Vicieuze cirkel, wat eerst aanpakken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Vicieuze cirkel, wat eerst aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 13:19

Mijn merrie is op 325 dagen dracht bevallen van een dood merrietje. Ik heb mijn merrie wat meer gevoerd dan op dat moment nodig was, met het idee dat ze dan wat bij te zetten heeft als het veulen er eenmaal is.

Nu zit ik dus met een te dikke merrie, waar de kilo's niet gemakkelijk vanaf gaan.

Het voer is uiteraard drastisch terug gebracht, ze staat nu op een kale wei en mag een uurtje wat meer gras happen. We zijn gedeeltelijk aan het werk, maar allemaal vanaf de grond. Rijdend gaan er toch de meeste kilo's vanaf.

Echter zit daar het volgende knelpunt:
Ze loopt erg scheef en ik stap na iedere rit met pijn af. Dit ligt niet alleen aan het scheef lopen, maar ook aan het feit dat het zadel niet bij mij past. Het zit als een huis, maar ik vindt er geen balans in en voel me net een lappenpop.
Mochten jullie je nu af beginnen te vragen waar de ruiter in dit verhaal blijft, ik ben bij dokter, meerdere malen fysio, zadelmaker en 2 instructeurs geweest. Allemaal zeggen ze dat ik kaarsrecht sta of zit. Deze scheefheid komt dus echt bij het paard vandaan.

Door dit verhaal zijn we nu bezig met het rondkrijgen van de vergunning voor een eigen bak, maar die ligt er zeker niet voor augustus. Vanaf dan kan ik dus ook met instructie aan de slag met het rechtrichten. Nu heb ik gewoon nog geen enkele mogelijkheid om in een bak te rijden (of het kost € 5 per keer en dat tikt ook aan).

Maar dan, het zadel. Wat moet ik daarmee, wat is wijsheid? Minimaal tot augustus niet rijden, dan in de bak aan de slag, rechtrichten en kilo's eraf en dan ergens in oktober/november, wanneer ze dus al dik in de wintervacht zit een nieuw zadel aan laten meten? Of nu een nieuw zadel aan laten meten waarin ik wel goed zit en dan buiten alvast aan de slag gaan met wat oefeningen en ook wat kilo's eraf werken en dan na een tijdje als ze weer recht loopt opnieuw de zadelmaker erbij laten komen?

Wie kan er met me meedenken over wat wijsheid is?

Moet eerlijk zeggen dat ik nu al 3 maanden niet rij en daarvoor (door stage en dracht) ook weinig heb gereden. Nu met dat mooie weer begin ik het toch wel echt weer te missen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Angie_ke

Re: Vicieuze cirkel, wat eerst aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:54

Het zadel past dus wél op je paard, maar door de scheefheid van je paard zit jij er niet comfortabel op, juist?
Dan moet er eerst aan de scheefheid gewerkt worden, vooraleer je overweegt een nieuw/ander zadel te kopen, anders ga je net hetzelfde probleem hebben.
Het kan goed zijn dat je wel goed in dit zadel zit eens je paard rechter gaat lopen.
Als je paard echt zodanig scheef loopt, zal dit ook niet na enkele lessen opgelost zijn. Elk paard is van nature scheef en dient dus keer op keer terug rechtgericht te worden.
Natuurlijk gaat dit met tijd wel sneller en makkelijker.
Is het niet mogelijk om een paar keer les te volgen en eens je de principes goed door hebt, kan je dit mssn toepassen op wandeling ofzo?
Dan kun je tot augustus lekker gaan wandelen en daarna mssn nog wat lessen volgen eens je je eigen bak hebt! Lachen
Is maar een idee hoor, ben benieuwd naar andere meningen...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:20

Je kan ook gaan trainen zonder zadel Knipoog Maar neem aan dat je dat niet heel prettig vind?
Een tweedehands barefootje kopen (pas ook nog als ze afgevallen is) en die voorlopig gebruiken?

Of op de fiets gaan trainen. Paard aan de hand en maar fietsen. Je kan ook gaan joggen, of half om half. Gewoon veel afstanden maken. Natuurlijk eerst opbouwen, maar door alleen de beweging zal er zeker wat gewicht af gaan. Je kan ook gaan joggen, of aan de hand stappen en draven erop.

Maar ook ik snap het verhaaltje zadel-scheef-niet goed zitten niet helemaa..?

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:15

Haar paard loopt scheef waardoor zij niet goed in het zadel zit, ik begrijp dit wel hoor, ik heb het met m'n vorig paard ook gehad.
Het verschil als je op een rechtgericht paard rijd is echt immens...
Met de barefoot zal haar paard niet rechter gaan lopen, dus zal zij toch ook niet beter in het zadel zitten?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 20:39

Schrik niet, ik héb een barefoot en zit er niet prettig in. Met mijn boomzadel zat ik prima.

Zonder zadel is inderdaad een optie, ware het niet dat ik dat buiten moet doen en aangezien ik zo'n heerlijke eigenwijze lolbroek heb is dat niet altijd een succes.

Het zadel past het paard wel, maar mij niet.

Paard aan de fiets vindt ik niet save, doe het wel met onze shetten, maar daar blijft het bij.

Joggen en aan de hand is een goed idee, al denk ik dat ik eerder afval dan zij Clown

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:45

Paard aan fiets vind ik zelf ook eng hoor Knipoog Je kan natuurlijk achterop gaan met je paard in de hand Knipoog

Barefoot geeft sommigen idd weinig steun. Misschien kan je kijken naar een andere versie? Waarom de boomzadel niet meer?

Bij mij staat het ook op de planning met mn paard te joggen Tong uitsteken Rijdend is ze niet te doen, maar het is toch fijn dat ook zij in conditie blijft en de buitenwereld kan bekijken.

Aan de trekhaak van de auto Tong uitsteken

Enigste wat je imo het beste kan doen is een goed trainingsschema opzetten. Kijk eens bij de endurance topics, die weten alles van trainingsschemas. Heb je alleen maar plezier van wanneer de bak er ligt Knipoog