Wintec zadels: echt voor elke paard/pony?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Wintec zadels: echt voor elke paard/pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 12:53

Ik ben straks van plan om een eigen zadel te kopen, die wil ik nu gebruiken voor mijn leasepony.
Maar de vraag is: zijn die Wintec zadels met verwisselbare boom echt geschikt voor elke pony? (behalve hele brede pony's dan maar daar is dan ook wel weer een boom voor)

Britt

Re: Wintec zadels: echt voor elke paard/pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:54

Nee.
Geen enkel zadel past op élk paard.
Op mijn haflinger ligt het wel goed en daar ben ik blij om. Maar er zijn er genoeg waarop het niet passend te krijgen is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:55

Nee niet iedere wintec past op ieder paard.

Flabbergast

Je kunt de boom wel verwisselen, maar de kussens dan? Die worden niet mee aangepast..

Liselot

inderdaad nee.

je hebt misschien iets meer speling omdat je het kopijzer kan verwisselen, maar het kussenkanaal en de kunnens blijven hetlzefde.

Lous

Nee, of een zadel past heeft niet alleen met de breedte van het paard te maken. Maar ook met de schoft en de vorm van de wervelkolom.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 12:57

Oke bedankt voor de reacties. Maar stel dan dat het voor een pony is met een normale schoft en normale breedte?
Ik doe er even een foto bij.
Afbeelding

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:20

het past niet altijd, meestal pas het wel op "gewone ruggen" maar als je een moeilijke rug als paard hebt , dan past wintec ook meestal niet.
En als je er een hebt zonder cair kan je hem gewoon aan laten passen bij een zadelmaker.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:32

Ik heb de Isabell Werth,, deze is net verbreedt van zwart naar witte boom.. Pling

Tussen de kussens had ik met zwarte boom 7cm tussen zitten

Met de witte boom heb ik er 9,5cm ruimte tussen zitten..

Het kussenkanaal wordt wel degelijk breder.. Vork .

Ik praat nu over de ruimte vanaf halverwege zadel tot achterkant zadel.. dus NIET alleen de ruimte kamer en boomwijdte die breder wordt ,,, maar echt die ruimte daarachter.. Pling

Ook is er veel aan te passen aan zadel ALS je wolvulling hebt,, maar 1 ding moet ik nageven,,

Paarden met normale bouw ligt het perfect op,, maar paarden met extreem holle rug e.d,, wordt erg moeilijk Huilen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:33

Als je een fysiotherapeut laat kijken naar je paard, hij er een zadel van Wintec op legt en de boom aanpast, om die vervolgens eventueel 2 x per jaar aan te passen, dan kan elk paard met een wintec door een deur.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:42

detour schreef:
Als je een fysiotherapeut laat kijken naar je paard, hij er een zadel van Wintec op legt en de boom aanpast, om die vervolgens eventueel 2 x per jaar aan te passen, dan kan elk paard met een wintec door een deur.

Dat is helaas niet zo Huilen

Wij hebben hier dus een paard met een wat holle rug?? wintec is daar helaas NIET op aan te passen Huilen Huilen

Model boom was niet passend te krijgen op haar rug,, zelfs niet met aanpassing vulling Huilen
We hadden er zelfs 3 zadelmakers bij te pas gehaald omdat wij dus ook dachten : wintec past overal op Vork

Helaas Huilen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:44

Dat is wel zo, mits je in dat geval dus kijkt naar de oplossing voor wat voor dekje je gebruikt, onze fysio had een dekje waar je in delen lucht kon blazen, zodat het ahw goed in balans kwam te liggen. Wintec erop en klaar. Sorry, maar ga dus niet helemaal met je mee..

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:49

detour schreef:
Dat is wel zo, mits je in dat geval dus kijkt naar de oplossing voor wat voor dekje je gebruikt, onze fysio had een dekje waar je in delen lucht kon blazen, zodat het ahw goed in balans kwam te liggen. Wintec erop en klaar. Sorry, maar ga dus niet helemaal met je mee..

wij hebben liever het zadel passend zonder poes pas Knipoog

MAAR oke,, zoals jij het omschrijft zal het eventueel kunnen Pling is misschien een goede oplossing voor mensen die geen ander zadel op kort termijn kunnen aanschaffen Pling

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:55

Ook de wintec wide past niet altijd op een zeer brede pony.
De zadelmaker kon ook dat zadel niet goed passend krijgen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:59

Ik vind het eigenlijk een beetje onrustwekkend hoeveel mensen denken dat een Wintec overal op kan passen. Ik ben al blij dat de TS vraagt hoe het zit...
Maar nee dus, als je zonder alle hulpmiddelen een passend zadel wilt, kan je enkel iemand met verstand van zaken zadels laten passen. Een Wintec is geen garantie op een passend zadel.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:36

Waarom onrustwekkend?
Mijn fysio is echt een goede paardenman hoor, komt oa bij Raaymakers, heeft speciale dekjes en gebruikt of Bates of Wintec, zeker als je je paard regelmatig wilt laten checken. Bij Lozeman komt hij ook trouwens. Hij weet wel wat hij doet. Soms is dingen aannemen van echte paardenmensen best handig, scheelt een hoop onzekerheid! Knipoog Ach gut

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:37

Ik heb het toch niet over jouw fysio? Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:39

Nee, je hebt het over "hoeveel mensen denken dat een Wintec overal op kan passen"dat vindt jij verontrustend. daar reageer ik op!
Ik denk nl dat die mensen gelijk hebben! mits er een professioneel iemand bij is die eventueel alternatieve mogelijkheden heeft met wat er onder gelegd wordt, bji houdt hoe de rug zich ontwikkelt en dan eventueel preventief aanpast ter voorkoming van blessureleed. thats all.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:41

Maar daarmee doelde ik niet op jouw fysio, waar jij vervolgens over begon Clown
Maar goed, ik denk dat als je een professional kent, je het niet op Bokt moet vragen. Maar dat is gewoon mijn mening. Uiteindelijk kan niemand van achter het scherm beoordelen of een zadel goed past. En als ik nadenk over de hoeveelheid WIntec-topics op HAR in de afgelopen maand of 2, ja dan vind ik dat onrustwekkend.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:37

Tieneke schreef:
Ik vind het eigenlijk een beetje onrustwekkend hoeveel mensen denken dat een Wintec overal op kan passen. Ik ben al blij dat de TS vraagt hoe het zit...
Maar nee dus, als je zonder alle hulpmiddelen een passend zadel wilt, kan je enkel iemand met verstand van zaken zadels laten passen. Een Wintec is geen garantie op een passend zadel.

Ik zou sowieso nooit een willekeurig zadel voor m'n paard gebruiken, en dat geldt voor zowel goedkope als dure zadels. Het gaat er maar om of het goed past. Ook dure zadels geven geen garantie dat ze passen. Of je nou Wintec gebruikt of wat anders; altijd een zadelmaker of een fysio laten passen.
Wij hebben veel ervaring met Theraflex pads, en de praktijk wijst uit dat goede pads gevuld met lucht die de zadeldruk evenredig verdelen in veel gevallen een zadel goed passend kunnen maken.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 20:17

Vaak wordt er wel geadverteerd met Wintec zadels met de beschrijving: past op ieder paard! Dat sprak mij wel een beetje aan. Ik wilde graag een ander zadel voor mijn lease paardje, gewoon niet te duur dus daarom sprak de Wintec mij ook wel aan, maar nu ben ik dus wel aan het twijfelen gebracht.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:50

Magica schreef:
Vaak wordt er wel geadverteerd met Wintec zadels met de beschrijving: past op ieder paard! Dat sprak mij wel een beetje aan. Ik wilde graag een ander zadel voor mijn lease paardje, gewoon niet te duur dus daarom sprak de Wintec mij ook wel aan, maar nu ben ik dus wel aan het twijfelen gebracht.

Dat jij nou graag een Wintec wil is op zich helemaal niks mis mee hoor. Maar laat hem dan wel passen, maar dat zou je sowieso toch voor elk zadel wat je wil kopen moeten doen. Dus wat let je?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:54

helaas pastte die ook niet op mijn erg brede pony
witte boom was redelijk, maar dan kieperde het zadel weer

youreperfect

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:05

Geen een zadel past op elke paard hé
Zelfs geen wintec, al kan je de boom verwisselen, dat is enkel de boom dus zal nooit het geheel goedmaken.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 06:08

Oké nou het is mij wel wat duidelijker geworden allemaal. Ik zal eens zien of ik iets kan proberen om te passen.