Wintec versus Thorowgood

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Wintec versus Thorowgood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 09:28

Voor mijn e-pony ben ik op zoek naar een nieuw zadel.

Bij elke ruitershop waar ik kom, beginnen ze over hun kunststof zadels. Ze worden helemaal de hemel in geprezen, want ze zijn makkelijk in onderhoud, en in boom verstelbaar en dus op elk paard aan te passen. Wat dus weer als voordeel heeft dat je je zadel niet meteen hoeft te verkopen als het zadel niet zou passen.

Nu heb ik zelf mijn twijfels over een kunststof zadel. Hoe zien ze uit na 1 jaar gebruik? Zijn ze wel zo goed schoon te krijgen als beweert wordt?

Ik een Thorowgood gezien, die van een gladde kunststof gemaakt was. Dit lijkt me wel goed schoon te krijgen.
Ik heb echter een Wintec gezien die gedeeltelijk van een soort stofachtig kunststof gemaakt was. Mij lijkt dat stof/modder van het paard/omgeving daar zo aan blijft plakken en dat je dan dus geen mooi glanzend zadel meer hebt, maar een vies uitziend stoffing ding dat na elke rit moet worden schoongemaakt. Wie heeft hier ervaring mee?

Tweede vraag: welk zadel zit lekkerder? Ik heb in de winkel op een Thowowgood T6 gezeten. Die had een heerlijke zachte zit. Heeft de Wintec 2000 Cair dat ook?

Derde vraag Is de Thorowgood T6 kwalitatief beter dan de Wintec 2000 Cair? Ik meende namelijk te hebben begrepen dat de Thorowgood t6 rond de € 800 kost en de Wintec kost maar € 545,00.

Vierde vraag: De zadels zijn dus aan te passen in boom. Maar wat als je paard nou een beetje holle rug heeft? (Beetje maar hoor, is geen paard met doorgezakte rug). Ik lees hier op Bokt in oudere topics dat de Wintec 500 bijvoorbeeld beter past op een paard met holle rug, en dat dit zadel niet goed zou passen op een paard met rechte rug, omdat het dan voor en achter niet goed aansluit. Geldt dit ook voor de Wintec 2000 Cair? En de Thorowgood dan? Past die op paarden met een beetje holle rug?

Vijfde en laatste vraag (voorlopig Knipoog ) : wat zijn de voor en nadelen van een kunststof zadel t.o.v. een leren zadel?

Lord_Ik

Re: Wintec versus Thorowgood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 09:37

Ik heb een wintec 2000 cair voor m'n Fjord met een ietsje holle rug en die ligt goed (met de voorwaarde dat hij op zijn plek ligt natuurlijk) ik heb hem tweedehands gekocht en toen hadden ze hem gewassen en hij zag er op wat lichte slijtage na als nieuw uit. Ik heb hem nog nooit zelf gewassen en heb hem toch al zeker 20x gebruikt voor rustige buitenritten & wat dressuurwerk op de wei en hij ziet er nog steeds proper uit na er wat haren afgeveegd te hebben (wat ook makkelijk gaat).
Ik kan niet vergelijken met een Thorowgood maar volgens mij verkopen ze die in de decathlon aan zeker de helft van de prijs die jij noemt ... Tong uitsteken (welk model weet ik niet)
Een kunststof zadel zit volgens sommigen minder goed. Persoonlijk vind ik een kunststoffen zadel nog steeds even goed of beter zitten dan alle leren zadels waar ik al mee gereden heb (al waren dat wel geen superdure zadels)

(In de decathlon: ThorowgoodSigma: €179 (met toebehoren)
ThorowgoodTeqnicGP €280 (zonder toebehoren))=> ik weet wel niet of deze een verstelbare boom hebben.
Laatst bijgewerkt door Lord_Ik op 25-05-08 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 09:46

Vraag 1: ze zijn even goed schoon te houden als word beweert en ook krijg je ze weer mooi glanzend als je er even met een vochtig doekje erover gaat. Als het heel erg vuil is heb je ook nog een spray van Thorowgood, echt geweldig spul. Ik zelf heb 2 wintecs, een 2000 cair en een Isabelle Werth (dressuur) dus zadels zonder gladde bovenkant maar het is even simpel om schoon te houden maar je blijft wel beter zitten dankzij het 'stofje' op het zitvlak.

Vraag 2: ik kan niet vergelijken maar ik vind Wintec heerlijk zitten, heeft een goede en comfortabele zit en je kunt er uren mee rijden. Wil nooit geen andere meer Haha!

Vraag 3: kan ik niet op antwoorden want ik heb geen ervaring met Thorowgood.

Vraag 4: de zadels zijn aan te passen maar ze passen niet op elk paard zo'n zadel bestaat nog niet.
Ik heb een rond paard zonder schoft maar hier passen mijn zadels super op terwijl andere leren zadels met dezelfde boom echt vreselijk liggen. Een ander paard bij ons op stal heeft een uitgezakte rug en een hoge schoft die heeft ook een IW, hun baasjes hadden zich rot gezocht naar een zadel die goed past en ze hebben ong. z'on 20 zadels gepast toen ze op de IW waren gekomen en deze ligt ook super. We zijn trouwens met 5 op stal (van de 14 paarden) die een IW hebben en nog 2 anderen hebben een gewone Wintec en een merkloos kunstoffen zadel Clown .

Vraag 5: ze zijn makkelijk schoon te houden, ze zijn licht en dus ideaal om een paard te beleren, je kunt er uren mee gaan rijden, ik woon aan het strand en ook het zeewater + zand is niet erg voor mijn zadel gewoon even laten drogen als het nat is en dan een doekje erover. Bij een leren zadel moet je die helemaal schoonmaken met zadelzeep en daarna invetten.
Enig minpuntje is, als je bv in het water of in de regen hebt gereden moet je zadel even drogen maar meestal is die de volgende dag al weer droog (afhankelijk van het hoeveelheid water Knipoog ) In de winter gewoon even naar huis meenemen en dan is ie zeker de volgende dag droog, jaja ik heb ervaring Haha!

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 09:46

Momenteel zit ik zelf ook te twijfelen tussen wintec en thorowgood, maar dan voor een ijslanderzadel.

Ik heb zadels van beide merken gezien die al een aantal jaar in gebruik waren. De thorowgood vond ik er minder goed uit zien dan de wintec. De zweetbladen gingen een beetje rimpelen en van de eigenaar van het zadel begreep ik dat als het geregend had dat het zadel net een spons was.

Van de wintec daarentegen is bekend dat de kunststof singelstoten na verloop van tijd een beetje propperig worden, waardoor het aansingelen minder makkelijk gaat.
Schoonmaken is volgens mij bij beide merken geen probleem.

Ik zal waarschijnlijk voor een wintec gaan. En dat hiervoor waarschijnlijk in Duitsland gaan shoppen, want dat scheelt nogal. Bijvoorbeeld bij deze winkel. http://www.reiterlive.de

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 09:56

De kunststofsingelstoten van de wintec zijn niet ideaal inderdaad, die scheuren maar blijven goed bruikbaar. Als je daar de mogelijkheid hebt ooit laten vervangen door leren.
Ik vond de wintec fijner zitten dan de thorowgood (alleen op bok, op paard heb ik geen ervaring met de laatste). Mijn wintec 500 blijft super, ik heb ook een tweedehandse en die ziet er geweldig uit, alleen aan de voorkant van het zadel bij de zweetbladen is het wat ruwer, maar dat stoort niet.
Schoonmaken heb je idd de spray van thorowgood van, nog niet gebruikt, maar ga dat wel maar eens doen denk ik. Ook na regen blijft het zadel in superstaat en al met al ben ik er erg tevreden over.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 10:19

Lord_Ik schreef:
Ik kan niet vergelijken met een Thorowgood maar volgens mij verkopen ze die in de decathlon aan zeker de helft van de prijs die jij noemt ... Tong uitsteken (welk model weet ik niet)

(In de decathlon: ThorowgoodSigma: €179 (met toebehoren)
ThorowgoodTeqnicGP €280 (zonder toebehoren))=> ik weet wel niet of deze een verstelbare boom hebben.

Ik heb ze gezien je, maar die zien er kwalitatief maar matig uit, vind ik. Voor af en toe eens een kort ritje zal het wel goed genoeg zijn, maar ik wil graag lekker zitten op een rit van meerdere uren en ...ook zo belangrijk...het moet goed op mijn paard passen. En bij Decathlon komt er niemand bij je thuis om te passen. Dat moet je zelf doen en daar waag ik me niet meer aan.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 10:31

Marsu schreef:
Momenteel zit ik zelf ook te twijfelen tussen wintec en thorowgood, maar dan voor een ijslanderzadel.

Ik heb zadels van beide merken gezien die al een aantal jaar in gebruik waren. De thorowgood vond ik er minder goed uit zien dan de wintec. De zweetbladen gingen een beetje rimpelen en van de eigenaar van het zadel begreep ik dat als het geregend had dat het zadel net een spons was.

Van de wintec daarentegen is bekend dat de kunststof singelstoten na verloop van tijd een beetje propperig worden, waardoor het aansingelen minder makkelijk gaat.
Schoonmaken is volgens mij bij beide merken geen probleem.

Ik zal waarschijnlijk voor een wintec gaan. En dat hiervoor waarschijnlijk in Duitsland gaan shoppen, want dat scheelt nogal. Bijvoorbeeld bij deze winkel. http://www.reiterlive.de

Haa! Ik zat ook net op die site te kijken Haha! . Ik zag inderdaad dat de Wintec 2000 Cair er maar € 419,00 kost.`Maar ja, die komen ook al niet passen aan huis. En als ik dan kijk dat de verzendkosten € 20,00 zijn naar NL, dan zit ik ook weer op € 449,00.
Hier kost dit zadel € 545, dus € 100 duurder. De zadelmaker komt er (aanstaande dinsdag Pling ) eentje bij ons passen. Geen voorrijkosten en als ie niet past, dan gaat hij weer mee terug. Ik betaal dan liever toch € 100,00 meer bij mijn zadelmaker, als dat ik op de gok een zadel koop, waarvan ik niet zeker weet of het wel echt goed ligt. En...als er iets met het zadel is, dan kan ik ook zonder probleem bij mijn zadelmaker teruggaan.

Wat betreft die singelstoten: ik zag bij Thorowgood dat de singelstoten gewoon los te halen zijn. Die zitten door een ring vastgelust. Heeft de Wintec dit niet/ Anders zijn ze toch vlug te vervangen door een nieuwe?

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:34

Isabonny schreef:
Mij lijkt dat stof/modder van het paard/omgeving daar zo aan blijft plakken en dat je dan dus geen mooi glanzend zadel meer hebt, maar een vies uitziend stoffing ding dat na elke rit moet worden schoongemaakt. Wie heeft hier ervaring mee?

Ik heb 2 Wintec Pro's gehad en nu een Thotowgood T4. Allemaal zadels met 'glad' kunststof en ook met equi-suede. Ze zijn niet moeilijk met schoonmaken. Ga ik er met een vochitge spons overheen zijn ze zo weer schoon. Er bestaan ook speciale schoonmaakmiddelen van zowel Thorowgood als Wintec.

Isabonny schreef:
Tweede vraag: welk zadel zit lekkerder? Ik heb in de winkel op een Thowowgood T6 gezeten. Die had een heerlijke zachte zit. Heeft de Wintec 2000 Cair dat ook?

Wintec 2000 zit harder dan de T6. Heb op beide zadels gezeten, de 2000 heeft een vriendin van mij en de T6 had ik tijdelijk als leenzadel. De t6 heeft een veel zachtere fijnere zit. Geloof het ook wat dieper dan de 2000

Isabonny schreef:
Derde vraag Is de Thorowgood T6 kwalitatief beter dan de Wintec 2000 Cair? Ik meende namelijk te hebben begrepen dat de Thorowgood t6 rond de € 800 kost en de Wintec kost maar € 545,00.

Hier heb ik tot nu toe nog geen ervaring mee gehad, niet met deze 2 modellen. Als ik de Wintec Pro en Thorowgood T4 vergelijk vind ik dat de T4 er nog mooier uitziet na dezelfde periode rijden.

Isabonny schreef:
Vierde vraag: De zadels zijn dus aan te passen in boom. Maar wat als je paard nou een beetje holle rug heeft? (Beetje maar hoor, is geen paard met doorgezakte rug). Ik lees hier op Bokt in oudere topics dat de Wintec 500 bijvoorbeeld beter past op een paard met holle rug, en dat dit zadel niet goed zou passen op een paard met rechte rug, omdat het dan voor en achter niet goed aansluit. Geldt dit ook voor de Wintec 2000 Cair? En de Thorowgood dan? Past die op paarden met een beetje holle rug?

Hier heb ik geen ervaring mee. Mijn pony heeft dat niet.

Isabonny schreef:
Vijfde en laatste vraag (voorlopig Knipoog ) : wat zijn de voor en nadelen van een kunststof zadel t.o.v. een leren zadel?

Voordeel: makkelijker in onderhoud en je kan zelf het zadel verbouwen (kniewrongen, singelstoten, bomen)
Nadeel: (voor sommigen) vinden het niet lekker zitten en/of vinden kunststof goedkoop/lelijk ogen.

Ik rijd nu zelf met een Thorowgood T4 (T6 op proef gehad), hiervoor heel lang met de Wintec Pro (beiden dressuur). Volgens mij hebben de T4 en de T6 geen verwisselbare boom. Deze hebben het fisch-systheem. Wat voor mij reden was om over te (moeten) stappen naar Thorowgood is omdat hun gaat tot een gigantisch brede boom. Mijn Fjord heeft momenteel een 36/37 cm. Ik heb echter nog nooit een dag spijt gehad van mijn overstap. Thorowgood zadels zijn (net als Wintec) heerlijke zadels. Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:18

Isabonny schreef:
waarvan ik niet zeker weet of het wel echt goed ligt. En...als er iets met het zadel is, dan kan ik ook zonder probleem bij mijn zadelmaker teruggaan.

dit is ook weer heel simpel op te lossen
ik kijk eerst in nl wat er past
en bestel het daarna gewoon bij een goedkopere aanbieder ,
een wintect 500 met een wijde boom is in duitsland hetzelfde zadel als hier in nl , dus dat is geen enkel probleem

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 11:40

Sonja_vR schreef:
Isabonny schreef:
waarvan ik niet zeker weet of het wel echt goed ligt. En...als er iets met het zadel is, dan kan ik ook zonder probleem bij mijn zadelmaker teruggaan.

dit is ook weer heel simpel op te lossen
ik kijk eerst in nl wat er past
en bestel het daarna gewoon bij een goedkopere aanbieder ,
een wintect 500 met een wijde boom is in duitsland hetzelfde zadel als hier in nl , dus dat is geen enkel probleem

Nee, maar ik vind het wel erg banketstaaf als ik iets aan het zadel moet laten (ver)maken/opvullen of iets dergelijks en daarmee wel naar mijn eigen zadelmaker hier in de buurt moet gaan. Terwijl hij eerst zo'n zelfde zadel bij mij is komen passen. Ik vind dat ik het niet kan maken om hem voor niks het werk te laten opknappen en bij een ander een goedkoper zelfde zadel te kopen. Maar dat is mijn mening.
Ik kan me goed voorstellen dat andere zadelpas-services km-vergoeding tellen om zadels te komen passen (en deze weer laten vervallen als ze je een zadel kunnen verkopen). Anders hadden ze waarschijnlijk veel klanten die net als jij denken: hun een zadel laten passen en dan bij een firma zonder passervice, eenzelfde goedkoper zadel kopen. Want daar komt het toch in principe op neer?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:46

kunstof beschadigt niet zo heel erg snel
wintec heeft meer een driehoekboom thorrowgood meer een [(maar dan omgedraaid)
bij de t6 van thorrowgood kan je soort van plastic dingen inschuiven zodat je ook tussen een boommaat in kan gaan zitten.
de t6 zit idd heerlijk. kunstof is makkelijk schoon te maken

het verschil tussel leer en kunstof.
kunstof is leuk voor mensen die verzorigpony hebben of meerder paarden per dag rijden

een leren is meer het echt werk.
ik heb zelf een leren aangeschaft en had ook een leren heb ook naar de t6 staan kijken.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 11:52

[quote="Tatjanaa]Ik rijd nu zelf met een Thorowgood T4 (T6 op proef gehad), hiervoor heel lang met de Wintec Pro (beiden dressuur). Volgens mij hebben de T4 en de T6 geen verwisselbare boom. Deze hebben het fisch-systheem. Wat voor mij reden was om over te (moeten) stappen naar Thorowgood is omdat hun gaat tot een gigantisch brede boom. Mijn Fjord heeft momenteel een 36/37 cm. Ik heb echter nog nooit een dag spijt gehad van mijn overstap. Thorowgood zadels zijn (net als Wintec) heerlijke zadels. Lachen[/quote]

T4 en T6 hebben zowel het Fish systeem als de verwisselbare boom. Het staat op hun website namelijk bij bijna elk zadel vermeld: de "changeable gullet" . Behalve de T4 GP fixed width, die heeft alleen het Fish systeem, maar geen verwisselbare boom, vandaar "fixed".

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:54

t6 heeft zeker een verwisselbare boom

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:58

ik heb een kingsland kunsstof zadel die bevalt mij heel erg goed Knipoog

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:09

Ik heb een T4 VS Haflinger gebruikt voor het inrijden van mijn pony. Ik vond het een fijn zadel. Lekker licht, makkelijk schoon te houden (ook het equisuede!), zit lekker en lag als enige van vele zadels wel goed op mijn pony. Ook die Fish vond ik handig. Ik ben van wijd naar het smalst gegaan en toen was ze dus uit het zadel gegroeid helaas... Een wintec 2000 heb ik ook geprobeerd op mijn toen nog onderontwikkelde pony, rondgeribt en zonder schoft. Helaas bleef hij klapperen op mijn pony. Thorowgood lag wel in 1x als een huis, alleen toen hij te breed was geworden ging hij naar voren schuiven. Mijn thorowgood is trouwens te koop, dus als iemand interesse heeft!? Lachen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:03

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 16:40

Mizora schreef:
Waarom wil je trouwens cair? Over het algemeen is wol beter, cair is geen lucht namelijk maar foam. Flair is echt lucht met een ventieltje, cair is lastig aan te passen en dan komt er wol bij.

[HAR] Opvullen wintec MET cair systeem?!?
[HAR] Cair systeem
[HAR] Cair System
[HAR] Cair OF geen cair in je zadel

In de laatste link staan foto's van cair, dan snap je wat ik met foam bedoel.

Ow Bloos! , vandaar dat die kussens zo strak en vlak aanvoelden in de winkel. Bij andere, wolgevulde zadels, voelde ik hier en daar bobbeltjes onder het leer, maar bij de Wintec voelde het lekker glad aan. Mij leken die knobbeltjes ook niet echt lekker voor een paardenrug als je dat meerdere uren op je rug voelt drukken. Maar ik wist niet dat het gewoon een stukje schuim was wat in de kussens zit.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:11

Af en toe een bobbeltje is niet glad gevuld, daar kan een zadelmaker iets aan doen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 20:13

Mizora schreef:
Af en toe een bobbeltje is niet glad gevuld, daar kan een zadelmaker iets aan doen.

De meeste zadels waarvan ik aan de onderkant voelde, waren niet glad gevuld. Ik voelde bij elk zadel wel bobbels of kuiltjes; ook bij de dure merken, zoals Kiefer.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 18:03

Ik ben toch maar voor een leren zadel gegaan en sinds gisteren heeft mijn paardje een JC Saphir vzh. Deze lag als enige echt goed op haar rug. De Wintec 2000 Cair sloot niet overal aan en zou dus gaan klapperen op haar rug.

Ik heb er vandaag voor de eerste keer op gereden en ik moet zeggen dat ik er héél erg aan moet wennen dat dit zadel geen diepe zit heeft. Ik schoof door het hele zadel alsof ik een beginneling was Clown . Mijn Ainsley had een hoge lepel en een diepe zit. Dat zadel dwong je echt in een bepaalde zit. Dat doet dit zadel niet. Ik was ook nog mijn chaps vergeten aan te doen, waardoor alles glad was Tong uitsteken en ik echt moeite heb moeten doen om er niet af te glijen. Tjonge, ik ben veel te veel verwend geworden met die Ainsley . Haha!

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 23:21

Ik heb nu een thorowgood T4 (ijslandermodel). Het zit heerlijk, fijne ruime zit, ligt perfect en nog betaalbaar ook. Er is maar één maar. Dat ellendige gekraak, vooral als je met leren laarzen rijdt.
Weet iemand of dat bij de T6 ook het geval is??

Heb ook ooit een Wintec gehad maar daarvan vond ik de stof te ruw. Vooral 's zomers had ik daar last van. Je broek blijft aan het zadel plakken en jij zelf schuift heen en weer. Meerdere keren mijn knieën stuk gereden. Bij de thorowgood heb ik hier geen last van.