Rare oude singel en oud klein raar zadeltje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSuup

Rare oude singel en oud klein raar zadeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 13:30

Ik heb deze dignen van een vriendin gekregen die ze weer van een familielid had die de zolder had opgeruimd.
Zij hoefde het niet maar ik vond het wel leuk, heb het lekker opgepoetst etc. Maar heb geen idee hoe oud het nu precies is en waarvoor het werd/word gebruikt. Jullie een idee?

Dit is het zadeltje, tenminste, het is te klein om op te rijden en volgens mij ligt het op een paard dat voor de kar loopt. Er is nergens een singelbevestiging maar er zitten wel een soort van singels aan. Ook zit er een haak aan de achterkant van het zadel.

Zijkant
Afbeelding

Zijkant met de lange singel
Afbeelding

Bovenkant
Afbeelding

Close up van de haak
Afbeelding

Andere zijkant
Afbeelding

Onderkant
Afbeelding

Dan de singel, het is een hele rare gedraaide en hoort niet bij het zadel (denk ik) Hij hoort echt gedraaid want als je hem terugdraait klopt hij niet meer. Iemand enig idee??
Afbeelding

Stuk wat onder de buik zit.
Afbeelding

De draai, hier zie je ook dat daar wat heeft gezeten, denk een merkje oid.
Afbeelding

Hoop dat jullie mij wat wijzer kunnen maken Haha!

Concorde

Re: Rare oude singel en oud klein raar zadeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:28

Zadel: Ik heb werkelijk geen idee Koe

Singel: Is gewoon een erg ouderwets model, zo ben ik ze wel vaker tegengekomen, meerdere repen leer en dan gedraaid.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:24

Zulke singels zie je wel eens vaker, dat is gewoon een oud model singel die je aan een gewoon zadel ook kan vastdoen. Dat die repen over elkaar gelegd zijn zorgt voor een mooiere pasvorm.
Het zadel lijkt me een onderdeel van een tuig en geen zadel. Door die rare riempjes kan je niet echt zitten volgens mij Tong uitsteken

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:26

Het lijkt me een pakzadel...

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 16:33

Kylan schreef:
Zulke singels zie je wel eens vaker, dat is gewoon een oud model singel die je aan een gewoon zadel ook kan vastdoen. Dat die repen over elkaar gelegd zijn zorgt voor een mooiere pasvorm.
Het zadel lijkt me een onderdeel van een tuig en geen zadel. Door die rare riempjes kan je niet echt zitten volgens mij Tong uitsteken

Dat dacht ik ook al ja, nee het is geloof ik echt niet op op te zitten, dan zit je met je benen op die riempjes en er is geen bevestiging voor beugels oid, en je moet dan ook wel een verdomd kleine kont hebben haha. Maar over het zadel zie je ook dat als je vanaf bovenaf kijkt het net lijkt alsof er iets overheen is gespannen, zit een soort vorm in.

Oke ouderwetse singel dus, had ze zelf nog nooit gezien Lachen

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:36

het lijkt mij een opzet stuk voor een karrentuig, de haak daar maak je de staartriem aan vast en de flappen daar hoort denk ik de leren riem doorheen waar je de burry's karrenstangen aan vast maakt. de singel hort er denk ik niet bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:47

Ik denk ook dat het het onderstuk van een schoft is van een mentuig. Dat er daarbovenop eigenlijk nog een schoftje hoort met daarin de haken voor de leidsels. Dit omdat je duidelijk de slijtsporen van de afdruk ziet. Die haak is bedoeld om de rug en staartriem aan te bevestigen denk ik.

Leuk ding!

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:54