Functie en ervaring lage neusriem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sidneylover

Functie en ervaring lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 11:21

Ik hoor en lees altijd verschillende dingen over de functie van een lage neusriem, kan iemand mij vertellen wat nu de echte functie van deze neusriem is ? Merken jullie verschil in het rijden met hoge en lage neusriem ?

Koper

Re: Functie en ervaring lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:17

Mijn instructrice heeft uitgelegd dat een neusriem het opensperren van de mond moet voorkomen. Dit kun je doen door een riempje om de mond/lippen te binden (lage neusriem) of door er een om de kaken vast te maken (hoge neusriem) Bij een lage neusriem moet je er dan even op letten dat hij op het neusbot van het paard ligt zodat hij nog gewoon kan ademen. Doordat je met een hoge neusriem de kaken op elkaar bindt schijnt het dat paarden die langere tijd met zo'n neusriem worden gereden wat zwaar op de hand kunnen worden. Daarnaast heet een lage neusriem niet voor niets ook wel africhtingsneusriem: hij zorgt ervoor dat het bit stabiel in de mond ligt, wat bij een hoge neusriem veel minder is.

Edit: de paarden die ik met een hoge of gecombineerde neusriem heb gereden en de paarden die ik nu met een lage rijd zijn te verschillend om te kunnen vergelijken, en worden daarnaast ook nog eens in een verschillende rijstijl gereden. Zelf vind ik helemaal geen neusriem het mooiste en ook het prettigste, als het niet hoeft, waarom zou je het er dan aan hangen? Bij een van de paarden die ik rijd ben ik wel erg blij dat er een neusriem op zit Tong uitsteken

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:17

Ik lees even mee, ik ben wel benieuwd!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:01

Onze jonge paarden worden altijd met lage neusriem beleerd, en als ze er beter op reageren blijven ze die ook houden. Er wordt wel eens gezegd dat het bit dan inderdaad stiller ligt. Ik heb een merrie gereden waarbij je duidelijk verschil kon voelen wanneer je met een hoge, of lage neusriem reed.

Maar de echte verschillen ben ik ook wel benieuwd naar.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:09

Ik ben met mijn ruin overgegaan op een lage neusriem. Hij had voorheen veel moeite met een rustige stille aanleuning, hij bleef maar hangen e.d., daardoor had ik weer moeite met loslaten. Nu train ik met lage neusriem, en hij wordt zoveel constanter. Heb hem pas nog eens een gecombineerde geprobeerd, maar dat was direct weer verzet en stug worden.

Je moet gewoon uitzoeken wat jouw paardje het fijnste vindt, hier in limburg zie je het op concours steeds meer Ja.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:03

Ik heb nu paarden met lage neusriem gereden en beide liepen er echt fijner op. Minder onrustig, minder aan het rommelen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:12

Paarden lopen over het algemeen lekkerder op een lage neusriem. Deze houdt het bit ook stiller in de mond, ook als deze een beetje laag hangt. Een sperriem doet dit niet of nauwelijks omdat hij niet tegen de mondhoek ligt maar ervoor.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:44

Maar wat ik dan raar vind waarom rijden er dan niet veel meer mensen op een lage neusriem?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:51

Ze vinden het lelijk. Dat is mijn omgeving, zo'n 100 ruiters, de voornaamste reden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:52

patjelisa schreef:
Maar wat ik dan raar vind waarom rijden er dan niet veel meer mensen op een lage neusriem?

Omdat gecombineerde neusriemen in de mode zijn Rolleyes
En idd ook omdat veel mensen een lage neusriem lelijk vinden. Oftewel: het is anders dan de gecombineerde neusriemen waar ze aan gewend zijn en dat het paard fijner loopt op een lage maakt ze niet uit. Als ze er al bij nadenken, niet zoals jij dus Lachen
Laatst bijgewerkt door Koper op 25-05-08 15:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:53

Mizora schreef:
Ze vinden het lelijk. Dat is mijn omgeving, zo'n 100 ruiters, de voornaamste reden.

Maar als iets beter is voor je paard Nagelbijten / Gniffelen
Ik wil het ook gaan proberen alleen eerst even kijken of ik die van iemand kan lenen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:55

Ik heb dus ook een lage, en een hoge omdat ik nog geen lage voor het manegepaard waar ik nu op rij gevonden heb die past. (Grote neus) Sperriemen zijn ondingen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:57

Mizora schreef:
Sperriemen zijn ondingen.

Absoluut.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:01

patjelisa schreef:

"Vroeger" hadden de meeste, zo niet alle, manegepaarden een lage neusriem, daar heeft het misschien ook mee te maken. Een lage neusriem is niet stoer. Nee, als je een dubbele hebt (gecombineerd, mexicaans), dan ben je pas stoer en kan iedereen zien hoe goed je kunt rijden. Denken mensen kennelijk.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:05

patjelisa schreef:
Mizora schreef:

Maar als iets beter is voor je paard Nagelbijten / Gniffelen
Ik wil het ook gaan proberen alleen eerst even kijken of ik die van iemand kan lenen.

je kunt voor 10 euro al eentje kopen, wel niet onderlegd ofzo, maar voor de proberen prima. Kieffer en dobert hebben mooie onderlegde.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:08

De meeste vinden het idd lelijk. "Vroegah" reed bijna iedereen met een lage neusriem

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:09

#Ymke# schreef:
De meeste vinden het idd lelijk. "Vroegah" reed bijna iedereen met een lage neusriem

En dus is het niet hip. En over een tijdje is het weer omgekeerd, mogen we hopen. Dan is een gecombineerde neusriem zooooooooo 2008 Tong uitsteken

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:47

Ik vind ze lelijk, vind ze zo manege overkomen. Huilen van het lachen
Máár ik rijd er wel mee! Bitloos! Haha!

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:50

Ik heb nu een mooie brede lage neusriem overgekocht voor een prikkie. Ben benieuwt hoe mijn fjord erop loopt Lachen
Boeit me echt niet of het lelijk is. Als mijn paard daardoor fijner loopt, dan maar een lelijke neusriem.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:50

Joscaa schreef:
Ik vind ze lelijk, vind ze zo manege overkomen. Huilen van het lachen

Ja, dat bedoel ik dus. Terwijl er zo veel manegepaarden zijn die geen lage neusriem hebben.

aurae_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:59

Zelf heb ik een lage neusriem en vind dat een idiaal ding vergeleken bij een hoge neusriem. Zelf vind ik ook dat een lage neusriem beter staat dan een hoge.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:05

Ik heb ook een tijdje geleden een lage neusriem gekocht, nog niet gebruikt omdat mijn paard ziek en kreupel is geweest en ik moet hem nog even invetten. Maar ben benieuwd hoe winston er op loopt Lachen

Eigenlijk heb ik hem in eerste instantie gekocht omdat ik het mooier vind (beetje tegen ieders mening in blijkbaar).

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:07

wat ik heb geleerd is dat paarden met zo`n lage neusriem/sperriem (als niet los zitten) minder makkelijk kunnen ademen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:09

ikenindi schreef:
wat ik heb geleerd is dat paarden met zo`n lage neusriem/sperriem (als niet los zitten) minder makkelijk kunnen ademen...

Zoals ik al hier heb gepost, en wat je ook had kunnen lezen als je de moeite had genomen, is dat je er gewoon even voor moet zorgen dat de neusriem op het neusbot ligt. Dan is er niks aan de hand.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:15