Oké, even een snelle paintschets.. Bitten zijn aan de uiteindes dikker dan in het midden, dus hoe verder een bit uit de mond steekt, hoe dunner het mondstuk is dat aan de mondhoeken ligt:

Maar... ten eerste, een dik bit is absoluut niet zachter dan een dun bit. Hoe dikker het bit, hoe meer het de ademhaling in de weg zit, en paarden met een kleine mond krijgen hem vaak niet eens goed gesloten door een te dik bit.
En ten tweede, als een bit té groot is, en er teveel ruimte naast de mondhoeken is, dan wordt het bit bijna 2 cm! ver de mond uit getrokken als je stelling wil aannemen bijvoorbeeld, en dan heb je een groter probleem.
Dus, mijn advies, niet doen. Neem gewoon je oude maat, en de zelfde dikte als je paard daar lekker op loopt, of zelfs iets dunner als je een vriendelijker bit wil en rustig met je handen bent
Mag ik vragen waarom je over wil gaan op een watertrens? Persoonlijk vind ik bustrenzen een stuk fijner liggen bij de mondhoeken, maarja daar heb je wel minder keuze qua mondstukken.