buitenrijzadel voor tinker met korte rug???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zuzu

buitenrijzadel voor tinker met korte rug???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 14:48

ik ben op zoek naar een fijn zadel met (diepe) stabiele zit voor mijn tinker.

het is de bedoeling dat het voor het grootste deel alleen maar voor buitenritten gebruikt gaat worden....

mijn tinker is nu 4 jaar en nog volop in de groei....hij heeft een brede , korte, diepe rug en is op het moment erg overbouwd van achteren en dat zal hij waarschijnlijk ook wel een eindje blijven.

zelf ben ik aardig aan het gewicht en ben ca 1.78 lang, en heb dus lange benen....ik had een fryso legacy 18,5 inch dressuurzadel, maar door de lange keilkussens ligt dit zadel hem niet lekker......

de zadelmaker zei me al dat het moeilijk zou worden een zadel te gaan vinden , omdat hij een erg moeilijke rug heeft en ik een grotere maat zadel nodig heb..........moeilijke combinatie!!!

nu zag ik een podium long distance zadel en een roc americana zadel en die leken me eigenlijk ook wel iets....maar zijn zulk soort zadels ook geschikt voor het type paard dat ik heb en het type dat ik ben??

iemand ideeen wat voor zadel geschikt zou kunnen zijn en waar die te koop zijn ( liever nog...die aan huis komen om te passen....)

vencedor

Re: buitenrijzadel voor tinker met korte rug???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:51

Ik heb een wintec vzh liggen..Alleen dat is een 17,5 inch. De boom kun je altijd aanpassen hij heeft op mijn brede KWPNer gelegen, alleen voor hem hebben ze kussens een te klein draagvlak ( lange rug). Ik heb nu JUIST een fryso aangeschaft Knipoog

Je hebt alleen geen diepe zit, misschien is het een handige tussen oplossing? Zodat je op je gemak verder kan zoeken?

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 14:53

wintec vind ik geen fijne zadels.......veelzijdigheid trouwens ook niet

vind het wel jammer van de fryso....die zitten als een huis zeg!!!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:55

klopt inderdaad, daar ben ik nu ook achter Haha!. Succes met je zoektoch verder Knipoog.

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:57

Is een westernzadel geen optie?Ze zitten heerlijk heb je in een grote zitmaat.En hebben breedere maten voor de tinkers dan menig engels zadel.Ik heb het dan wel over de echte zadels en geen zadelmarkt ect.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 15:02

westernzadels zijn toch meestal ook niet geschikt voor paarden met een korte rug?

en ze zijn toch ook best wel zwaar en dan ook nog een dik pad eronder??

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:03

Mijn NRPS'er heeft ook een vrij korte rug. De Massimo Trail past hem echter prima. Die is er in de boommaten 27 t/m 42 (zeg ik uit mijn hoofd) dus wellicht past-ie ook op jouw Tinker.

Zie http://www.bluebalance.nl voor meer informatie.

Podium-zadels hebben trouwens geen diepe zit. Sterker nog, het lijkt alsof je boven je paard zweeft. Sommige mensen vinden dat prettig, ik vind het zelfd niet prettig.
Laatst bijgewerkt door Karin op 26-05-08 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 15:04

en ik ben inderdaad ook niet op zoek naar zadelmarkt kwaliteit....het moet een goed degelijk zadel zijn, wat goed voor mijn paardje is en waar ik lekker in zit....

heb in principe wel een budget van rond de 1500 euro voor een nieuw zadel

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 15:06

massimo trail ziet er inderdaad ook wel goed uit Ja ...die ga ik inderdaad even onthouden in mijn achterhoofd.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:07

Past ook binnen jouw budget, de mijne was ca. 1200 euro.

Te koop bij o.a. Country Mill en Green Distance. En die komen allebei aan huis.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:21

Ik zat ook in eerste instantie aan een westernzadel te denken, die heb je ook als roundskirt, voor korte ruggen, maar zijn inderdaad wel érg zwaar.
Maar misschien kun je eens een startrekk proberen, die zijn een stuk lichter, en zijn ook makkelijk te verstellen als je tink breder wordt.
http://buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina11_IMG_OBJ29.jpg

Ik heb zelf een barefoot, daar zijn nu ook stevige inlages voor te krijgen, om het gewicht nog wat beter te verdelen. Je kan ze gratis testen trouwens.

Die massimo trail zadels zijn inderdaad ook fijn. Ik ken ook iemand die iets zwaarder is en eentje heeft geprobeerd. Maar zij kwam in de problemen met de hoge achterkant, ze zat teveel op de lepel, waardoor het zadel naar achteren ging kantelen, en bij een grotere maat zou het niet meer op het paard passen. Maar dat zou je zelf eens moeten testen Lachen

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 15:49

ziet er ook wel leuk uit dat zadeltje....maar is dat een boomloos of niet?

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 15:52

ik heb ook eigenlijk geen flauw idee hoe een westernzadel rijd...nog nooit mee gereden.....
misschien vind ik het heerlijk zitten......

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:20

Ik heb voor mijn Tinkerhengst met zeer korte rug een barefoot Cheyenne maat 1. Maar die hebben geen echte diepe zit.
Ik vond ook niks anders dat klein genoeg was.
De podium zadels vind ik persoonlijk helemaal niks. Het is net of je boven je paard hangt ipv erop zit. Zeker als je het gevoel wilt hebben diep te zitten zou ik dat niet doen.
Maar kijk of je em ergens kan testen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:27

En de Massimo Trail?
Dat is een heerlijk zadel voor buitenritten, je kunt er ook een sprongetje mee maken en dressuur gaat ook goed!

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 13:39

boomloos is geen optie.....daar ben ik te zwaar voor en daar heb ik geen onafhankelijke zit voor.....moet zelf ook weer leren rijden na al die tijd.....

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:48

Je zegt dat je wintec niks vind.. ik vind het heerlijk zitten. Vork En de Wintec Pro Dressuur Isabella Werth heeft een hele diepe zit. Zadel is nog makkelijk aan te passen aan een groeiend paard. Heb een hafje met een korte rug en heb onlangs een wintec pro dressuur aangeschaft.

Maargoed.. wellicht een idee om bij een zadelmaker langs te gaan (die evt. ook wat alternatieve zadels heeft zoals een podium, een massimo trail en een westernzadel) zodat je op verschillende zadels kan zitten om te voelen wat je zelf het prettigst vind. Hij kan je dan vast ook adviseren welke zadels geschikt zijn voor een paard met korte rug. Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:04

Massimo Trail Lachen
Super fijn zadel voor buitenrijden (goede drukverdeling) en oorspronkelijk gemaakt voor wat bredere paarden.

Mijn arabier heeft ook een korte rug, of eigelijk een ver doorlopende schoft en schouder, de Massimo past hem perfect.

Daarbij kunnen ze heel makkelijk aangepast worden. Bij die van mij is de boom al eens twee maten groter gemaakt en nu weer terug gemaakt naar de normale boommaat

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 07:39

als mijn tinker uitgegroeid is ga ik zeker ook kijken voor de massimo trail. het lijkt mij een heerlijk zadel!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 07:41

ow en zuzu misschien is de pegaso ook wel wat voor jullie. die is ook aanpasbaar en zij ook vrij kort!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 07:53

hoi ik heb ook een tinker en rij alleen maar buiteritten
en heb de massimo ook besteld
super zadel toen ik er op mocht rijden..
western zou ik afraden voor lange buitenritten
heb het zelf ook gehad en zat me later een breuk en had nou niet bepaald een goedkoop westernzadel
de massimo kunnen ook nog een keer verbreed en versmalt worden ook handig met een groeiend paardje
ik heb hem weg bij www.greendistance.nl

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 07:58

Veel westernzadels hebben de beugelophanging te ver naar voren zitten waardoor je een hele slechte drukverdeling hebt.
Vaak wordt geroepen dat westernzadels zeer geschikt zijn voor lange ritten, maar dit geldt absoluut niet voor alle westernzadels.
Dus kijk ook bij westernzadels kritisch.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:14

ik heb een rossner vzh 18 inc ik heb hem even voor mijn tink twister gebruikt ,maar daarna over op westernzadel(die was ik aan het zoeken)hij zit verder heerlijk

gr anita

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:51

Ik zou kiezen voor een Massimo Trail.
Die zijn mooi kort en zitten heerlijk. En als je paardje groeit, kan je de boom nog 2 maten laten verbreden.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 11:25

ik ga in ieder geval zeker ter zijner tijd een massimo trail zadel uitproberen.....

maar ik laat hem voor nu nog even doorgroeien tot hij minimaal 4,5 / 5 jaar oud is.....hij is zo overbouwd nog en nadat hij al een jaar zo ziek is geweest...krijgt hij nu even de kans om goed bij te trekken en weer fit te worden en spieren te krijgen....

ik denk dat er op het moment weinig zadels zullen gaan passen...