Hallo,met welk bit-systeem heb ik de meeste controlle over mijn paard tijdens het buitenrijden?
Ik heb een zeer sterke Haflingerruin van 9 jaar, hij is altijd aangespannen, 1,2,4 en 6 span) gereden en ook onder het zadel. De oude eigenaar/fokker adviseerde mij om hem alleen met een menbit te rijden, vanweg zijn enorme kracht. Dat heb ik in het begin gedaan, toen bleek dat hij op zich wel braaf was zei iedereen dat ik makkelijk met een gewoon bit kon rijden. Ook dat heb ik gedaan....en dat heb ik geweten !!! Deze week sloeg hij ineens in de bossen op hol...samen met mijn ander paard waar een goede vriend van mij op reed. Hij bokte als een gek en ik kon hem ternauwer nood stoppen door hem met twee handen ineens om te trekken tegen een rotswand aan.Zelf sloeg ik er af en heb ik denk ik wat gekneusde ribben eraan over gehouden. Ik wil hem nu toch weer met een bit rijden, waarvan ik zeker weet dat ik hem beter onder controlle kan houden.Ik weet alleen niet welke bitten de beste zijn. Wij rijden altijd in bosgebieden met veel zeer stijle en gevaarlijke hellingen en afdalingen en ik moet 100 % zeker zijn dat ik hem goed gekontrolleerd kan blijven rijden.Wie kan mij hierin een goed advies geven?
Dank jullie alvast,
groetjes Eva