Nieuw zadel nodig, hoe aanpakken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CherylDaraxo

Nieuw zadel nodig, hoe aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 18:59

Ik heb nu voor mijn paard een Rossner dressuurzadel. Deze past helaas niet helemaal
goed. Het zadel schuift tijdens het rijden iets naar voren en beland op de schouderbladen.
Ik ben dus op zoek naar een ander zadel. Hoe kan ik dit het beste aanpakken en wat zal
er ongeveer op een smal Arabiertje met hoge schoft passen?

HippoLogic

Re: Nieuw zadel nodig, hoe aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:02

Lees je in op het onderwerp (er zijn wel boeken over zadelpassen te koop of kijk in de bieb of op internet), laat een zadelpasser komen en vraag advies over jouw paard en ga eventueel samen daarna op zoek naar een zadel dat aan jouw wensen voldoet. Laat het zadel controleren door een ander dan de verkoper. Lachen

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:20

laat lahbib komen Lachen Ik wil misschien jou zadel passen als ik zaterdag een paard koop. Had je via mp al een mail gestuurd Knipoog

helenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 23:45

Ik heb nu bijna 3 weken mijn eigen pony ( oooo zooo trots Vork ) maar, ik had dus ook een zadel nodig, ik had MDA Ruitersport laten komen, die hadden aan de telefoon al wat vragen gesteld over het ras en over de hoogte en of het een smal of breder paardje was, en toen kwam ze dus met 8 zadels aan zetten, en 3 daarvan paste perfect ( ze gaf ook helemaal uitleg hoe je dat kunt zien enzo ) en toen is het dus de leren geworden, dus dat is de beste oplossing denk ik, gewoon een ruitersportzaak bellen en vragen of ze willen komen Lachen

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 23:55

laat een goede zadelmaker komen die het zadel op jou paard aanpast

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 00:26

Als je je zadel wilt kopen bij een ruitersportzaak i.p.v. een zadelmaker zou ik zelf vragen naar de papieren, van de persoon die je gaat helpen met het passen.
Er is sinds een paar jaar een opleiding voor Master Saddle Fitting Consultant. O.a. bij Divoza hebben ze een aantal verkopers via deze opleiding de kennis gegeven om ook echt een goed advies te kunnen geven.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:21

die ik haar heb aangewezen zal hoogstwaarschijnijk deze papieren ook wel hebben!

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:28

Weet je zeker dat het zadel niet aangepast kan worden?
Mijn paard is een KWPN met flink wat Arabisch bloed aan moeders kant.
Zijn zadel schoof ook naar voren en klapperde.

Iedereen riep meteen dat ik een ander zadel moest kopen, boommaat kleiner etc etc.
Ik heb Corine Stoker gister laten komen en ze heeft ter plekke het zadel passend gemaakt. Een boommaat kleiner zou in mijn geval te smal zijn geweest omdat Arabieren (en die van mij ook) bij de schoft toch vrij breed kunnen zijn en een rechte rug hebben.

Maar goed, het zadel ligt nu als een huis! En dan te bedenken dat ik me al helemaal gek had laten maken en bijna een ander zadel had gekocht.