Welk zadel en boomloos of niet

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Welk zadel en boomloos of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 09:26

Mijn merrie heb ik vorig jaar ingereden. Destijds ben ik begon met een smal stubben siegfried vzh zadel. Na een half jaar liep ze onregelmatig en het zadel paste niet lekker meer. Toch eens goed gekeken bleek de boom van dat zadel te zijn gebroken. Toen heb ik een nieuw zadel aangeschaft. Een harry horse vzh met verwisselbare boom. Sinds oktober rijd ik met dat zadel maar de afgelopen 2 maanden lag het weer wat minder. Ik heb er nu een bredere boom voor bested deze boom is al de allerbreedste die er te krijgen is voor dit zadel. Ik betwijfel of het zadel met deze boom wel goed zal liggen daar hij echt behoorlijk te smal is op het moment.
Ik wil nog wel even afwachten hoe het zit met die nieuwe boom maar anders toch maar weer een nieuw zadel aanschaffen dat is dan al het 3e zadel in een jaar tijd ik vindt dat wel erg veel.
Ik zit nou rustig te kijken naar andere zadels en begin toch te twijfelen of ik nou wel of niet een boomloos zadel moet aanschaffen. De voordelen van boomloos zijn voor mij dat het enigzins meegroeit met het paard. Het nadeel is dat ik niet weet hoe ze er op zal lopen. Ze heeft een hekel aan rijden zonder zadel ze draaft wel aan en is braaf maar ze vindt het echt niet leuk. Ik heb wel vanaf het begin zonder zadel erop gezeten dus ze kent het wel.
Ze loopt om het moment met een zadel van een ander paard. Dit zadel is te breed aan de zijkanten maar hij drukt niet op de rug en hij ligt stevig. Dat hij te breed is aan de zijkanten is niet zo heel erg omdat haar eigen zadel juist daar erg knelt.

Wie o wie heeft een idee.

Sas_Mon

Re: Welk zadel en boomloos of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:24

je zou een boomloos zadel een week vrijblijvend kunnen testen, kijk voor meer info maar op www.boomloosrijden.nl

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:35

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:47

je zou zo her en der eens een aantal zadels uit kunnen gaan proberen mocht je boomloos interresant vinden
er zijn verschillende merken en types op proef te krijgen
barefoot, maar ook ghost etc dacht ik ??
dna kun je kijken of er iets tussen zit wat goed bij jou en je paard past Lachen want ook de ene boomloze is de andere niet kwa zit en pasvorm voor ruiter maar ook paard

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 16:10

En heeft er nog iemand suggesties voor zadels met boom ?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:00

Met boom: Een goede zadelmaker laten komen die kijkt of hij (zij) jou zadel passend kan krijgen, of een ander zadel passend krijgt. Dit kan evt ook een twedehands zadel zijn.

Bij zadels met boom komt het echt op de pasvorm aan. Als het niet perfect past krijgt je paard daar vroeg of laat last van en dat wil je, neem ik aan, niet.

Op internet is veel te vinden over hoe je weet of een (boom)zadel past. Erg handig om zelf te weten, zodat je een geen geld uit gaat geven aan een niet passend zadel.

Ik ben zelf ook aan het kijken naar een zadel voor mijn pony. Je wil niet weten hoe slecht de kennis van zaken bij sommige ruitersport winkels is..

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 18:53

Er komt als ik en boomzadel aanschaf sowieso een zadelmaker bij om te kijken. Hier in de buurt zijn een hoop mensen die claimen te weten hoe ze een zadel aan moeten passen maar ze verkopen toch iedere keer verkeerde zadels.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:44

Misschien is een Master Saddle Fitting Consultant iets voor je? Die hebben een opleiding gedaan, ik verwacht dat die toch wel een goed passend zadel aan moeten kunnen meten. Meer info http://www.msfc.nl/

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 20:25

dank je wel laura ik ga meteen even kijken op de website.
Als het goed is kan ik volgende week een barefoot cheyenne uitproberen. Maar ik zou toch het liefst een boomzadel willen hebben mits deze natuurlijk goed past.