Van dressuurzadel over tot springzadel..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Navidad

Van dressuurzadel over tot springzadel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 20:27

nou zou mijn verhaal even in het kort uitleggen, en ik hoop dat het duidelijk is.. Ik weet niet of het hier hoort.. anders mot er maar even getemt worden, en eventueel verplaatst..

Sinds kort rij ik de paarden voor een springruiter, hiervoor heb ik zeker tot 6 jaar geleden niet meer gesprongen en ook niet meer op een springzadel gezeten.. Ik ben dus erg gewent aan mijn vertrouwde dresuurzadeltjes Bloos

Nu ik dus voor die springruiter rij, zit er voor mij niks anders op dan ook met een springzadel te gaan rijden.. En geloof me vanaf de eerste dag dat ik eraf kwam, (toen maar 4 paarden gereden) Heb ik onwijze spierpijn in mijn boven benen, echt vanaf mijn knie tot aan de heup, van voor en vanachter.. Eigenlijk vraag ik mezelf af, omdat ik op een springzadel ook snel en andere houding aan neem, of dat eigenlijk aan mij ligt, of ligt het gewoon aan de overgang naar een ander zadel? Met een dressuurzadel, kan ik de hele dag door rijden, maar met een springzadel.. begin ik het naar 4 paarden al te voelen.. Ik ga wel door hoor tot al het werk vericht is..

Heeft iemand mischien nog enkele tips oor mij?? voor de overgang naar het springzadel? om de spierpijn te verminderen etc..Ik heb de beugels ook echt op springmaat (voor mijn doen dus erg kort) omdat ik normaal verekte lang zit op een dressuurzadel.. Maar als ik ze zelf iets langer do (om het op te bouwen zeg maar) Dan zit ik ook niet echt stevig in dat zadel.. en heb ik het idee dat ik alle kanten op schuif.. En dan schuur ik mijn boven been open aan de bovenkant van de beugelriemen..

Kennen jullie het gevoel? En wat hebben jullie daaraan gedaan?

Jes

Re: Van dressuurzadel over tot springzadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:43

Ik heb ook jaren met een dressuur zadel gereden. Sinds kort ook een spring zadel.
Ja, spierpijn, duurt even, maar gaat wel weer over.
Als ik jou was zou ik toch eerst proberen je beugels een gaatje langer te doen.
Ik wissel nu nog wel eens van zadel. Het verschil is dan heel duidelijk. Met mn springzadel lijkt mn paard groter. Met mn dressuur zadel heb ik het idee heel dicht bij de grond te zitten Haha!
Ik rij nu ook heerlijk met mn springzadel, heb er heel erg aan moeten wennen.

Voor de spierpijn helpt het bij mij gewoon het beste om de volgende dag gelijk weer normaal te gaan rijden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 12:18

rij jij de paarden dressuurmatig bij voor die springuirter of is het de bedoeling dat jij er ook mee springt?
als jij er niet mee hoeft te springen kan je vragen of je je eigen zadel erop mag leggen als het past. het ijkt me dat jij de paarden het beste kan rijden als je fijn zit en dat doe je in je eigen zadel zeker

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 13:51

op dit moment rij ik ze dressuurmatig, gewoon het basis werk etc. Maar bij een opleiding van een jong paard, horen ook de kleine lijntjes etc, dus het is wel de bedoeling dat ik over een maand ofzo wel ga springen.. En dat gaat ook weer effe goed bijgespijkert worden aangezien ik in drie jaar niet meer fatsoenlijk heb gesprongen Haha!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:33

Ik zou de beugels in eerste instantie niet te kort doen. Ook niet te lang omdat je dan verkeerd komt te zitten. Vaak kun je ook op een springzadel de beugels wel iets langer doen. Jij moet gewoon wennen aan het anders zitten. Vaak zijn de springzadels ook nog eens voorzien van een vlakke zit en de dressuurzadels zijn meestal voorzien van een diepe zit. Naarmate je meer gewent zal de spierpijn ook wel overgaan.

Ik zou ook de eigenaar gewoon zeggen dat je erg moet wennen en dat je last hebt van spierpijn. Misschien dat hij je ook nog wat tips kan geven.

Ik ben de laatste maanden ook fanatieker geworden met springen en heb mijn VHZ ingeruild voor een springzadel en moet zeggen dat ik er in het begin ook wel wat last mee gehad heb. Echter ik kan er nu heel fijn in zitten.

Succes!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:45

ik ben ook dressuurzadels gewend, en als ik dan met een springzadel rijd dan houd ik er ongeveer hetzelfde aan over als jij. Spierpijn, vooral rugpijn, en vaak ook kramp Lachen. eigenares van mn bijrijdpaard snapt niet waarom ik opnieuw een dressuurzadel heb gekocht en geen spring of vzh. Maar ik wen maar niet aan een vzh (heb er een tijd mee gereden en mn zit is daarmee echt slechter geworden) en met een springzadel zit ik gewoon niet makkelijk. Geen probleem om er af en toe eens mee te rijden, maar elke keer? niks voor mij iig. Met de tijd went het wel hoor, gewoon blijven doorrijden, spieren passen zich vanzelf aan (heb ik ook wel ondervonden, als je er een paar weken mee rijdt, maar ik blijf gewoon stiekem heimwee hebben naar mn dressuurzeteltjes *LOL*

Esther_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:03

hee wes, je gaat toch niet definitief van je dressuurgeloof afvallen he? Nagelbijten / Gniffelen
ik heb helaas geen tips voor je maar wil je wel ffkes veel succes wensen met alles Knipoog

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:19

ik zou inderdaad ook voorstellen om je dressuurzadel erop te leggen.
vergeet ook niet, als je last hebt ervan, dus spierpijn, rugpijn, gaat er iets verkeerd, en je rug moet wel nog lang meegaan.
als je je dressuurzadel gebruikt kun je de paarden perfect dressuurmatig trainen, ik veronderstel dat je niet elk paard iedere dag laat springen, dus kun je bv 2 paarden per dag springtraining rijden mét springzadel, en de overige paarden dressuurmatig rijden ...