Sinds kort rij ik de paarden voor een springruiter, hiervoor heb ik zeker tot 6 jaar geleden niet meer gesprongen en ook niet meer op een springzadel gezeten.. Ik ben dus erg gewent aan mijn vertrouwde dresuurzadeltjes
Nu ik dus voor die springruiter rij, zit er voor mij niks anders op dan ook met een springzadel te gaan rijden.. En geloof me vanaf de eerste dag dat ik eraf kwam, (toen maar 4 paarden gereden) Heb ik onwijze spierpijn in mijn boven benen, echt vanaf mijn knie tot aan de heup, van voor en vanachter.. Eigenlijk vraag ik mezelf af, omdat ik op een springzadel ook snel en andere houding aan neem, of dat eigenlijk aan mij ligt, of ligt het gewoon aan de overgang naar een ander zadel? Met een dressuurzadel, kan ik de hele dag door rijden, maar met een springzadel.. begin ik het naar 4 paarden al te voelen.. Ik ga wel door hoor tot al het werk vericht is..
Heeft iemand mischien nog enkele tips oor mij?? voor de overgang naar het springzadel? om de spierpijn te verminderen etc..Ik heb de beugels ook echt op springmaat (voor mijn doen dus erg kort) omdat ik normaal verekte lang zit op een dressuurzadel.. Maar als ik ze zelf iets langer do (om het op te bouwen zeg maar) Dan zit ik ook niet echt stevig in dat zadel.. en heb ik het idee dat ik alle kanten op schuif.. En dan schuur ik mijn boven been open aan de bovenkant van de beugelriemen..
Kennen jullie het gevoel? En wat hebben jullie daaraan gedaan?

. eigenares van mn bijrijdpaard snapt niet waarom ik opnieuw een dressuurzadel heb gekocht en geen spring of vzh. Maar ik wen maar niet aan een vzh (heb er een tijd mee gereden en mn zit is daarmee echt slechter geworden) en met een springzadel zit ik gewoon niet makkelijk. Geen probleem om er af en toe eens mee te rijden, maar elke keer? niks voor mij iig. Met de tijd went het wel hoor, gewoon blijven doorrijden, spieren passen zich vanzelf aan (heb ik ook wel ondervonden, als je er een paar weken mee rijdt, maar ik blijf gewoon stiekem heimwee hebben naar mn dressuurzeteltjes