Nut van bondje?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Nut van bondje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 17:02

Hoi,

Ik heb sinds kort een bondje aangeschaft, gewoon omdat ik dat mooi vind Lachen
Maar heeft het verder ook een bedoeling?
Misschien zodat het zadel beter ligt ofzo?

Groetjes,
Nancy

Jennyxx

Re: Nut van bondje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:04

Hier zijn al heel veel topics over. Gebruik de zoekfunctie maar eens Haha!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:04

het is bonTje, en die dienen alleen om als je zadel niet helemaal goed zit de ruimte op te vullen zodat het zadel stabieler ligt, het is dus een tijdelijk oplossing tot de zadelmaker is geweest, niet voor de mooi.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:05

Als je zadel goed ligt, is ie overbodig.
Dan maakt ie juist je zadel minder goed passend.
Want het bontje vult dan teveel ruimte op die je paard wel nodig heeft, onder het zadel.

Liezel1

Een bontje aanschaffen puur omdat het mooi is, juich ik absoluut niet toe!!
Een bontje aanschaffen omdat je zadel niet past evenmin...

Veraa_

Normaal zorgt een bontje ervoor dat als je zadel niet helemaal past de ruimte onder het zadel nauwer wordt zodat het zadel beter past.
Ik ben van mening dat wanneer je zadel goed past, een bontje overbodig is omdat het dan de ruimte tussen je paard zn rug en het zadel kleiner maakt en dus schuurplekken kan veroorzaken.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 17:06

Het zadel ligt niet goed, het is een heel oud springzadel wat eigenlijk gewoon slecht is en het ligt zeg maar een beetje omhoog..
Ik heb het de eigenaar gezegd, maar zij vind het zadel wel passen..

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:07

Bontje is alleen nodig als het zadel niet past, en als het zadel niet past moet je een nieuwe...
Dus bontjes slaan eigenlijk nergens op Lachen
Tenzei het tijdelijke overbrugging is van oud slecht liggend zadel naar nieuw goed liggend zadel wat nog niet gearriveerd is Knipoog

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:10

Is er wel een nieuw of passend zadel in zicht dan?
Want je kunt je paard op deze manier naar de kl*te rijden..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 17:11

Up_to_Date schreef:
Is er wel een nieuw of passend zadel in zicht dan?
Want je kunt je paard op deze manier naar de kl*te rijden..

Ja, in augustus schaf ik mijn eigen zadel aan, omdat met een springzadel geen dressuur mee te rijden is en het dus ook beter is voor zijn rug.
Helaas duurt het nog even, maar de eigenaar heeft geen zadel over en wil ook geen ander zadel aanschaffen..

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:12

Didoo schreef:
Bontje is alleen nodig als het zadel niet past, en als het zadel niet past moet je een nieuwe...
Tenzei het tijdelijke overbrugging is van oud slecht liggend zadel naar nieuw goed liggend zadel wat nog niet gearriveerd is Knipoog

Bontjes zijn ook niet voor als het zadel niet past. Dat valt alleen te verhelpen door een zadelmaker. EVENTUEEL kan je hem gebruiken als je paard nog erg groeit in zijn bespiering, of plotsling door ziekte iets slanker is geworden, en je geen zin hebt constant het zadel aan te passen (wat overigens nog altijd het beste is!)

De enige echte gebruiksreden voor een bontje is een paard met een gevoelige rug, die ondanks passend zadel en geen verdere mankementen aan de rug alsnog gevoelig blijft.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:42

Bubsj schreef:
Didoo schreef:

Bontjes zijn ook niet voor als het zadel niet past. Dat valt alleen te verhelpen door een zadelmaker. EVENTUEEL kan je hem gebruiken als je paard nog erg groeit in zijn bespiering, of plotsling door ziekte iets slanker is geworden, en je geen zin hebt constant het zadel aan te passen (wat overigens nog altijd het beste is!)

De enige echte gebruiksreden voor een bontje is een paard met een gevoelige rug, die ondanks passend zadel en geen verdere mankementen aan de rug alsnog gevoelig blijft.

Dat zeg ik ook niet Knipoog
Ik zeg dat het een overbrugging is voor eventuele druk oid als je nog geen nieuw zadel hebt.
Van bontjes gaan zadels 3 van de 4 keer veel slechter liggen, dus met een gevoellige rug zou dit neem ik aan ook niet bevorderend zijn, heeft het paard geen last van een gevoellige rug maar ligt wel zijn hele zadel verkeerd.

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:45

Je zegt nou ineens dat je zadel niet goed ligt, maar in je beginpost heb je duidelijk gezegd dat je het alleen gekocht hebt omdat het mooi is en niet om je zadel beter te laten passen.
En misschien ligt het zadel met bontje wel slechter dan met zonder.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:46

Didoo schreef:
Dat zeg ik ook niet Knipoog
Ik zeg dat het een overbrugging is voor eventuele druk oid als je nog geen nieuw zadel hebt.
Van bontjes gaan zadels 3 van de 4 keer veel slechter liggen, dus met een gevoellige rug zou dit neem ik aan ook niet bevorderend zijn, heeft het paard geen last van een gevoellige rug maar ligt wel zijn hele zadel verkeerd.

Ik doelde met die quote ook eigenlijk op mijn tweede stukje Knipoog

Maar toch is het de enige echte gebruiksreden. Had er even bij moeten zetten dat het zadel dan passent ligt MET bontje eronder. Maar daar zijn bontjes voor.

doriangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:59

Ik zie echt veel mensen met bontjes rijden voor de sier... Zonder past hun zadel al niet en mét past het voor geen meter meer.
In plaats van hun geld aan die ondingen en dergelijke te hangen, zouden ze beter eens een zadelmaker laten komen.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:11

Bedoel je zo'n lamsvellen?
Ik heb ergens gelezen dat er dan minder druk is tussen het zadel en het paard. En dat zo'n bontje ook geschikt is voor paarden met een gevoelige rug.
En bontjes staan trouwens ook mooi Lachen

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:13

Maar dan moet je zadel er wel op aangepast worden. Anders gaat de boel knellen Knipoog

En voor de mensen die het enkel mooi vinden: ga dan voor een showonderlegger, eentje met geen bont onder het zadel, enkel de randjes die eruit steken. Dat scheelt al een heleboel!

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:16

Dan snap ik überhaupt niet waarom mensen met een zadelbontje rijden.. het is dus alleen voor als het zadel niet past? En wie koopt er nou weer een zadel dat niet past! Scheve mond

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:17

Nee, het is voor paarden die ondanks een passend zadel een gevoelige rug houden. Dan is het een hele goede oplossing, alleen moet het zadel dan wel zo worden aangepast dat het goed ligt MET bontje, en dat het dus niet alsnog gaat knellen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:21

Bij springen heb ik zowiezo, het vangt de schokken meer op.
Volgens m'n fysio is het ook verstandig voor mn paard aangezien zijn rug erg gevoelig is.

Met dressuur heb ik er niets onder liggen en wil het graaag zo houden.

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:39

Het is voor een extra ondersteuning ! Anders kan het zadel te erg drukken op de rug

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:25

xRosa schreef:
Dan snap ik überhaupt niet waarom mensen met een zadelbontje rijden.. het is dus alleen voor als het zadel niet past? En wie koopt er nou weer een zadel dat niet past! Scheve mond

je paard veranderd continu, toen ik mijn paard kocht was hij 5 en paste het zadel perfect, nu is hij net 7 en is uit zijn zadel gegroeid, maar omdat ik geen geldboom heb nu even tijdelijk een bontje ertussen

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:30

sjorsie schreef:
je paard veranderd continu, toen ik mijn paard kocht was hij 5 en paste het zadel perfect, nu is hij net 7 en is uit zijn zadel gegroeid, maar omdat ik geen geldboom heb nu even tijdelijk een bontje ertussen

Deze kennik nog niet. Een bontje omdat het zadel te klein is? Wil je me daar de filosofie achter eens uitleggen?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:33

Bubsj schreef:
sjorsie schreef:

Deze kennik nog niet. Een bontje omdat het zadel te klein is? Wil je me daar de filosofie achter eens uitleggen?

mijn paard is rondgeribt maar heeft ook een hoge schoft dus een, dus het zadel is nu door de tijd op zijn ruggewervel gaan drukken, ruimte achter de kamer is te smal geworden voor zijn wervel zogezegd , door het bontje lift je het zadel wat waardoor het niet zo op zijn rug drukt
op advies van de fysio en het werkt

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:36

je kan ook een bontje doen ipv een dekje
je hebt van die grotere bontjes
als paarden last hebben van hun rug ofzo..