Welk bit-systeem voor de beste controlle tijdens buitenritte

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Magic59

Welk bit-systeem voor de beste controlle tijdens buitenritte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 07:27

Koe Hallo,
met welk bit-systeem heb ik de meeste controlle over mijn paard tijdens het buitenrijden?
Ik heb een zeer sterke Haflingerruin van 9 jaar, hij is altijd aangespannen, 1,2,4 en 6 span) gereden en ook onder het zadel. De oude eigenaar/fokker adviseerde mij om hem alleen met een menbit te rijden, vanweg zijn enorme kracht. Dat heb ik in het begin gedaan, toen bleek dat hij op zich wel braaf was zei iedereen dat ik makkelijk met een gewoon bit kon rijden. Ook dat heb ik gedaan....en dat heb ik geweten !!! Deze week sloeg hij ineens in de bossen op hol...samen met mijn ander paard waar een goede vriend van mij op reed. Hij bokte als een gek en ik kon hem ternauwer nood stoppen door hem met twee handen ineens om te trekken tegen een rotswand aan.Zelf sloeg ik er af en heb ik denk ik wat gekneusde ribben eraan over gehouden. Ik wil hem nu toch weer met een bit rijden, waarvan ik zeker weet dat ik hem beter onder controlle kan houden.Ik weet alleen niet welke bitten de beste zijn. Wij rijden altijd in bosgebieden met veel zeer stijle en gevaarlijke hellingen en afdalingen en ik moet 100 % zeker zijn dat ik hem goed gekontrolleerd kan blijven rijden.Wie kan mij hierin een goed advies geven?
Dank jullie alvast,

groetjes Eva Koe

Zaina

Re: Welk bit-systeem voor de beste controlle tijdens buitenritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 08:43

het ligt niet aan het bit hoeveel controle jij over je pony hebt, heb je les van een goede instructeur/trice? die kan je wellicht verder helpen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:52

Wat voor soort bit was dat 'normale' bit dat je gebruikte?
Als het paard een ongebroken stang gewend is, en dan ineens een gebroken bit in krijgt, dan kan dat natuurlijk heel vreemd zijn voor het paard, of erger nog: enkelgebroken bitten kunnen in het gehemelte prikken, een paard met een laag gehemelte kan daardoor in paniek raken..
Je kan eens proberen om met een ongebroken trens te rijden, dus eentje zonder hefboomwerking. Voor het paard is dat dan het zelfde gevoel als de stang, maar werkt natuurlijk minder hard in.
En als je dat toch niet aandurft dan zou je voorlopig eerst nog met een stang kunnen rijden, en dan maak je er twee teugels aan vast: eentje aan de onderste ring, en eentje aan de grote bitring. Die laatste heeft dan geen hefboomwerking, daar kun je altijd mee rijden, en in geval van nood kun je de tweede teugel erbij nemen.

Verder zou ik je aanraden om grondwerk met je paard te doen, veel op stem trainen, en vooral van het woord 'Ho!' of 'Halt' een soort reflex te maken. Ho betekent in één keer stilstaan. Dat moet je vaak oefenen, dan kun je dat op buitenrit ook gebruiken.
Heb je ook een rijbak? Als je daar met losse teugels en op zit blijft rijden, of nog beter: bitloos, dan zal de mond langzaamaan steeds gevoeliger worden, en heb je uiteindelijk ook geen zware bitten meer nodig.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 11:35

De twee dingen die nog beter dan een bit werken zijn Vertrouwen en Opvoeding. Haha!
Als je veel in gevaarlijk gebied rijdt, zoals je zegt, zou ik daaraan werken. Je speelt met je leven als je op een onopgevoed en/of onbetrouwbaar paard rijdt.

Misschien is een ander paard kopen ipv een ander bit een oplossing? Knipoog

Het bit is namelijk géén rem! Ook al denk je dat nu! Als een paard schrikt of koppig is kun je er alles inhangen, maar je kunt wachten op het moment dat er iets gebeurt wat je haflinger niet zint en wég is ie! Dan kom je erachter dat een scherper bit een schijnveiligheid is. En dan zou het te laat kunnen zijn, als je in een omgeving rijdt die 100% betrouwbaarheid van je paard eist.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 11:42

Zulke problemen moet je niet oplossen met bitten.
Dat verhelpt het probleem niet, maar verdoezeld het alleen maar.
Het zal tijdelijk helpen, maar op een gegeven moment niet meer.
Dan moet je weer een stap verder en vervolgens weer, tot je niet meer verder kunt.
Je kunt dan vrijwel niks meer met het paard en deze zal daarvan de schuld krijgen.
Terwijl je als ruiter nooit het probleem hebt opgelost.
Dus niks geen scherpere bitten, hulpteugels etc.
Daarmee lijkt het opgelost, maar het probleem wordt alleen maar groter.
Daarbij komt dat een bit geen rem is, er is tijdens buitenritten maar 1 rem en dat is jouw zit.

Los dit op door aan je eigen rijstijl/manier te werken. Dus ga ervoor zorgen dat jouw zit de rem en het gaspedaal wordt.
Zorg dat je daarin goed les krijgt, desnoods tijdens de buitenritten.
Doe ook veel grondwerk zodat je paard op stem gaat reageren en het vertrouwen in jou groter wordt.

Magic59

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-08 12:39

Nou ik denk toch dat ik kwa rijervaring best heel goed weet hoe en wat ik doe men moet doen met mijn paarden.Ik rij al meer dan 40 jaar paard en al meer dan 6 jaar jachten en dat alleen maar in de wat ruigere gebieden.Nooit heb ik één van mijn paarden op een scherp bit moeten rijden.Het is tussen mij en mijn paard dan ook geen kwestie van onvoldoende vertrouwen of onkundig rijden.Wel is het zo dat dit paard nooit een ander bit gewend was dan een stangbit die men voor het mennen gebruikt.Dus denk ik dat het verhaal van Mystik tinker mij nog als het meest logische doet overkomen. Maar goed, neemt niet weg, dat ik nog even goed uit moet zoeken, welk bit ik het beste kan gebruiken. Een paard zomaar weer wegdoen...."Misschien is een ander paard kopen ipv een ander bit een oplossing? ".....
omdat het misschien iets moeilijker te rijden is....nou, nou...een paard is toch geen wegwerpartikel, wat je zomaar weer van de hand doet als het niet bevalt !!!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 12:50

ik reed buiten vroeger met een normaal bitje. Tot ze er een besloot een lolletje van te maken en er vandoor te piepen. Vanaf dat moment een ander bit in gedaan en ze heeft dat nooit meer gedaan. Ik vind dat veiligheid boven alles gaat een paard mag best jolig zijn maar er niet zomaar vandoor gaan. Ik rijd nu met een utrechts stangetje en bitloos als ze braaf is. Mijn paard is 150% verkeersmak maar het blijft een paard en buiten ben jij degene die ervoor moet waken om ongelukken te voorkomen en daar blijf ik niet voor binnen. Ik rijd endurance met haar dus weet hoe buitenrijden werkt.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:06

Als je ruin niet anders gewend is dan een menbit, dan wordt het lastig. Misschien moet jij je er gewoon bij neerleggen en de ruin buiten op dat menbit rijden. Als hij dan rustig en braaf is, is dat denk ik op dit moment het vriendelijkst. Een ander bit wil misschien wel, maar als je daar mee aan het trekken en zagen komt denk ik wat is dan vriendelijker...
Wens je veel succes en hoop dat je er een oplossing voor vindt!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 16:00

Magic59 schreef:
Een paard zomaar weer wegdoen...."Misschien is een ander paard kopen ipv een ander bit een oplossing? ".....
omdat het misschien iets moeilijker te rijden is....nou, nou...een paard is toch geen wegwerpartikel, wat je zomaar weer van de hand doet als het niet bevalt !!!

Natuurlijk is een paard is geen wegwerpartikel.
Er stond een Knipoog bij. Niet serieus opvatten betekent die smiley.

Je schreef "Wij rijden altijd in bosgebieden met veel zeer stijle en gevaarlijke hellingen en afdalingen en ik moet 100 % zeker zijn dat ik hem goed gekontrolleerd kan blijven rijden."
Je eigen leven gaat toch voor zou ik denken.

Als het paard jou afwerpt, wie is dan het wegwerpartikel? Knipoog Knipoog