Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Ik heb toen de zadelmaker langsgehad en die zou mijn zadel (Wintec vzh op maat maken (eigen boom maken). Dus toen hebben we gepast zonder ruiter. Hij nam het zadel weer mee en ging het verder aanpassen.ShannaSaido schreef:ik zou eerst met zadel en hoofdstel erop longeren. als je paardje daar aangewend na het longeren met zadel en hoofdstel erop uitstappen. als je paardje dat gewend is rustig aan de longe erop en rustig draven. en als dat goed gaat pas galoperen. en als dat allemaal goed gaat kan je los.
Kendra schreef:@ Zap: zo ligt het gelukkig niet, dat zou namelijk betekenen dat iedereen bij ieder paard een nieuw zadel zou moeten kopen (en dat is gelukkig niet zo). Juist een goed zadel kan gemakkelijk worden aangepast - binnen bepaalde grenzen natuurlijk.
. Natuurlijk kan een zadel aangepast worden in zekere mate, maar ik denk niet dat een zadel op kan tegen een snel groeiend en veranderend jong paard 
. Vaak naar laten kijken

Quill schreef:Wij kopen voor het zadelmak maken een opmaat gemaakt zadel, en als het daarna niet past een nieeuw opmaat gemaakt zadel als het niet aangepast kan worden.
je kunt beter het best ehebben
Zo ging dat bij ons iniedergeval... merrieveulen schreef:ook voor het beleren dient een zadel gewoon goed te zijn, de eerste ervaringen met het zadel moeten prettig zijn, deze kunnen tekenend zijn voor de rest van het paard zijn carriére onder het zadel. dus gewoon beginnen met een zadel dat jullie beiden goed zit, en deze regelmatig aan controle onderwerpen, zodat het indien nodig op tijd aangepast kan worden.