Welke stang aanschaffen ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mosh

Welke stang aanschaffen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 15:22

Binnekort willen we graag een keer S&T indoen bij mijn merrie.
Ik denk dat we voorlopig nog wel met trens blijven starten.. Maar gewoon om haar alvast er aan te laten wennen. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar misschien als ik beschrijf hoe ze ong. is dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.
Ze is heel licht in de mond, gemakkelijk op te richten en erg soepel. Als je te veel in haar mond zit wil ze wel eens gaan staken. Ze neemt het bit makkelijk aan en is niet lastig met haar tong ofzo.
Op dit moment rijd ik haar op een dubbelgebroken RVS watertrens. Qua onderlegtrens zat ik dan ook te denken aan een zo dik mogelijke dubbelgebroken RVS watertrens.
Ik neem aan dat ik zowiezo moet uitkijken naar een stang met korte scharen i.v.m. hefboomwerking ? Moet ze juist veel of weinig tongvrijheid hebben ?

Ezmee

Re: Welke stang aanschaffen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:12

Trens zou ik zo houden alleen in onderleg model kopen. Ik had mijn dressuurstang met ruime tongvrijheid van aurigan en vrij dik. Mijn paard was ook licht te rijden. Wellicht kun je eerste 2e hands kopen en proberen wat het fijnste voor haar is. Of ga eens langs bij een zaak daar kunnen vast meer vertellen dan mij Lachen

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:03

Heb je niet iemand van wie je verschillende stangen zou kunnen lenen? Dan kan je kijken op welke ze het het beste doet(hou er wel rekening mee dat je paard wss in het begin behoorlijk moet wennen aan S&T)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 14:08

Veel tongvrijheid zorgt voor veel druk op de lagen wat bij een gevoelig paard niet fijn zal zijn. Ik denk dat je de gulden middenweg moet kiezen, maar zoals al gezegd kun je het beste wat proberen.

Houd er rekening mee dat je paard heel erg moet wennen aan zo'n ijzerwinkel dus zeg niet na 2x rijden het werkt niet, je zult zeker zo'n 3-4x met een stang moeten rijden voor je de volgende probeert en lijkt me slim om de eerste aan het eind van het rijtje nog een keer te proberen.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:33

ik rijd mijn paard met een dunne onderleg elkelgebroken bustrens en een stang met lage tongboog 18 mm dik... rvs.

ik ga mee met de anderen..gewoon even proberen en kijken waar jou paard het fijnst op loopt..succes alvast

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 11:01

Bedankt voor de tips Lachen Ik zou eventueel wel van iemand kunnen lenen, alleen hun bitmaten zijn vaak 13 cm en dat is dus eigenlijk al te groot..

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:07

Mosh schreef:
Bedankt voor de tips Lachen Ik zou eventueel wel van iemand kunnen lenen, alleen hun bitmaten zijn vaak 13 cm en dat is dus eigenlijk al te groot..

Lees bij verschillende bitten te koop.
Daar staat nog een stang te koop maat 11,5 geloof ik