Hoi! Over een jaar ga ik beginnen met rijden op mijn highland pony, hij is dan 4, en ik ben alvast op zoek naar mogelijke zadels voor ons. Alle ideen zijn welkom, hieronder even de voornaamste eisen op een rij:
-De grootste beperking is de lengte van het zadel: gezien het achter de schouder en op de ribben moet liggen (dus niet op de lendewervels) mag het zadel max 42 cm lang zijn (de boom). Verder heeft [***] weinig schoft is is hij vrij rond gebouwd. Het zadel moet goed op hem passen en het liefst door een gecertificeerd persoon worden aangemeten.
-Ik heb ongeveer een 17 inch maat nodig (voor engels zadel), broekmaat 36/38, 1.65 m lang.
-De beugelophanging mag zeker niet te ver naar voren liggen, correcte dressuur zit moet ondersteund worden. Ik vind het zelf wel prettig om iets van steun bij mijn knien te hebben, dus een wrong als het even kan.
Tot nu toe is de HO endurance flex de enige optie waarvan ik zeker weet dat die passend te krijgen is voor [***] en lekker zit voor mij. nadelen zijn echter ook aanwezig: geen steun voor mn knieen, en prijzig...
Wat ik ook intressant vind zijn de zadels van green distance, bijv. de gaston mercier doline. Iemand een idee hoe lang die zijn en of die ook op wat rondere pony`s kunnen passen?