Bij elke ruitershop waar ik kom, beginnen ze over hun kunststof zadels. Ze worden helemaal de hemel in geprezen, want ze zijn makkelijk in onderhoud, en in boom verstelbaar en dus op elk paard aan te passen. Wat dus weer als voordeel heeft dat je je zadel niet meteen hoeft te verkopen als het zadel niet zou passen.
Nu heb ik zelf mijn twijfels over een kunststof zadel. Hoe zien ze uit na 1 jaar gebruik? Zijn ze wel zo goed schoon te krijgen als beweert wordt?
Ik een Thorowgood gezien, die van een gladde kunststof gemaakt was. Dit lijkt me wel goed schoon te krijgen.
Ik heb echter een Wintec gezien die gedeeltelijk van een soort stofachtig kunststof gemaakt was. Mij lijkt dat stof/modder van het paard/omgeving daar zo aan blijft plakken en dat je dan dus geen mooi glanzend zadel meer hebt, maar een vies uitziend stoffing ding dat na elke rit moet worden schoongemaakt. Wie heeft hier ervaring mee?
Tweede vraag: welk zadel zit lekkerder? Ik heb in de winkel op een Thowowgood T6 gezeten. Die had een heerlijke zachte zit. Heeft de Wintec 2000 Cair dat ook?
Derde vraag Is de Thorowgood T6 kwalitatief beter dan de Wintec 2000 Cair? Ik meende namelijk te hebben begrepen dat de Thorowgood t6 rond de € 800 kost en de Wintec kost maar € 545,00.
Vierde vraag: De zadels zijn dus aan te passen in boom. Maar wat als je paard nou een beetje holle rug heeft? (Beetje maar hoor, is geen paard met doorgezakte rug). Ik lees hier op Bokt in oudere topics dat de Wintec 500 bijvoorbeeld beter past op een paard met holle rug, en dat dit zadel niet goed zou passen op een paard met rechte rug, omdat het dan voor en achter niet goed aansluit. Geldt dit ook voor de Wintec 2000 Cair? En de Thorowgood dan? Past die op paarden met een beetje holle rug?
Vijfde en laatste vraag (voorlopig
) : wat zijn de voor en nadelen van een kunststof zadel t.o.v. een leren zadel?
(welk model weet ik niet)
.
) eentje bij ons passen. Geen voorrijkosten en als ie niet past, dan gaat hij weer mee terug. Ik betaal dan liever toch € 100,00 meer bij mijn zadelmaker, als dat ik op de gok een zadel koop, waarvan ik niet zeker weet of het wel echt goed ligt. En...als er iets met het zadel is, dan kan ik ook zonder probleem bij mijn zadelmaker teruggaan.
, vandaar dat die kussens zo strak en vlak aanvoelden in de winkel. Bij andere, wolgevulde zadels, voelde ik hier en daar bobbeltjes onder het leer, maar bij de Wintec voelde het lekker glad aan. Mij leken die knobbeltjes ook niet echt lekker voor een paardenrug als je dat meerdere uren op je rug voelt drukken. Maar ik wist niet dat het gewoon een stukje schuim was wat in de kussens zit.