Tips om het halster om te laten...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

adnariM

Tips om het halster om te laten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:32

Mijn paard doet er alles aan om zijn halster af te gooien.
Het halster zit al normaal tot behoorlijk strak (kan niet strakker),
maar hij krapt net zo lang met zijn achterbeen bij zijn oren totdat
het halster er af ligt.
Ik weet niet wat ik moet doen om dat probleem tegen te gaan.

Reactie's als "waarom halster om in de wei" etc. heb ik niks aan.
Graag alleen tips Knipoog

Alvast bedankt!

Dav

Re: Tips om het halster om te laten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:35

Zit het halster wel goed,is mijn eerste gedachte?
Normaal gesproken doen ze nooit zo heftig reageren op'n halster.
Jeukt of schuurt het ook ergens??
Een halsband is voor sommige een goeie oplossing al lijkt het me te gevaarlijk in deze situatie...

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:47

Pas wel op als je een halsterband gebruikt!!!
Ik heb met een paard mee gemaakt dat de band over een oog was geraakt en dat het oog onwijs is gaan ontsteken!!
hou het wel in de gaten!!

Succes

Groetjes Sietara

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:49

misschien moet je een halster met bont proberen als je dat nog niet hebt gedaan want dat schuurt in ieder geval niet..

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 19:16

Dav: Paard heb ik nu 1,5 week. Heeft eerder nauwelijks een halster omgehad, hij kent het dus gewoon niet echt en dat is de reden waarom hij zo reageert; Hij kent het gewoon niet.
Halster schuurt nergens en is zeer zacht en heeft perfecte pasvorm. Halsband wil ik niet
Ik heb dit halster: http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=36019

Sietara: Ik ga dat niet gebruiken, toch bedankt voor je tip!

Desty: Helemaal met bont zal ik ook kunnen doen, maar het halster is gewoon hartstikke zacht, dus vind bont tsja... met dit weer ook een beetje te warm Bloos

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:18

Tja, ik ga het toch vragen. Waarom met halster op de wei? Als we de reden weten is het ook makkelijker een eventuele oplossing te bedenken.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:20

beetje raar, weet je hoe gevaarlijk het is een halster om in de wei? Ik weet een goede oplossing, Af laten! voor de veiligheid van je dier

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:29

Als ik om mij heen kijk zie ik zat paarden staan met halster in de wei. Evita stond ook jaren met halster in de wei, als ze nergens aan kunnen blijven hangen zie ik het gevaar er niet zo van in...

Misschien een idee om het paard rustig te laten wennen aan het halster? Niet gelijk de hele dag om op de wei?

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:32

Kaygee schreef:
Als ik om mij heen kijk zie ik zat paarden staan met halster in de wei. Evita stond ook jaren met halster in de wei, als ze nergens aan kunnen blijven hangen zie ik het gevaar er niet zo van in...

Misschien een idee om het paard rustig te laten wennen aan het halster? Niet gelijk de hele dag om op de wei?

Ookal zijn er in de omgeving geen gevaarlijke dingen wil niet zeggen dat het niet gevaarlijk is. Andere paarden?? Benen? wat als hij in een keer met zijn been vast zit? Het kan allemaal zeg nooit nooit!

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:35

men pony doet dit soms ook, hij heeft ook een vliegenmasker aan. Zoals vorige zomer dat ik hem van de wei ging halen en dat hij zijn halster niet meer aan had. Het hing aan zijn achterhoef vast, tussen zijn ijzer en hoef. Meneer heeft ook een poging gedaan om met zijn achterbeen het uit te krijgen Haha! niet dus Tong uitsteken

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:35

Ik zeg niet nooit Lachen Maja er wordt altijd overal zo'n probleem van gemaakt. Straks gaat er nog iemand zeuren als er hekken langs de wei staan, je paard kan daar immers ook in blijven hangen als het opgejaagd wordt door zijn weide genoot. Niets is 100% veilig en ongelukken kunnen niet altijd voorkomen worden maar ach... Zo gaat het weer helemaal de off topic kant op excuus.

Maar misschien heeft het paard een graasmasker op of een vliegennet om, dat lukt niet zonder halster.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:37

daarom bij dingen waar je wel rekening mee kan houden gewoon niet doen!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:41

arnjojo schreef:
beetje raar, weet je hoe gevaarlijk het is een halster om in de wei? Ik weet een goede oplossing, Af laten! voor de veiligheid van je dier

Beetje overdreven reactie, het komt nu echt over alsof het levensgevaarlijk is en dat valt ook wel weer mee.

Ik heb zelf ook alleen een halster om als het echt nodig is, maar kan me ook wel voorstellen dat er mensen zijn die ze wel om hebben om bepaalde reden.
Als het halster niet te los zit moet het weinig of geen problemen opleveren.

Ts is er een reden om het halster constant om te houden zo niet zou je je paard wat rustiger aan kunnen laten wennen aan het halster.
Steeds iets langer omlaten.

MaaikeMirthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:44

arnjojo schreef:

Wij hebben thuis ook altijd de paarden met halster in de weide staan met een reden: Als ze uitbreken (hoeft natuurlijk niet te gebeuren, maar je weet het nooit), kan iemand ze tenminste pakken. Ook op stal hebben ze bij ons een halster om, omdat als er brand komt de brandweer tenminste de paarden uit de stal kan halen. Dus wat dat betreft is het soms veiliger je paard met halster te laten staan.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:46

Lijkt me niet zo zinvol om een hele discussie te gaan houden of het veilig is om het paard met halster op de wei te zetten als we niet eens weten waarom hij met een halster om naar buiten moet.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:47

MaaikeMirthe schreef:
arnjojo schreef:

Wij hebben thuis ook altijd de paarden met halster in de weide staan met een reden: Als ze uitbreken (hoeft natuurlijk niet te gebeuren, maar je weet het nooit), kan iemand ze tenminste pakken. Ook op stal hebben ze bij ons een halster om, omdat als er brand komt de brandweer tenminste de paarden uit de stal kan halen. Dus wat dat betreft is het soms veiliger je paard met halster te laten staan.

Wat doe je dat als een auto je aan rijd of hij in een keer door zijn been gaat met rijden? jeetje je kan op alles wel proberen nuteloze voordelen verzinnen. Waarom laat je je deken 300 grams niet gewoon het hele jaar door want stel dat er in een keer een sneeuw storm komt....

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:47

Buiten dat ik mijn paarden het liefst zonder halster in het land heb staan, kan ik wel begrijpen dat mensen een halster omlaten.

Desalnietemin is mijn eerste idee toch: aflaten. Je hebt het beestje 1,5 week en hij is geen halster gewend. Laat hem er eerst aan wennen met jou in de buurt. Blijf bij 'm, poets 'm, ga wandelen, maar laat hem er eerst eens aan wennen. Er zijn andere manieren om hem te vangen in het land als dat het probleem is.

Ik denk dat je daar meer mee bereikt dan het halster strakker te doen, aangezien je de reactie alleen maar versterkt dan en met een beetje pech wordt het een blijvend probleem...

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:48

Katja schreef:
Lijkt me niet zo zinvol om een hele discussie te gaan houden of het veilig is om het paard met halster op de wei te zetten als we niet eens weten waarom hij met een halster om naar buiten moet.

Ben ik met je eens. De vraag: Waarom laat je je halster om in de wei?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:48

Mijn pony heeft heel lang een halster om moeten hebben omdat hij een antibijtkap om moest vanwege een kwaadaardige tumor die hij open beet.
Ook hij was een halsterkoning!
Die elastische veiligheidshalster is zeer af te raden Nagelbijten / Gniffelen

Wat bleef over (en was veilig!): een leren halster. Is natuurlijk voor de huid en breekt als hij wel vast komt te zitten. Mijn pony kon dat prima verdragen! en dat voor een zeer lange tijd! Lachen

Overigens zal ik nooit bij een paard dat geen halster gewend is, het gelijk maar 24/7 om te houden. Steeds korte periode met veel belonen totdat hij het leuk vind en het wel kan verdragen Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 22:56

Moderatoropmerking:
Bij deze het verzoek om on-topic te blijven. Een discussie over wel of geen halster om in de wei is in deze niet relevant.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 06:53

Heb je het halster soms gewassen?
Ik heb het halster een keer gewassen met wasmiddel waar hij blijkbaar niet tegen kan (Percil) Hij werd gek van de jeuk.
Halster daarna nog een keer gewassen met ander wasmiddel en het probleem was over.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 07:44

Nee, het halster is gewoon nieuw.
Hij heeft dus geen jeuk, geen schuurplekken etc.

Maar mijn vraag is: Hebben jullie een tip om het halster om te laten? Is daar wat voor?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 07:48

gaat het er om dat hij hem om moet hebben zodat je hem pakken kunt?
wij hebben een merrie op stal staan die bij tijden ook echt van die nukken heeft, en zij krijgt gewoon een touw met een knoop er in om haar nek heen,wel zo dat het geen strop is natuurlijk he Knipoog
die schuift ze er niet af.
als hij echt net zo lang krabt en schuurd kun je echt verder niks doen om hem dat halster om te laten vrees ik.
veel oefenen met om en af doen, dan is dat touw om zijn nek wel handig want daar kun je hem dan bij pakken...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 07:53

Jammer dat je geen antwoord geeft op mijn vraag zodat ik met een goede optie kan komen.
Ik ga er vanuit dat het om de schimmel in je profiel gaat aangezien die zo'n halster om heeft.
Dan is de oplossing simpel namelijk een passend halster kopen deze is te groot en daardoor ook levensgevaarlijk.
Gewoon een halster dat echt mooi aansluit zal een hoop schelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 07:56

ik had helemaal niet naar die foto gekeken,maar die halsters kriebelen als ze gaan zweten!
komt van dat stofje wat achter de oren zit
dus vandaar dat ie er af moet.

koop gewoon een goedkoop kleiner halster voor op de wei, en als je dan wat met hem gaat doen dat doe je deze er omheen?

katja je hebt gelijk hoor,dat halster vind ik ook wat te ruim zitten