Dit om een hoop gedoe te voorkomen.Ik heb ongeveer 4maanden geleden voor het eerst een zadelmaker bij Sisco laten komen kijken. Ik hem hem gekocht met een "passend" zadel en ging er van uit dat dat altijd wel goed zou zijn
Gelukkig komt wijsheid met de jaren waardoor er dan eindelijk iemand is komen kijken naar het zadel en naar de rug van mijn paard. Conclusie was dat het niet goed lag en te lang was...Zadel in de verkoop en een nieuw zadel aan laten meten bij de zadelmaker. Hiervoor zijn we naar een manege gegaan waar ze een aantal mogelijke zadels die aan mijn eisen voldeden had uitgestald en zo hebben we op een aantal zadels gereden en een keus gemaakt. Vervolgens is Sis zonder zadel even grondig bekeken, hoe liep de rug, schouders, bespiering enz. Aan de hand hiervan zijn een aantal metingen gedaan en mallen gemaakt. Ik heb een zadel meegekregen waarmee ik kon rijden totdat ze tijd had om mijn zadel op maat te maken. 2weken later kon ik het zadel wegbrengen, en ontving het aan het einde van de week weer terug. Bij het proefrijden zakte het scheef en we zijn gestopt. Zadel weer mee terug en opnieuw vullen en weet ik veel wat allemaal. 2de keer dat hij met het zadel aankwam was het nog steeds niet goed, dit had hij al gedacht en zodoende had hij nog een zadel op maat meegenomen voor Sisco. Fijn dat hij meedenkt! Het was al vrij donker bij het proefrijden, en we zijn toen tot de conclusie gekomen dat het eerste zadel afviel, die zou niet passend gemaakt kunnen worden op mijn paard. Dan maar zadel nr 2. Deze heeft een paar dagen goed gelegen maar zakte daarna weer scheef, bij het opleggen al. Toen weer de zadelmaker erbij laten komen welke het zadel weer bekeken heeft en het meegenomen. Voor de 3e keer is het zadel "passend" gemaakt, en bij het proefrijden bleek weer dat het scheefzakte. Onder druk zakt hij scheef was de conclusie...Hij vertelde me bij het afzadelen dat hij wist dat het een moeilijke klus ging worden, en dat het wel even zou duren voordat het zadel goed op mijn paard lag. Hij wist dit dus wel, en heeft dit bij de 2/3e keer rijden verteld. Nu ben ik een leek dus mij kan je alles aanpraten zolang het maar kundig klinkt en er een goed verhaal bij zit. Hij heeft mij aangeraden dat ik een soort van correctiepad moest kopen omdat de rug van mijn paard scheef bespierd is. Het zadel zou recht zijn maar de rug niet...Deze pad zou de rug opvullen op de plaatsen waar hij scheef zou zijn. Kosten van zo'n pad €130,-
Dat zijn dus weer extra kosten bovenop de kosten van het op maat laten maken en een zadel aankopen. De deal die gesloten is met de zadelmaker was dat ik voor een bedrag van 1150,- klaar was. Dan had ik een (2dehands) stubben zadel die zou passen. Het zadel is mooi, en voldoet aan mijn eisen maar ligt dus wederom scheef op mijn paard. Met deze extra kosten erbij zit ik dus afgerond op €1300,- . En dan moet ik maar zien of het dan goed ligt... Het paard heeft dus een moeilijke rug, wat inhoud dat hij een smalle rug heeft, een hoge schoft en een vrij korte rug.
Zo, alles even opgeschreven. Dan komt er een gevolg, ik ben "tevreden". Punt wat ik wil bereiken is een passend zadel voor mijn paard. Als hierbij een correctiepad aan te pas moet komen dan moet dat maar. Extra kosten op de toch al hoge kosten(voor mij 17jaar) zijn eigenlijk maar een klein deel van de totale kosten zeg maar. Zolang het maar goedkomt, en het zadel dus echt past. Pijnlijke is wel dat ik voor dat bedrag ook een goede 2dehands passier had kunnen kopen wat ik nóg veel fijner vind dan stubben...
Mijn ouders staan hier heel anders in, deze vinden dit niet kunnen en willen een oplossing. Ze willen een gesprek aan vragen met de zadelmaker om dit te bespreken. Een zadel kan dan toch ook scheef opgevuld worden zodat hij wel recht blijft liggen.
Aan de ene kant vind ik dat mijn ouders gelijk hebben, het gaat om veel geld en dan is het nog afwachten of het goed is. Aan de andere kant vind ik ook wel dat hij echt veel moeite heeft gedaan om het zadel passend te maken, paar keer heen en weer gereden en steeds weer die lessen volgen om te kijken of het zadel goed blijft liggen. Daar zit ook veel tijd in...Ik vind het daarom moeilijk om niet akkoord te gaan. Bedrag is betaald, zadel is afgeleverd. Over een poos moet ik hem nog een keer laten vullen en dan is dat allemaal klaar.
Moeilijk,Moeilijk...wat zouden jullie doen? Dat gesprek aangaan of een correctiepad kopen? Misschien hebben jullie hier wel ervaring mee. Kom maar op

Nemen we mee!