Frontriem uitrekken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

JustJoyce

Frontriem uitrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 19:38

Wie heeft een goede tip om een frontriem uit te rekken (de gaten waar de riemen door heen moetne).
Want ik heb een frontriem gekocht maar de gaten zijn net iets te klein, nu kan ik hem wel iets open snijden maar misschien heeft iemand een betere oplossing.

Puera

Re: Frontriem uitrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:42

Ik pruts meestal net zolang tot het kopstuk erdoor past. Dat is niet zulk dik leer in de meeste gevallen dus dat geeft wel wat mee.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 00:56

lijkt mij handig om het leer wat nat te maken en vervolgens de lussen om iets van ijzer heen te duwen, zodat het leer wordt uitgerekt. Het liefst iets wat taps toeloopt.
Zelf heb ik weleens het stiksel wat doorgesneden en stevig weer de lus goed afgewerkt met stevig garen zodat het niet losgaat.
een klein beetje kun je leer wel rekken, anders moet je toch echt gaan knutselen.

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 11:32

A_mieke schreef:
lijkt mij handig om het leer wat nat te maken en vervolgens de lussen om iets van ijzer heen te duwen, zodat het leer wordt uitgerekt. Het liefst iets wat taps toeloopt.
Zelf heb ik weleens het stiksel wat doorgesneden en stevig weer de lus goed afgewerkt met stevig garen zodat het niet losgaat.
een klein beetje kun je leer wel rekken, anders moet je toch echt gaan knutselen.

Ja het heeft nog maar iets van 3 mm nodig dan ga ik het iig proberen met nat maken Haha!! Bedankt

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:41

Gewoon een beetje vet of olie gebruiken en proberen het er zo doorheen te krijgen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:47

Inderdaad 'natmaken' met vet of olie, niet met water Knipoog

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 21:57

MysticTinker schreef:
Inderdaad 'natmaken' met vet of olie, niet met water Knipoog

Ow oke doe ik dat Haha!

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 09:04

Wel met water Haha! , en als het droog is gewoon olie erop om het leer te verzorgen.
Om leer te shapen wordt altijd water gebruikt, als het dan droog is blijft het in die vorm.
Leer kan best wel wat hebben hoor (als de frontriem van een beetje kwaliteit is Cool ), dus je kunt die 3 mm best halen met uitrekken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 09:08

In de ruitersportzaken rekken ze nieuwe leren laarzen ook altijd op. Wat mij opviel was dat de daar spiritus voor gebruiken..
Water om het leer nat te maken lijkt mij ook goed en daarna goed verzorgen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:50

Ach je kan het altijd proberen met water.
Ik merk zelf dat het erg moeilijk gaat als het leer al geverft is, het water trekt er dan moeilijk in, en ik heb ook al eens meegemaakt dat de (goedkope) leerverf begon af te geven in het water.
Maar verder kan het niet veel kwaad met water, dus je kan dat eerst eens proberen.
Ik vind het zelf makkelijker om het leer in de olie te leggen een paar minuutjes, dan wordt het echt soepel, maar ook heel glibberig, dat blijft er ook een paar weekjes op zitten.
Aan de andere kant, dat was ook ongeverft leer, misschien werkt olie bij geverft leer ook minder goed.

Joyce__14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 11:58

Ik zou geen water gebruiken, wordt het alleen maar stugger van imo ..

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 14:12

Ik ga gewoon eerst met olie proberen, en dan kijk ik wel even hoe dit eindigt.