wie rijd er met een sidepull?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

wie rijd er met een sidepull?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 15:46

ik rijd al bitloos, en wel met een touwhalster.
maar merk aan mijn dier dat deze manier van sturen toch niet helemaal ons ding is.
nou rijd ik sinds kort met een africhtingsneusriem en deze manier van inwerking bevalt ons beiden veel beter.

nu denk ik dus dat een sidepull ons ook wel goed zal bevallen,maar zit nog wel met een aantal vragen Knipoog

welke sidepull heb je?
waarom heb je voor die gekozen?
waar gebruik je de sidepull voor, rijd je er engels mee, western, recreatief?

hoe zit het eigenlijk met de aanleuning?
is er wezenlijk verschil tussen een sidepull en rijden met een bit?

brand maar los!

arnjojo

Re: wie rijd er met een sidepull?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:48

Een vriendin van mij gebruikt een hakemore. Werkt super. Met medium/korte hefboom. Het beestje wordt dressuur matig bereden en doet het er echt super op

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:50

ik rijd met deze sidepull
http://www.spirithorseswebwinkel.nl/ima ... ombita.jpg
zag er op het eerste zicht vrij vriendelijk uit viel achteraf heel erg tegen en is nu helemaal omgebouwd Knipoog
ik rijd er recreatief mee
is een vrij grof ding en we gaan er nu ook de hefboomwerking afhalen
het verschil is niet groot tussen dit en een bit het is maar in welke handen dat het is

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:11

welke sidepull heb je?
Deze:
http://i67.photobucket.com/albums/h305/ ... 3/d1-5.jpg

Ik zocht een zacht bitloos hoofdstel. Sheldon heeft een tijdje opgezette speekselklieren gehad, het leek mij toen niet eerlijk (hoewel DA beweerde dat ie er geen last van zou hebben) om met bit te rijden, vandaar dat ik iets bitloos zocht. Wij hebben ook eerst met een africhtingsneusriem gereden en dat beviel erg fijn. Toen ik dit hoofdstelletje tegenkwam, leek me dat een fijn ding om mee verder te gaan Lachen .

Engels/ dressuur maar we gaan niet op wedstrijd, ook geen behoefte/ambities voor.

Die zit goed Clown .
Ghi, wij hebben een heel fijne aanleuning met deze, constanter dan met bit, heb er niets over te klagen Lachen .

Ik denk dat dat per paard zal verschillen, volgens mij hebben zij zo hun eigen voorkeur wat ze fijner vinden.
Ik merk geen verschil met bit in de zin van dat ik anders moet sturen oid, Sheldon loopt er wat makkelijker ontspannen op, dat wel. Ik had eigenlijk verwacht af te wisselen tussen het rijden met/zonder bitje maar het gaat nu allemaal zo lekker dat ik het bit er na aankoop van dit hoofdstel niet meer ingehad heb Lachen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:15

Ik rijd meestal met een sidepull op mijn pony, en dat bevalt heel erg goed. We rijden vooral recreatief met een lang teugeltje. Voor constant contact vind ik de neusriem (dat 'touw') toch iets te scherp. Maar ik vind het een duidelijke optoming en rijd er graag mee.

Ik weet niet wat voor 1 ik heb, heb hem tweedehands gekocht. Zal kijken of ik een foto heb.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 17:36

leentje:
welke sidepull is dat dan?

naomi;
ik heb de sidepull van jou ook ergens op internet zien staan,lijkt me ook een heel vriendelijk hoofdstel.
mag ik vragen waar je die vandaan hebt?

redpassion:
jij hebt er dus een met touw als neusriem?
ik heb ze gezien ,maar ik vind het er best wat grof uitzien,helemaal als je toch wat harder zou inwerken als eigenlijk de bedoeling is. ben wel benieuwd naar een foto!

arnjojo:

geloof dat je niet hebt gelezen wat mijn vraag is?
ging in elk geval niet over een hackamore anders had ik daar wel naar gevraagd Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:41

ellepel schreef:
redpassion:
jij hebt er dus een met touw als neusriem?
ik heb ze gezien ,maar ik vind het er best wat grof uitzien,helemaal als je toch wat harder zou inwerken als eigenlijk de bedoeling is. ben wel benieuwd naar een foto!

Ja, en ik denk dat die best ruw kan inwerken als ik echt druk op de teugels zet. Daarom vind ik die van mij (met touw dus) alleen geschikt voor buitenritten met losse teugel. Ik denk dat je met zo'n leren neusriem wel contact kan houden trouwens.

Ik heb alleen maar foto's gevonden waar ik een bontje om de neusriem heb zitten, dus daar heb je niet veel aan. Zal eens kijken of ik op internet een plaatje kan vinden van de sidepull die ik heb.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 17:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:45

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 17:46

ik rij om en om een beetje

als we met sidepull rijden rijd ik met een beta biothane
zoals op mijn site

waarom ?
ben begonnen met side pull omdat mijn pony erg last had van het wissellen
waarom deze ?
het werkt duidelijk genoeg
hoeft niet harder/duidelijker
en geen onderhoud Bloos

al vind ik sommige lederen mooier om te zien Knipoog
de meeste hebben hard neusdeel en een zachte werkt voor ons goed genoeg

en soms klik ik bitje in , op de hyper dagen
maar dat is heel eerlijk gezegd echt door wat er tussen mijn oren speelt
niet die van mijn paard .. die doet het op allebei het zelfde Vork

ik rij dressuur matig recreatief , aanleuning op sidepull (mits door mij gevraagd daar we nog hoofdzakelijk bezig zijn met op eigen benen lopen , balance etc )
is met de sidepull constanter dan met het bitje

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:32

ellepel schreef:
naomi;
ik heb de sidepull van jou ook ergens op internet zien staan,lijkt me ook een heel vriendelijk hoofdstel.
mag ik vragen waar je die vandaan hebt?

Via Marktplaats gekocht maar ik geloof dat deze Bokker dezelfde persoon is als degene waarvan ik mijn hoofdstel hebt gekocht:
http://www.bokt.nl/forums/memberlist.php?mode=viewprofile&u=45890
En anders heeft ze in ieder geval dezelfde sidepulls op haar site staan Lachen .

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:55

Ik heb een Marylot side pull. Heel fijn hoofdstel, mooie soepele neusriem met neopreen onderlegd.

Ik gebruikte hem hiervoor als crosslink, maar dat beviel niet zo. Veel te veel ruis.
De sidepull vind ik wel fijn werken, die is tenminste duidelijk.

Ik rij eigelijk alleen buiten, maar dressuur lukt er ook mee. Ik rij wel gewoon op dezelfde manier als met bit.

Ik heb er nu wel een martingaal aan. Anouar is op wedstrijd nog wel eens heel erg druk, dan steekt hij zo'n neus helemaal naar voren waardoor de neusriem richting z'n ogen gaat als ik een ophouding maak. Door de martingaal gebeurd dat niet

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:49

Ik heb een sidepull gehad, maar beviel me helemaal niet goed Lachen
Ik reed er gewoon lekker recreatief mee.
Ik ben over gegaan op hackamore en dat bevalt super Lachen

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 17:52

ellepel schreef:
leentje:
welke sidepull is dat dan?

dat is die van spirithorses Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 19:50

dank je wel Haha!

Selina16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:17

Naomi21 schreef:
welke sidepull heb je?
Deze:
http://i67.photobucket.com/albums/h305/ ... 3/d1-5.jpg

Ik zocht een zacht bitloos hoofdstel. Sheldon heeft een tijdje opgezette speekselklieren gehad, het leek mij toen niet eerlijk (hoewel DA beweerde dat ie er geen last van zou hebben) om met bit te rijden, vandaar dat ik iets bitloos zocht. Wij hebben ook eerst met een africhtingsneusriem gereden en dat beviel erg fijn. Toen ik dit hoofdstelletje tegenkwam, leek me dat een fijn ding om mee verder te gaan :) .

Engels/ dressuur maar we gaan niet op wedstrijd, ook geen behoefte/ambities voor.

Die zit goed :+ .
Ghi, wij hebben een heel fijne aanleuning met deze, constanter dan met bit, heb er niets over te klagen :) .

Ik denk dat dat per paard zal verschillen, volgens mij hebben zij zo hun eigen voorkeur wat ze fijner vinden.
Ik merk geen verschil met bit in de zin van dat ik anders moet sturen oid, Sheldon loopt er wat makkelijker ontspannen op, dat wel. Ik had eigenlijk verwacht af te wisselen tussen het rijden met/zonder bitje maar het gaat nu allemaal zo lekker dat ik het bit er na aankoop van dit hoofdstel niet meer ingehad heb :) .

MAg ik vragen waar je die hebt gekocht?