Dekje schuift naar achter

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cijsalover

Dekje schuift naar achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 08:52

Hoihoi,
als ik een tijdje rijd dan schuift mijn dekje steeds verder naar achter.. Wel nog net onder het zadel maar het is vervelend. Volgens mij is het dekje wel wat te groot, maar kan het daar door komen? En wat voor ander dekje raden jullie mij aan, gewoon een kleinere? Het zadel past wel goed.

upendo

Re: Dekje schuift naar achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:54

Dat hoor je vaak als je een dressuurdekje onder een vzh zadel hebt.
Is dat het geval?
Of het kan komen doordat je de lusjes vooraan het dekje niet vast hebt gemaakt/singel niet door de singellus hebt heengehaald?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:54

Heb je de singel misschien niet strak genoeg?

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 08:57

Ik heb gewoon een veelzijdigheidsdekje onder vzh-zadel... Verder heb ik ook lusjes etc vast en de singel strak genoeg! Kan het er misschien aan liggen dat mijn pony een beetje hoge schoft heeft en een wat diepere rug?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:05

cijsalover schreef:
Kan het er misschien aan liggen dat mijn pony een beetje hoge schoft heeft en een wat diepere rug?

Ja dat kan, ook wij hebben een Epony met hoge schoft en diepe rug. Dekjes die bij hem goed blijven liggen zijn kleine pads (dus hooguit Cobmaat), cobmaat sjabrakken maar dan wel die voor omhoog lopen. Veel sjabrakken lopen recht zeg maar, die liggen echt voor geen meter.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:06

anti slip dekje proberen misschien?
Of heb je dat al geprobeerd?

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 10:10

aslo schreef:
cijsalover schreef:
Kan het er misschien aan liggen dat mijn pony een beetje hoge schoft heeft en een wat diepere rug?

Ja dat kan, ook wij hebben een Epony met hoge schoft en diepe rug. Dekjes die bij hem goed blijven liggen zijn kleine pads (dus hooguit Cobmaat), cobmaat sjabrakken maar dan wel die voor omhoog lopen. Veel sjabrakken lopen recht zeg maar, die liggen echt voor geen meter.

Oke, dat zal het wel zijn dan! Wat voor merk heb jezelf dan?

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:13

Weet je zeker dat je zadel netjes ligt en goed aansluit? Door een slecht passend zadel gaat het dekje sneller glijden omdat er ruimte ontstaat waar het niet hoort. Probeer een dekje te vinden, zo dun mogelijk wat goed in de vorm van je paard is. Dan heb je (mits je zadel goed past) de minste kans op verschuiven. Succes!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:13

Over het algemeen liggen de dekjes van BR goed en van het pad weet ik het merk niet, das zo'n polypad.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 10:15

Pollen schreef:
Weet je zeker dat je zadel netjes ligt en goed aansluit? Door een slecht passend zadel gaat het dekje sneller glijden omdat er ruimte ontstaat waar het niet hoort. Probeer een dekje te vinden, zo dun mogelijk wat goed in de vorm van je paard is. Dan heb je (mits je zadel goed past) de minste kans op verschuiven. Succes!

Een dun dekje? Ik heb nu een dik dekje, dacht juist dat dat beter was!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:15

Wij hebben een maatzadel op onze E liggen, maar desondanks liggen veel dekjes gewoon slecht.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:23

Ja, dat is het probleem idd met dekjes, naast een goed passend zadel zul je ook een fijn dekje moeten vinden. Een dik dek zorgt ervoor dat je zadel minder goed zal aansluiten. Immers, de kussens van het zadel sluiten (en zeker bij een maatzadel) goed aan op de paardenrug. Zelfs je singel is belangrijk om de drukverdeling zo goed mogelijk te krijgen. Niet te strak, niet te los en een goed draagvlak.

Een dekje moet eigenlijk van een goede kwaliteit katoen zijn, zo dun mogelijk (immers, het is enkel bedoeld ter bescherming van het leer) en graag in de vorm van de paardenrug.
Tja, het is een zoektocht naar goede paardenspullen hoor! Met alleen een goed passend zadel ben je er niet...

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 10:27

Oke, dat is duidelijk, een dun dekje in de vorm van mijn paardje! Dank jullie wel Lachen

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:36

En mocht je toch het gevoel hebben dat je paard nu eenmaal gevoelig is voor druk (lichtrijden, galop) door het zadel ondanks dat het goed ligt (zulke paarden zijn er nu eenmaal) dan zou je kunnen kiezen voor een dekje van Prolite. Nogmaals succes!

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 10:40

Oke, bedankt voor de tip! En de combinatie van een dun dekje + zadelonderleggerm is dat misschien handig of heeft dat helemaal geen nut meer Knipoog

(Als iemand toevallig nog een dun dekje maat pony heeft liggen, zeg het dan maar! Knipoog )

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:45

Een prolite dekje combineert dat inderdaad wat je zegt. Zonder iets van de pasvorm af te doen. Je kunt ook via trekkingsaddles bij Callista een onderlegger krijgen van memory foam wat de druk super verdeelt, zonder de pasvorm te beinvloeden. Het past zich aan op warmte, verdeelt de druk en vangt schokken op. Echt geweldig voor paarden die desondanks een goed zadel toch narrig worden van de schokken door de ruiter. Het dekje (onderlegger) blijft zijn kunde om keer op keer weer terug in de oorspronkelijke vorm te komen wel 20 jaar behouden!

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 10:47

Aah, op die manier. Bedankt voor de informatie, ik zal eens gaan kijken! Lachen

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:54

Memory foam oftewel nasa schuim oftewel geheugenschuim wordt tegenwoordig ook gebruikt in zorginstellingen, men stapt van schapenwol (heb je ook dekjes van, rotdingen) over op deze vorm. Bewezen dat er veel minder drukplekken, doorligplekken en andere ongemakken ontstaan. Het is hygienischer en vormvast. Ideaal! Eigenlijk is schapenwol of een andere vorm van laagjes ter drukverdeling enorm ouderwets en achterhaald met deze nieuwe techniek. Nou ja, nieuw... inmiddels betaalbaar. Maar probeer eerst enkel een dekje, dat is altijd beter als je paard niet overgevoelig is!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:00

cijsalover schreef:
aslo schreef:

Die nieuwe shabrakken van eurostar, hebben ook dat het boven wat omhoog loopt Lachen

bowie_pluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:09

Ik zweer bij de pads van Harry's Horse. Ga nu even een aanprijspraatje houden Haha!
Vorm is perfect bij paarden met schoft en een iets holle rug, deze pads lopen nl. aan de voorkant een beetje omhoog.
Ook de binnenzijde vind ik geweldig, omdat het snel zweet opneemt, maar de pad is ook weer heel snel droog na gebruik. Moet je een gewone katoenen dekje nemen.... Boos! de volgende dag zijn ze vaak nog nat, zeker als je 'm in je zadelkast moet opruimen is dat niet handig.
Pad gewoon ondersteboven op je zadel hangen en de boel is binnen 2 uur weer droog.
In de wasmachine wassen, altijd schoon eruit.
En de prijs van ongeveer 25 euro is natuurlijk ook niet verkeerd!! (de suedine-uitvoering).
De winkel waar ik ze altijd koop, vertelde mij dat dit merk absoluut niet onderdoet voor de duurdere merken (lees: Anky).
Maar... natuurlijk: iedereen zo zijn smaak!!

Maar ik had dus ook bij een andere gewone pad dat deze schoof en bij de bovengenoemde pads dus niet...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:11

De pads van HH zijn idd perfect voor een paard met hoge schoft, die wilde ik je ook al aanbevelen Vork

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:51

Op zich zijn de (puffer)pads van HH heel fijn idd, maar voor onze Epony dus te lang, en dan niet de ruglengte maar de zijlengte. Door zijn wat diepe rug trekt het zadel het pad naar beneden via de zweetbladen waardoor het alsnog op de schoft gaat schuren.

tropic02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 21:27

Gewoon het dekje goed naar voren en goed aansingelen. Ik rij nu al 20 jaar en het is mij nog nooit overkomen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 07:32

Tja, ik rijd al 40 jaar en heb het, tot onze E, ook nooit meegemaakt. Eens zal de 1e keer zijn, zeggen ze wel eens Knipoog