handdoek geschikt als onderlap?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

handdoek geschikt als onderlap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 12:33

Ik bandageer mijn paard eigenlijk nooit, maar omdat we over een tijdje wedstrijd hebben, wilde ik hem voor de mooi vierkant inbandageren. Ik heb ervaring met bandageren en weet dus dat er bij elastische bandages onderlappen bij moeten. Omdat ik geen onderlappen heb liggen en geen ruitersportzaak in de buurt is, vroeg ik me af of een oude handoek (zonder sierrandjes uiteraard) ook dienst kan doen als geschikte onderlap? (Omdat er ook onderlappen van katoen bestaan).
Wie kan mij hier meer over vertellen?

superwoman

Re: handdoek geschikt als onderlap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:38

Dat lijkt me totaal niet verstandig
Handoeken krijg je nooit netjes om de benen heen.
De onderlappen zijn ook om de druk te verdelen, zorgen ervoor door de dikte, dat het been kan uitzetten of slinken, zonder dat de bandages zakken.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:40

Zou ik niet doen, handdoek is ook niet gelijk, helpt weinig wat je wel kan doen is een oude deken ik gelijke stukken knippen en die gebruiken

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:42

Nee een handdoek lijkt me niet echt geschikt. Als je het maar één keer gaat gebruiken zou ik kiezen voor een dikke wollen deken, of een molton. Maar je hebt ook goedkope onderlappen te koop die je zelf op maat kunt knippen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 12:44

Oeh, een molton heb ik nog wel liggen, maar wat is het verschil met een handdoek dan? Een handdoek zonder naden kun je ook gelijk trekken en op maat knippen en is iets dikker dan een molton?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:08

Mm ik ken alleen moltons die dikker zijn dan een handdoek? Een molton gaat iig minder snel vouwen/kreuken heb ik het idee.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 13:17

weet ik niet, volgens mij maakt het niet veel uit. Ik ga eens wat experimenteren met beide. Misschien is een combinatie juist wel goed. Moet ik wel een beetje creatief zijn met de naaimachine :p

boy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 13:27

Ik denk dat je wel met een handoek kan rijden,maar dan moet je hem wel uit knippen in dezefl de groote.En het ligt er ook aan hoe dik je handoek is,als die dik is kan je het wel doen,maar als je een dunne handoek hebt zal ik het niet doen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 13:36

Gewoon een badhanddoek, op maat geknipt en de zoom/versiersels eraf (anders gaan er bulten opzitten/slechte drukverdeling). Ik bedoel geen theedoek ofzo (waar je de afwas mee afdroogt).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:54

Waarom zou je een risico willen nemen?
Het uiterlijk?
Lijkt me beter om ze niet te gebruiken óf om even onderlappen te bestellen/halen.

Dommelschh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:48

gaat dat niet heel erg schuren? ik denk dat ze nie voor niets ook bont gebruiken daarvoor.. Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 06:37

Ze gebruiken geen bond, maar wol of vilt, beiden zijn geen optimale drukverdelers en kunnen ook schuiven/schuren. Een katoenen dekje schuurt toch ook niet? Zolang de handdoek schoon is, lijkt me niets aan de hand.
Bestellen vind ik voor zoiets veel te kostbaar, en zoals ik al zei kom ik zonder bus niet bij de ruitershop.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 06:48

Alicia2u schreef:
Ik bandageer mijn paard eigenlijk nooit, maar omdat we over een tijdje wedstrijd hebben, wilde ik hem voor de mooi vierkant inbandageren. Ik heb ervaring met bandageren en weet dus dat er bij elastische bandages onderlappen bij moeten. Omdat ik geen onderlappen heb liggen en geen ruitersportzaak in de buurt is, vroeg ik me af of een oude handoek (zonder sierrandjes uiteraard) ook dienst kan doen als geschikte onderlap? (Omdat er ook onderlappen van katoen bestaan).
Wie kan mij hier meer over vertellen?

op wedstrijd mag je geen bandages om hebben, probleem opgelost Lachen

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 06:52

Kiwiko je neemt me de woorden uit de mond Nagelbijten / Gniffelen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 07:50

Ik heb onderlinge wedstrijd met een demonstratie, dus dan mag het wel Lachen Wil hem gewoon voor een keer sjiek op de foto hebben.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:00

heb je geen oude wollen picknickdeken? dat is toch een stukje dikker dan een badhandoek en zal de druk beter verdelen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:02

Alicia2u schreef:
Ik heb onderlinge wedstrijd met een demonstratie, dus dan mag het wel Lachen Wil hem gewoon voor een keer sjiek op de foto hebben.

kun je ze dan niet lenen?
En anders gewoon even bestellen. Komen ze het brengen en zoveel kost dat niet Rolleyes

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 08:13

betaal ik net zoveel verzendkosten als die dingen zelf, dat vind ik ook een beetje onzin.
Misschien dat ik nog wel een oude wollen deken heb, maar dan zou ik even moeten kijken.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:14

Maakt toch niet uit of het wel of niet veel geld kost? Als de TS het zelf wil maken is dat prima toch! Zelf zou ik niet snel een handdoek doen maar eerder een molton.. maarja, waarom? Kan het eigenlijk niet goed benoemen, meer een gevoel! Ik zou gewoon met beide even experimenteren, en dan even vergelijken hoe het beentje er uit ziet (gelijkmatig bezweet of niet) na het rijden!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:21

Alicia2u schreef:

Als het voor even is zou ik kijken of je fleece bandages kan vinden vaak zijn die ook redelijk geodkoop en heb je de ellende met onderlappen niet. Ik weet niet of je bij deze bandages lappen onder moeten?. Je heb nu ook andere waarbij het niet hoeft.

Ik heb alleen nog maar fleece ideaal en lekker snel.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 08:28

Ik heb alleen elastische bandages helaas, dus er moeten echt lappen onder.
Ik heb helaas geen wollen deken liggen die ik kapot kan knippen, wel een molton, maar die is dunner dan de deken. Als ik hem dubbel zou vouwen en over zou stikken, dan is hij even dik.

_meissie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:25

Ik zou als ik jou was even kijken bij een stofwinkel. Op de markt hebben ze ook wel geregeld wat liggen wat als onderlap kan worden gebruikt, kost niet zoveel en je kunt ze zelf wel op maat knippen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:30

Je kan ook bij drogist of apotheek onderlegmateriaal kopen wat ze gebruiken bij het aanleggen van steunverband bij mensen. Dat zit op een rol, is een soort fleece en moet je dus eerst omrollen voor je de bandage omdoet. Daarmee krijg je ook een drukverdelende laag. Geen idee wat het spul kost, overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:34

Om heel eerlijk te zijn, denk ik dat je een combinatie van elastische bandages + handoeken/molton niet voor het 'mooie' om hoeft te doen. Denk niet dat dit erg mooi gaat/blijft zitten.

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:35

Ik gebruik ook gewoon een oude handoek als onderlap. Wel wat verknipt natuurlijk. Gaat prima !