Hulpteugel in combi met bitloos hoofdstel ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Hulpteugel in combi met bitloos hoofdstel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-08 19:17

Misschien een beetje rare vraag maar kan je een gogue combineren met een norton bitless briddle ?

Het verhaal is zo. Ik rijd mijn merrie na overleg met mijn instructrice en adviezen via bokt de komende paar weken met een gogue. Ze heeft er een handje van om als ze iets ziet of hoort zich als een hengst te gaan gedragen inclusief de hoge halshouding waardoor ze langzaam een onderhals begon te ontwikkelen. We zijn er van de week met de les achter gekomen dat ze haar voortanden aan het wisselen is dus de komende 2 a 3 weken ga ik bitloos rijden. Mijn merrie is het bitloos hoofdstel goed gewent. De reden dat ik nu weer met bit rijd is omdat ze met dressuurwedstrijden geen bitloos hoofdstel accepteren. (na de zomervakantie wil ik in de b gaan starten met haar).

Alsjeblieft geen tips van hulpteugel is niet nodig moet je rijtechnisch oplossen verschillende mensen hebben op haar gereden ze is erg jolig en houdt ervan om te showen inclusief de hengstennek. Daar dit geen gewenst gedrag is dus de gogue eraan. De gogue werkt tijdens het rijden alleen in als ze haar hoofd echt omhoog gooit. Ze kan gewoon hals strekken en omhoog maar niet knetterhoog. Ik gebruik de gogue dus absoluut niet om haar mee in de krul te trekken daarvoor zit hij veel te los en ze heeft van nature al een redelijk mooie aanleuning.

InekeH87

Re: Hulpteugel in combi met bitloos hoofdstel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 07:51

weet niemand hier antwoord op ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 08:01

Kun je een foto plaatsen van je hoofdstel?
Op zich moet een gogue wel met bitloos te combineren zijn, het wordt alleen wat lastig met een bosal-achtig iets, omdat je geen ringen hebt waar je de gogue doorheen kunt halen.
Het lijkt mij trouwens een prima (tijdelijke) oplossing Lachen

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 08:56

Dit hoofdstel heb ik

Afbeelding

Even off topic een erg fijn hoofdstel alleen de riempjes aan de zijkant willen nog wel eens verschuiven heeft iemand daar een oplossing voor. Dus niet de gekruiste kaakriemen maar de riempjes van de oren naar de neusriem.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 09:23

Dan ga ik toch zeggen wat je niet wilt horen: zonder hulpteugel proberen het probleem op te lossen. De goque zal vast wel voorkomen dat ze zicht sterk maakt en haar onderhals eruit drukt maar je pakt de oorzaak hier niet mee aan. Bovendien mag je op wedstrijden niet starten met hulpteugel dus dan ben je op wedstrijd waarschuijnlijk nergens als je zonder gaat rijden en ze gewend is aan de gogue.

Weet je waarom ze zo heftig wordt? Heeft ze voldoende beweging? Is het misschien verveling tijdens het rijden? Of komt het gewoon doordat het een jong paard is (aangezien ze wisselt) en dingen misschien nog een beetje spannend vind?

Je moet het uiteraard zelf weten maar ik zou eerst proberen de oorzaak te vinden. In dit geval is de hulpteugel symptoonbestrijding, je lost het probleem er niet mee op. De spanning blijft, met of zonder gogue dus die zal zich dan op een andere manier gaan uiten...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 10:07

Ik gebruik de gogue voor een week of 3 niet langer en echt alleen om dit probleem tijdelijk aan te pakken. Meerdere mensen hebben het geprobeerd om dit rijtechnisch aan te pakken maar het is een beetje gewoonte bij haar aan het worden en voordat ze dit altijd doet wil ik dit oplossen. Starten op een wedstrijd met een gogue is al helemaal niet van toepassing dat ben ik ook absoluut niet van plan. Voordat ik uberhaupt op wedstrijden gaat starten heb ik mezelf als doel gesteld minimaal 2 maanden zonder hulpteugel te kunnen rijden.

Ik weet dat de hulpteugel symptoombestrijding is maar ze is nu erg sterk aan het worden en begint lekker uit te proberen. (ze is 4 jaar) ook het wisselen kan ermee te maken hebben maar daarom rijd ik tijdelijk bitloos.

De gogue is dus om te voorkomen dat ze zichzelf dit gedrag gaat aanleren. Op momenten dat ze dit doet zonder gogue (probeer ik te voorkomen maar lukt niet altijd) los ik het zelf rijtechnisch op en heb ik haar al snel weer onder controle. Maar het rijd niet echt lekker als je alleen maar problemen probeert te voorkomen en op moet lossen. Een deel van het probleem is dat zij zich niet zo goed kan concentreren. Ik houd haar goed bezig met veel figuren overgangen etc. maar er hoeft maar een vlieg langs te komen en ze is met haar hoofd ergens anders. Meestal is ze zo weer terug te brengen en is dat geen probleem maar op het moment is ze dus aan het doordrammen en gebruik ik een gogue om het rijden voor ons allebei zo ontspannen mogelijk te houden.

Ze krijgt voldoende beweging maar het mag wel meer. Ik rijd nu 2 tot 3 keer per week ik weet dat dat veel meer kan maar mede omdat ze nog maar 4 is wil ik haar in de groei en ontwikkeling niet te veel belasten. De overige dagen wordt er ook wat met haar gedaan voornamelijk longeren en af en toe (1 keer in de 3 a 4 weken) vrijspringen over een paar lage kruisjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:53

Moet kunnen met dat hoofdstel Ja

Oplossing voor de riempjes heb ik niet. Ik hoor het wel vaker, van dat probleem... meerdere bitloze hoofdstellen met gekruiste riempjes hebben dat, de CRB ook... het geeft niet echt een "release".

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 10:57

De release is redelijk bij dit hoofdstel ik moet alleen iedere keer de bakstukken recht trekken voordat ik ga rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:23

Misschien zou je een kinriempje aan het hoofdstel kunnen maken? Is ook maar een idee.... (of zie ik dat er ook al aan zitten? *kijkt goed*)

Wat maakt dat een gewoon hoofdstel dat niet heeft, is dat er een bit in de mond van het paard zit... ik denk dat een manier om het écht op te lossen, een bit zou zijn, maar da's nu geen optie.... lastig hoor Ach gut

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 11:43

Er zit aan dit hoofdstel geen kinriem wel 2 onderling gekruiste kaakriemen. Op het moment rijd ik met 2 dikke elastiekjes aan beide kanten om de bakstukken op zijn plaats te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:47

Werkt dat?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 12:18

Ja het blijft nu wel op zijn plaats maar ideaal is iets anders.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:34

bij mijn hoofdstel zit de neusriem vast aan de bakstukken, dan kunnen ze niet omhoog schuiven (is van hh, heb ik zo gekocht) dus mischien kan je het lijmen oid???

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 19:02

Het doel van dit hoofdstel is dat het voor ieder paard op maat te maken is omdat het hierbij heel nauw luistert waar de neusriem zit zijn de riempjes aan alle kanten verschuifbaar. Maar omdat hij alleen voor mijn paard gebruikt wordt zou ik het wel vast kunnen zetten.