Zadel probleem, help

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Zadel probleem, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 14:27

ok even hier de geschiedenis, ik kocht mijn paard als een 5 jarige redelijk
onbespierd. Ik had toen een county zadel voor hem, goddelijk zadel helaas
was hij na een jaar eruit gegroeit veel te krap geworden. Toen heb ik een Kentaur Artemis aangeschaft, lag prima voor mij zat het wat minder. Na ongeveer 2 jaar lag deze ook niet meer goed, ook te krap. Die probleem is verholpen alleen lag hij toen achter weer omhoog.

Dat zadel heb ik toen ingeruild, een wintec ervoor terug.. Lag opzich best goed alleen voor mijn paard zijn eigenlijk de kijlkussens te klein en heeft hij te weinig rugvrijheid. Hij is nl inmiddels uitgegroeid tot een flikte brede patser..

De eisen die ik van de fysio moest stellen aan een zadel voor hem zijn..:
- veel rug vrijheid
- terug gesneden kamer
- grote kijlkussens met veel draagvlak

Uiteindelijk dacht ik hem gevonden te hebben, een Fryso zadel. Zat ook best goed opzich. Maar helaas na een week liep hij voor niet regelmatig / lekker.. Hup zadel eraf, en hij liep weer prima. Wat blijkt nou, zijn schouder loopt verder door dan het gemiddelde paard. Hij heeft dus snel te weinig ruimte voor zijn schouderpartij..wat leid tot kort lopen en bewegen..

Nou is dus de eis die nu erbij heb een zadel met een iets wat terug gesneden blad...Alleen er zijn zoveel soorten zadels, dat ik niet weet waar te beginnen.

Mijn paard is:
groot 1.72'
breed
rondgeribt
normale schoft
lange rug
extreem "grote" schouder

ik kan nog even een foto zoeken waarop het duidelijker is. In ieder geval kan ik jullie hulp goed gebruiken. Ze komen binnenkort kijken met zn warmte mat en hoop dat daar iets uitkomt, maar ik zou graag wat meer weten over de mogelijkheden qua zadels..

Bedankt!
Laatst bijgewerkt door vencedor op 11-06-08 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Joto

Re: Zadel probleem, help

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:29

Wel eens gedacht aan Tietse's choice zadel om maar even een greep te doen? Ze passen het zadel aan, aan je paard en aan jou wensen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 14:30

nooit van gehoord Haha! vertel..

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:33

http://showhorseservice.com/
Staat als het goed is alles op wat je wil weten. Zelfs met een sierlijke rand haha..Zijn wel wat prijzige zadels, mijn paard is in 4 maand van boom 32 naar 34 gegaan.. Ze doen het vooral op friezen paarden, maar ook tuigers, kwpn, fjord enz enz.. Mijn zadel heeft bijv langere zweetbladen dan die van mijn zusje (Zij heeft boom 33), omdat ik weer wat langere benen heb enz.. Ze gaan tot hoever jij wil gaan

De kamer is zodanig geplaatst dat het paard alle schoudervrijheid krijgt en dat de ruiter ondanks de meer verheven gangen van het paard stabiel en in balans paard kan blijven rijden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:36

hier in de buurt ook iemand die er een heeft uitgeprobeerd en die was en zo over te spreken dat ze hem niet meer terug wou geven. Het zijn hele mooi zadels en zitten super lekker.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 14:40

niet de mooiste foto, maar je kan wel duidelijk zien wat ik daar bedoel met zn schouder..
Afbeelding

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:42

hij heeft idd een hele groote schouder... loopt helemaal door tot achter het begin van zijn schoft. ik denk dat je toch een aantal zadels moet gaan uitproberen. Wat veel mensen tijdens het opzadelen vergeten is het zaled ver genoeg naar achter te leggen.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:42

Ik snap het probleem, en daarbij heeft hij een hoge schoft, wat ik je kan aanraden is om (Als het geld er is..) een zadel om maat te laten maken, nieuwe of 2de hands is vaak al gevormd. Ik zou zeggen bel wat zadelmakers op, zoek wat op google en kijk of je wat vind.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 14:46

Citaat:
hij heeft idd een hele groote schouder... loopt helemaal door tot achter het begin van zijn schoft.

precies in het begin toen hij nog niet zo gespierd was viel dat nog wel te doen. Nu echter niet meer, hij heeft op deze foto toch zeker al 3 maanden stilgestaan door een spierscheurtje. Kun je nagaan wat er gebeurd als hij weer goed in training is. Maar ik ga even google..Beetje jammer dat je niet zo op brede schouder kan zoeken Vork

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:50

mij haf heeft ook een hele breede schouder. Ik heb daar een kieffer voo aan laten meten. Daar is de boom vermeldbaar van. Ze heeft ook een beetjewat die van jou heeft. een doorlopende schouder. Ze is er dus ook heel gevoelig voor als het zadel te ver naar voren ligt.

Maarja de meningen over kieffer zijn nogal verdeeld.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 14:51

klopt, daar hoor ik heel verschillende dingen over. Zowel positief als negatief. Heb ik zelf geen ervaring mee moet ik zeggen Lachen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:53

ik vind ze zelf heelrijk zitten... Die van mij (inzell) is ook speciaal voor koudbloeden. Paarden met een korte rug en een breede schouder..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 14:57

Citaat:
ik vind ze zelf heelrijk zitten... Die van mij (inzell) is ook speciaal voor koudbloeden. Paarden met een korte rug en een breede schouder..

Die van mij heeft ABSOLUUT geen korte rug zoals je kan zien, dus dan valt zn zadel al af..ik denk dat ik toch al gauw naar een zadel voor barrokke paarden ( friezen ect.) moet gaan kijken.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:58

Neem eens contact op met Ninon Schutte, zij heeft jarenlang voor Hulsebosch gewerkt en is nu anderhalf jaar voor zichzelf bezig. Ze werkt nu o.a. freelance voor Fryso en heeft daar een hele gezonde kijk op. http://www.zadelatelier.nl/
Succes ermee.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:59

Kieffer is ook wel fijn, maar denk niet geschikt voor dit paard,

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:59

maar barokke paarden hebben ook een korte rug... Dat is het hem... dan moet je dus naar iets heel anders gaa kijken en absoluut niet naar een zadel voor barokke paarden...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 15:03

klopt is inderdaad ook weer zo, * zucht* die fryso lag op zich achter goed. Alleen moet ik dus een iets wat terug gesneden zweetblad hebben, euroriding heeft dat volgens mij?

Wat een beetje vervelend is dat ik graag op maat had laten maken, maar met mijn paard zijn we een dik half jaar aan het dokteren geweest ivm hoefkanker en dat heeft ook goed wat geld gekost. Ik durf dus niet echt met een op maat gemaakt zadel aan te komen omdat mijn ouders al onwijs geinversteerd hebben in dit paard. Zoveel ongeluk als je met een dier kan hebben, hou je niet voormogelijk..Daar had ik al meerdere op maat gemaakte zadels voor kunnen kopen :S

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:09

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:12

hoe ziet een teruggesneden zweetblad er eigenlijk uit?
Ik heb zelf een euroriding (diamant) dus dan kan ik wel even kijken of die dat heeft.
euroriding ligt in ieder geval wel goed op een wat ronder paard.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:15

Ik heb vanmorgen een WOW zadel (lucht) uit mogen proberen, echt een aanrader voor als je paard veel ruimte voor z'n schouder nodig heeft. Mijn 4-jarige liep zo heerlijk ruim en soepel, kon het zelf amper bijhouden Knipoog . Afgelopen weken wat verschillende zadels uitgeprobeerd en deze sprong er echt bovenuit.
Je moet wel een ruim budget hebben (maar als je het geld van al je vorige zadels bij elkaar optel ben je misschien al een keer zoveel uitgegeven), maar dan heb je een kwalitatief goed en telkens weer opnieuw aan te passen zadel voor de rest van je leven.
Green Distance heeft WOW (zie 'home'), net als zadelmakerij Arie Boer.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 15:15

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:21

volgens mij lijkt mijn zadel het meest op de 1e.
ik zal hem anders nog wel even bekijken.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 08:31

ja kijk maar, als ik dat zo zie is euroriding nog niet zo verkeert. Alleen hebben ze daar ook extra brede zadels in?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 09:20

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:27

Ik heb een paard met ook dat ‘probleem’. Zijn schouder loopt heel ver door en bovendien had hij door een te krap zadel wat atrofie bij zijn schoft.

Ik heb nu uiteindelijk een maatzadel, model close contact, in Engeland op maat laten maken.

Met een close contact heb je dus geen onderste zweetblad meer, alleen een klein stukje met goede opvulling. Bovendien is het zadel minder zwaar.
Voor mijzelf zit dit zadel ook nog eens heerlijk omdat het gewoon volledig op maat is gemaakt (inclusief een U-vorm boom).
Ik had close contact voorheen nog nooit gezien, laat staat mee gereden maar ik zou niet anders meer willen; het contact dat je met je paard hebt is geweldig en het gevoel dat je krijgt is sensationeel.

Je moet wel even diep in je buidel tasten, maar dan heb je ook wel wat.

Afbeelding

Afbeelding