrapt in de buik van mijn pony. Hierdoor heeft ze een scheur in haar buik.

Nou rijd ik wel gewoon nog op haar. Máár.. door die scheur in haar buik kan ik niet met een zadel op rijden. Door de druk van de singel kan de scheur in haar buik namelijk nog groter worden. Daarom rijd ik op dit moment met een dekje op en een dekensingel eromheen. Een dekensingel is goed elastisch waardoor het geen kwaad kan.

Alleen heeft de pony een erg hoge schoft en zit het niet echt lekker.. Nu vroeg ik mij af of jullie iets weten waar je lekker op zit (het hoeft trouwens geen beugels te hebben), iets waar iets van een elastiek op zit (of wat je eraan kan bevestigen) en voor een mooi prijsje Knipoog

Ik ben erg blij als jullie met ideeën komen, want zoals ik nu rijd is het niet echt een pretje om het zo te zeggen Haha!

barbar

Re: Wat zal ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:18

er bestaan ook elastische singels, of kan dat ook niet.
of een rijdekje (ik weet niet of het echt zo heet) die zijn superdik dus dan voel je haar schoft niet zo.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 10:28

Bedankt voor de reactie! Een elastische singel zou denk ik wel kunnen, maar dat kan ik pas beslissen als ik het zie/voel Knipoog.

Ik rijd nu met zo'n dun Harry's Horse dekje, misschien is het inderdaad wel een oplossing om iedergeval een dikker dekje te kopen.

Verdere tips en reacties blijven altijd welkom! Haha!

Magali_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:59

Een bontje, lijkt mij heel zacht om op te zitten. Dan wel geen dekje meer onder het bontje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:16

Goh wat raar, dus ze heeft echt aan de buitenkant van de buik een scheur zitten? Groeit dat niet meer dicht dan?

Je moet eens kijken tussen de dekjes voor boomloze zadels, deze hebben drukverdelende inlages, en ruggengraatvrijheid, dus ik denk dat zo'n dekje veel fijner zit, ook voor de pony.
Misschien zou je er een soort van elastische singel op kunnen laten naaien, dan heb je gewoon een soort barebackpad.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 17:32

_Flor_ schreef:
Een bontje, lijkt mij heel zacht om op te zitten. Dan wel geen dekje meer onder het bontje.

Een bontje lijkt mij ook heel fijn om op te zitten, hoe had jij dan in gedachte om het vast te maken enzo? Lachen

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 17:35

MysticTinker schreef:
Goh wat raar, dus ze heeft echt aan de buitenkant van de buik een scheur zitten? Groeit dat niet meer dicht dan?

Je moet eens kijken tussen de dekjes voor boomloze zadels, deze hebben drukverdelende inlages, en ruggengraatvrijheid, dus ik denk dat zo'n dekje veel fijner zit, ook voor de pony.
Misschien zou je er een soort van elastische singel op kunnen laten naaien, dan heb je gewoon een soort barebackpad.

Nee aan de binnenkant van haar buik zit een scheur in een vlies, daardoor zakt laat maar zeggen een stuk van haar buik naar die scheur en zie je vanaf de buitenkant alleen een bult zitten.

Als het niet duidelijk is wil ik ook wel een foto van haar op bokt zetten, misschien snap je het dan.

Ik ga zo snel mogenlijk even informeren bij een ruitersportwinkel naar dekjes voor boomloze zadels, hopelijk is dat wat Lachen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:40

ik begrijp dat ze een soort breuk heeft.
Kan ze niet geopereerd worden dan? volgens mij is ze nu gewoon ongeschikt om op te rijden.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:43

Ze lijkt mij nou ook ongeschikt om op te rijden. En gaat dit over of blijft dit zo? anders dan zou ik denk ik niet op haar door blijven (intensief) trainen

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:44

iets van een barepad (weet niet precies hoe het heet)

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 17:44

Ze kan inderdaad geopereerd worden, maar aangezien ze al 25 is en de overlevingskans heel klein is laten we het maar zo.
De dierenarts heeft gezegt dat we gewoon erop kunnen rijden, maar dus alleen zonder zadel of met een elastieke singel. Mijn pony heeft voor de rest ook geen last van de scheur, maar we zijn gewoon bang dat het verder uitscheurd als we met zadel gaan rijden. Dus zoek ik nu een andere oplossing.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 17:46

Mloei schreef:
Ze lijkt mij nou ook ongeschikt om op te rijden. En gaat dit over of blijft dit zo? anders dan zou ik denk ik niet op haar door blijven (intensief) trainen

Ik train ook niet intensief hoor, de meeste tijd staat ze lekker op het land (ze heeft een inloopstalletje). Ze is ook al 25 dus ik rijd alleen soms voor de lol nog door het duin, maar dat zit nooit zo lekker dus vandaar Tong uitsteken

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:48

Oké nee dan is het duidelijk Knipoog Misschien inderdaad meer iets van een pad gebruiken ofzo

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:31

Magali_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 15:29

ILoveMyHorse schreef:
_Flor_ schreef:

Een bontje lijkt mij ook heel fijn om op te zitten, hoe had jij dan in gedachte om het vast te maken enzo? Lachen

Met een dekensingel kan je het vastmaken, maar weet niet of ze dat rond haar buik mag hebben.
Anders kan het ook gewoon los op haar rug, lijkt mij dat het wel blijft liggen als je erop zit.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 17:05

Je kunt wel op de pony rijden met een dekensingel, dat kan geen kwaad omdat het goed rekt enzo.

Ik zit erover na te denken een pad voor een boomloos zadel te kopen en er dan een dekensingel overheen vast te maken.
Heeft iemand van jullie toevallig een pad voor een boomloos zadel dat je heel fijn vind? Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:16

Ik heb er toevallig wel eentje te koop, een echte grandeur pad, dus goede kwaliteit, met een sympanova onderkant. Dat is een anti-slip spul, voert vocht en warmte makkelijk af. Het enige nadeel is dat paarden met een gevoelig velletje er wel eens witte plekjes van kunnen krijgen. Als die van jou daar geen last van heeft dan mag je hem van me overkopen Lachen
Lijkt me wel erg handig, die anti-slip, hoeft de dekensingel ook niet te strak Haha!
Als je een foto wil moet je maar n pb sturen.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 09:05

Ik rij vaak gewoon met een bontshabrak met een elastische dekensingel, zit lekker in elk geval.