Ik gebruik de gogue voor een week of 3 niet langer en echt alleen om dit probleem tijdelijk aan te pakken. Meerdere mensen hebben het geprobeerd om dit rijtechnisch aan te pakken maar het is een beetje gewoonte bij haar aan het worden en voordat ze dit altijd doet wil ik dit oplossen. Starten op een wedstrijd met een gogue is al helemaal niet van toepassing dat ben ik ook absoluut niet van plan. Voordat ik uberhaupt op wedstrijden gaat starten heb ik mezelf als doel gesteld minimaal 2 maanden zonder hulpteugel te kunnen rijden.
Ik weet dat de hulpteugel symptoombestrijding is maar ze is nu erg sterk aan het worden en begint lekker uit te proberen. (ze is 4 jaar) ook het wisselen kan ermee te maken hebben maar daarom rijd ik tijdelijk bitloos.
De gogue is dus om te voorkomen dat ze zichzelf dit gedrag gaat aanleren. Op momenten dat ze dit doet zonder gogue (probeer ik te voorkomen maar lukt niet altijd) los ik het zelf rijtechnisch op en heb ik haar al snel weer onder controle. Maar het rijd niet echt lekker als je alleen maar problemen probeert te voorkomen en op moet lossen. Een deel van het probleem is dat zij zich niet zo goed kan concentreren. Ik houd haar goed bezig met veel figuren overgangen etc. maar er hoeft maar een vlieg langs te komen en ze is met haar hoofd ergens anders. Meestal is ze zo weer terug te brengen en is dat geen probleem maar op het moment is ze dus aan het doordrammen en gebruik ik een gogue om het rijden voor ons allebei zo ontspannen mogelijk te houden.
Ze krijgt voldoende beweging maar het mag wel meer. Ik rijd nu 2 tot 3 keer per week ik weet dat dat veel meer kan maar mede omdat ze nog maar 4 is wil ik haar in de groei en ontwikkeling niet te veel belasten. De overige dagen wordt er ook wat met haar gedaan voornamelijk longeren en af en toe (1 keer in de 3 a 4 weken) vrijspringen over een paar lage kruisjes.