Watertrens groter dan bustrensje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zazoeyou

Watertrens groter dan bustrensje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 18:37

Is het volgende waar of niet waar,

Paard met bustrens maat 13,5 cm heeft watertrens 14cm nodig Knipoog

EN doordat de watertrens groter moet,, moet je de dikte maat breder nemen??(als dikte gelijkmoet blijven aan bustrens)

Ik hoor de raarste verhalen(nu ik uitkijk naar watertrens),, wellicht vind ik hier het juiste antwoordt Vork

Wie mij dit verteld heeft??(divoza)

Ik weet niet hoor,, ik vind het zo raar klinken Huilen

Horsea_nl

Re: Watertrens groter dan bustrensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:44

ik heb voor mijn paard van bustrens 13.5 en voor een watertrens ook. geen verschil dus.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:17

De reden waarom een watertrens soms iets groter wordt genomen is omdat de ringen los draaien, en als een watertrens te strak zit dan heb je veel meer kans dat er velletjes van de mondhoeken tussen die ringen komen. Bij bustrenzen kan dat niet, en daarom wordt wel een gezegd dat die wel goed mogen aansluiten..
Maar in principe moet je gewoon aanhouden; aan elke kant 0,5 cm ruimte vanaf de mondhoek tot aan de bitring, ook bij een bustrens, en dus gewoon allebei dezelfde maat.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 19:21

MysticTinker schreef:
De reden waarom een watertrens soms iets groter wordt genomen is omdat de ringen los draaien, en als een watertrens te strak zit dan heb je veel meer kans dat er velletjes van de mondhoeken tussen die ringen komen. Bij bustrenzen kan dat niet, en daarom wordt wel een gezegd dat die wel goed mogen aansluiten..
Maar in principe moet je gewoon aanhouden; aan elke kant 0,5 cm ruimte vanaf de mondhoek tot aan de bitring, ook bij een bustrens, en dus gewoon allebei dezelfde maat.

Ja exact Knipoog

Mijn bit 13,5cm houdt 0,5cm aan weerskanten over,, dus watertrens 13,5cm moet goed zijn Pling

MAAR dan verteld een medewerkster mij dat ik een 14cm moet nemen(waardoor bit 0,8cm overhoudt aan weerszijden) EN moest hij ook nog eens dikker zijn als 23mm WANT de plek van dikte ligt nu anders in de mond Frusty

Ik moest zo lachen he?? Haha!

Maar goed ,, ik kan daar geen bit vinden die ik nodig heb,, en het advies??tja dat laat ik dan maar voor wat het is Cool

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:28

Misschien dacht ze dat je bitrubbers erbij wil gebruiken ofzo? Dan moet het inderdaad wel groter zijn.. Maar normaal moet dr toch echt gewoon 0,5 cm over zijn..

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 19:35

MysticTinker schreef:
Misschien dacht ze dat je bitrubbers erbij wil gebruiken ofzo? Dan moet het inderdaad wel groter zijn.. Maar normaal moet dr toch echt gewoon 0,5 cm over zijn..

Oke,, MAAR dan nog,,

Stel mn bit bustrens is 13,5cm 18mm dik..

Ik wil een watertrens,, laten we ervan uit gaan een 14cm met bitringen Knipoog

HOE komt ze er dan bij dat ik dan een 23mm moet nemen?? die zal dan als 18mm moeten vallen doordat hij verder uit mond steekt(zijkanten) Dromen

Ik snap dat even niet Huilen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:05

Oké, even een snelle paintschets.. Bitten zijn aan de uiteindes dikker dan in het midden, dus hoe verder een bit uit de mond steekt, hoe dunner het mondstuk is dat aan de mondhoeken ligt:
Afbeelding

Maar... ten eerste, een dik bit is absoluut niet zachter dan een dun bit. Hoe dikker het bit, hoe meer het de ademhaling in de weg zit, en paarden met een kleine mond krijgen hem vaak niet eens goed gesloten door een te dik bit.
En ten tweede, als een bit té groot is, en er teveel ruimte naast de mondhoeken is, dan wordt het bit bijna 2 cm! ver de mond uit getrokken als je stelling wil aannemen bijvoorbeeld, en dan heb je een groter probleem.
Dus, mijn advies, niet doen. Neem gewoon je oude maat, en de zelfde dikte als je paard daar lekker op loopt, of zelfs iets dunner als je een vriendelijker bit wil en rustig met je handen bent Lachen
Mag ik vragen waarom je over wil gaan op een watertrens? Persoonlijk vind ik bustrenzen een stuk fijner liggen bij de mondhoeken, maarja daar heb je wel minder keuze qua mondstukken.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 22:13

MysticTinker schreef:
Oké, even een snelle paintschets.. Bitten zijn aan de uiteindes dikker dan in het midden, dus hoe verder een bit uit de mond steekt, hoe dunner het mondstuk is dat aan de mondhoeken ligt:
Afbeelding

Maar... ten eerste, een dik bit is absoluut niet zachter dan een dun bit. Hoe dikker het bit, hoe meer het de ademhaling in de weg zit, en paarden met een kleine mond krijgen hem vaak niet eens goed gesloten door een te dik bit.
En ten tweede, als een bit té groot is, en er teveel ruimte naast de mondhoeken is, dan wordt het bit bijna 2 cm! ver de mond uit getrokken als je stelling wil aannemen bijvoorbeeld, en dan heb je een groter probleem.
Dus, mijn advies, niet doen. Neem gewoon je oude maat, en de zelfde dikte als je paard daar lekker op loopt, of zelfs iets dunner als je een vriendelijker bit wil en rustig met je handen bent Lachen
Mag ik vragen waarom je over wil gaan op een watertrens? Persoonlijk vind ik bustrenzen een stuk fijner liggen bij de mondhoeken, maarja daar heb je wel minder keuze qua mondstukken.

Precies,, die schets ??zo dacht ik ook dat ze bedoelde bij divoza,,

MAAR dat vind ik raar advies hoor?? is toch zielig voor paardenmond Ach gut

Ik heb altijd op watertrens gereden,, daar loopt mn paard het fijnst op(ik heb ook zeer stille/rustige hand)..
Helaas hebben ze dat bit gestolen(13,5cm aurigan K&K ultra 18mm),, toen moest ik even over gaan op een bit wat ik nog had liggen,,die 13,5cm bustrens(imperial riding)..

Hij loopt er gewoon niet fijn op,, vandaar dat ik dus weer mn oude bit terug wil..en ik dus naar divoza gegaan,,
Ik had bit al in handen,, en toen kwam die medewerkster met hele vreemde adviezen Vork

Ik dacht ?? wat raar mens,, ik kijk wel verder want als ik hier mn eigen keus niet mag kopen??
Want zo was het wel,, ik bleef maar zeggen dat ik de 13,5cm wilde en daarmee AF Pling

Medewerkster bleef maar inpraten op mij(erg vervelend)

TOCH ging ik daardoor erg twijfelen,,vandaar mn topic Huilen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:19

Goh wat een vervelend mens zeg Nagelbijten / Gniffelen Als je dat bit toch al eerder hebt gehad, en die pastte, dan kan ze je toch niet zomaar een andere maat aanpraten.. Misschien hadden ze de maat niet meer en wilde ze toch graag iets verkopen Clown
Dan had ik toch eventjes dr baas geroepen, was t zo over! Haha

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 22:39

MysticTinker schreef:
Goh wat een vervelend mens zeg Nagelbijten / Gniffelen Als je dat bit toch al eerder hebt gehad, en die pastte, dan kan ze je toch niet zomaar een andere maat aanpraten.. Misschien hadden ze de maat niet meer en wilde ze toch graag iets verkopen :+
Dan had ik toch eventjes dr baas geroepen, was t zo over! Haha

Ik had hem al in mn handen,,zelfde bit wat ik had,, alleen dan de 21mm,, die was TE dik,, en ik vroeg de 18mm Pling

En ja toen begon het gezeik Boos!

Inmiddels?? heb ik NET een bitje overgenomen van Lonnie(hierop bokt),,

Hij is van argentaan (iets anders dan aurigan) maar verder wel exact de zelfde maten en afmetingen Pling

Ik wacht even af tot ik hem krijg(net geld overgemaakt) maar ik denk dat dit wel goed komt.. Vork

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 06:14

Het beste kun je een eigen bit wat goed past meenemen als je een nieuwe wilt kopen, of de afstand tussen de ringen van dit bit nameten en een lineaal of meetlint meenemen. Heel vaak is het zo dat per merk/model de afstanden tussen de ringen nog wel eens verschillen. Wij hebben regelmatig gehad dat een watertrens idd toch een halve centimeter groter moet zijn dan de bustrens. Dus wat dat betreft heeft die verkoopster best wel gelijk. Door de juiste 'maat' mee te nemen voorkom je een verkeerde aankoop en niet overal kun je een te groot/te klein bit ruilen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:09

mijn paard haar bit past net zeg maar, veel ruimte zit er niet tussen. denk zoals hierboven staat ongeveer 0.5 cm. ze is echt ontzettend gevoelig voor wondjes en plekjes etc. maar heb nergens last van hoor!