[WN] Equiflex; merk je het verschil?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Equiflex; merk je het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 17:15

Alweer een topic van mij over westernzadels! Bloos

Ik vroeg me af of je echt het verschil merkt tussen een equiflex zadel en een 'gewoon' zadel. Een equiflex zou zich enigzins aanpassen aan de rug van je paard, maar in hoeverre is dit? Ik neem aan dat het zadel niet echt gaat buigen ofzo.
Wat zijn jullie ervaringen met equiflex zadels? Vind je het echt zoveel beter dan een 'gewoon zadel? Of moet je er echt niet (meer) van weten?

DubbelFun

Re: Equiflex; merk je het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 18:45

Ik ken ze niet persoonlijk, maar zoals aan alles heb je 2 kanten aan het verhaal.
Sommige mensen zweren erbij en hun paarden lopen er beter onder.
Anderen zeggen dat het een te grote druk geeft op de vaste delen (pommel/cantle) waardoor die kwetsbaarder zijn en sneller zullen afbreken.

Ik denk dat het materiaal maar een kleine flex mogelijk maakt mede door de vaste lagen leer er om heen en dan denk ik aan hooguit 1 cm, maar dat kan net genoeg zijn.

Verder moeten de schouders nog steeds goed tussen de pommel passen (die flexed dus niet) en mag er niet teveel bridging zijn (liefst helemaal niet natuurlijk Haha!) omdat je anders gaat 'overflexen' en je kans loopt op breuk.

IndianHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:33

Hoi,

ik heb nu sinds 3 maanden een Equiflex!! Ik vind het een super fijn zadel, zit lekker en mijn paardje loopt er ook erg soepel en relaxt onder.

Nu moet ik zeggen dat ik qua "flex" weinig verschil bemerk. Dit zadel ligt gewoon goed op hem en zit zalig. Bovendien loopt hij er goed onder, maar dat had ik bij mijn oude zadel ook wat geen Equiflex was ...

Het is dus een gaaf zadel maar merk weinig verschil met geen flex (persoonlijk).

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:38

ik heb ook een Continental Equiflex gehad en ik merkte niks van `beweging`,zat er best lekker op maar had het gevoel dat hij niet goed lag en heb nu een Vaquero zadel ,gepast met een kale boom Knipoog

en ik heb gelezen dat je niet te zwaar mag zijn voor een Equiflex,en ik ben wat zwaarder
dus ook dat was voor mij een reden om voor een ander zadel te gaan.
ik had deze;
Afbeelding