Springen met dressuurzadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Justice_

Springen met dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 10:33

hee, op ponykamp werd er ik er bij het springen op aangesproken dat ik een dressuurzadel had en dat dat volgens de instructrice niet kon (eigen pony, dus ook eigen zadel) ik wasd een beetje pissed, ik dacht zo ja hallo ik ga toch niet voor ponykamp een nieuw zadel kopen ofzo Clown
alleen, kan iemand mij vertellen wat er dan zo slecht aan is, ik spring eigenlijk bijna nooit, soms voor de grap een keertje.
Groetjes.

Riri94

Re: Springen met dressuurzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:34

Nou met een dressuur zadel kun je niet goed in de springhouding komen, en met een spring zadel heel makkelijk,

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:35

Geen idee eigenlijk! Ik spring heel af en toe mee bij ons in de springles en ik ga voor die 2 keer echt geen springzadel aanschaffen (ben en blijf een dressuurtutmuts). Kijk, je zit tijdens de sprong wordt er niet beter op, maar die 60 cm sprongetjes die ik maak, daar zal het nog niet echt bij uitmaken. Als je hoger gaat springen misschien wel.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:38

Nino94 schreef:
Nou met een dressuur zadel kun je niet goed in de springhouding komen, en met een spring zadel heel makkelijk,

'T lukt mij anders wel heur! *LOL*

Maargoed, Noor heeft ook een dressuurzadel waar ik mee spring. En ik geef eerlijk toe dat ik één van de weinigen ben die het wel lekker vind springen! Lachen

bananios

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:40

welk dressuurzadel heb je dan Jotee?? Knipoog

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:41

Noran heeft een Wintec Isabell Werth. Is voor mij te groot, maar zit verder prima! Lekker zadel! Ja

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:44

Het ligt er ook aan wat voor dressuur zadel je hebt ik heb een dressuur zadel met mega knie wrongen dus dan is het echt lastig:P

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 12:18

Ik hoef het niet te proberen. Dan schiet het heerlijk in m'n rug. 50 CM zou nog kunnen maar hoger pak ik al gauw een VZH of Spring zadel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 12:39

een huppeltje zo af en toe gaat prima,
maar zodra je echt gaat springen , dan zou ik er minimaal een veelzijdigheidzadeltje opleggen
dit doordat je van een dressuurzadel te weinig steun krijgt op de juiste plekken en je houding in een dressuurzadel niet optimaal is voor de bewegingen van een sprong

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:49

Iemand op bokt crosst er zelfs mee (Ben even vergeten wie)

Maar ik heb gisteren ook gesprongen met mn dressuur zadel (ik was aant dressuren maar was het gauw zat) en ik heb beste wrongen erop zitten (Kentaur Penelopa Nagelbijten / Gniffelen )
Maar de 80 lukte nog best.
Mn houding is niet zo goed als op een springzadel, maar ik kan er heus wel een parcour mee springen. Ja

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:52

Tot een kleine meter gaat het. Als je daarboven gaat, schiet je te snel met je knieen voorbij je zadel. Je hebt dan gewoon geen steun meer. Maar gewoon een sprongetje kan best!

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:54

Ik vind het niet bepaald prettig springen. Maar dat ligt ook wel aan hoe mijn paard springt.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:56

Vind het ook niet super springen,maar ik heb niks anders voor hem.
Heb een dressuur wintec 500.
Blijf toch meer dressuur rijden en 1x in de zoveel tijd maak ik een keer een sprongetje.
Maar vind het wel lastig idd om in een goeie houding te komen voor het springen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:01

hengt er wat vanaf. het paard heeft er opzich geen last van.

alleen bij een dressuurzadel is het er op gericht dat je je benen lang houdt.
een springzadel kun je makkelijker in staan en dus makkelijker mee gaan. dit is weer beter voor je paard. als je steeds in het zadel klapt...

maar als jj met een een dressuurzadel even goed mee kangaan.. dan is er geen probleem

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:02

het zit misschien wat minder lekker, maar ik hoor nooit iemand klagen als je bijvoorbeeld zonder zadel gaat springen, en dat is véél slechter (geen ruggegraat vrijheid voor je paard, geen steun voor de ruiter en de ruiter kan niet zonder te 'knijpen' in de verlichte zit)
nahh, ik vind het beste onzin! (maar als je echt veel gaat springen koop je natuurlijk gewoon een vzh/springzadel Knipoog )

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:03

ik heb het wel eens gedaan maar dan werd ik gewoon echt uit het zadel geknalt Clown
het gaat wel maar niet te hoog Lachen

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:04

Ik heb een dressuurzadel met weinig wrong. Een huppeltje kan je daar wel mee maken hoor. Met dikke wrongen lijkt me dat niet fijn.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:09

haha.. ik heb 1x met dresuurzadel gesprongen., gelijk gekneusde vinger ahaha.. (paard sprong een meter over een mini hindernis)

maar het kan wel hoor

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:52

Een keertje springen met dressuurzadel kan best tot 80cm ong, maar als je vaker wil gaan springen zou ik wel naar een springzadel kijken.

Bentofan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:25

ik heb ook gewoon een dressuurzadel en daar spring ik ook gewoon mee... mij bevalt t prima Tong uitsteken ( ik spring dan geen wedstrijden maar wel gewoon les. Koe )

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:03

wanneer je niet vaak springt is het zonde om een spingzadel te kopen. Maar wanneer je sprint met een dressuurzadel kan je minder goed zitten. Wanneer je neerkomt na de sprong krijg je vaak (vooral met een zadel met diepe zit) een klap in de rug. Dat is voor ruiter én paard niet fijn!

Pyriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:15

Mijn instructrice zij alijd dat het je paard blokkeert en dat je je dressuur zadel ermee kan verpesten natuurlijk niet met 1 sprongetje maar wel als je er regelmatig mee springt. maar goed ik weet niet precies de reden. ik zelf vind het gewoon erg ongemakkelijk met springen dus vandaar een springzadeltje opgehaald mijn paardje vind het een stuk gemakkelijker zo Lachen

Elientjn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:12

Bij ons in de club was er ook een meisje die met een dressuurzadel sprong..
Ze is er een aantal keer hard afgevallen doordat ze achterover gedrukt werd door het zadel..
Zelf heb ik een vzh zadel dusjaa..

Fjordje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:10

Mij lijkt het niet prettig met een dressuurzadel, daar zit je toch heel anders in als in een vzh bijv? Ik heb namelijk het idee dat je minder makkelijk uit het zadel komt bij een dressuur.
Maar ik snap dat je geen nieuw zadel gaat kopen voor ponykamp. Zou ik ook niet doen. Die sprongetjes voor de grap zullen echt niet erg zijn.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 19:15

Als ik dan al eens spring.. neem ik ook gewoon mijn dressuurzadel !
Doe zelfs mijn beugels niet altijd korter, als het echt moet, 1 gaatje dan Knipoog
Aan mijn dressuurzadel heb ik ook dikke kniewrongen, vind dit juist fijn die steun, maarja, ben dan ook geen springruiter en ook geen springzadel gewend..
Als het niet te hoog wordt kan dat best lijkt me.