1st zadelmak maken dan zadelmaker of gelijk zadelmaker

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah_

1st zadelmak maken dan zadelmaker of gelijk zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 16:03

Wat hebben jullie gedaan en wat zijn jullie ervarringen

Ik heb een drie jarige ruin, heb zelf van mn vorige paard een wintec zadel wil hem met dit zadel zadelmak maken en als het goed past ermee inrijden.

Mijn vraag is zouden jullie er ookal op gaan zitten voor de zadelmaker komt? Als ik eerlijk ben kan ik zelf niet goed zien of het zadel echt goed ligt op hem het plaatje ziet er oke uit, maar is het toch niet verstandig om er 1st iemand naar te laten kijken voor je erop gaat zitten?

Anoniem

Re: 1st zadelmak maken dan zadelmaker of gelijk zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:12

Sjee, da's lang gelee Clown Ik heb toen de zadelmaker langsgehad en die zou mijn zadel (Wintec vzh op maat maken (eigen boom maken). Dus toen hebben we gepast zonder ruiter. Hij nam het zadel weer mee en ging het verder aanpassen.

Verder ben ik destijds eerst een paar keer zonder zadel erop gaan zitten, ten tijde van dat ik op mijn zadel moest wachten. (week of 2-3 ofzo) En toen daarna met zadel verder gegaan met beleren.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 16:31

Heb ondertussen contact gehad met een zadelmaker en die advieseerde me om verder te sparen aangezien het zitvlak van het zadel aan de krappe kant is voor mij en dan de druk verkeerd is voor zijn rug.

Kan hem er wel zadelmak mee maken en voor het rijden moet er echt een heel ander zadel komen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:34

Eerst zadelmak maken.
Het zadel kan zo nl wel goed liggen, maar blijft het ook zo liggen als je erop zit en er mee gereden heeft?

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:25

En als ie zadelmak is liefst nog even wachten, want paarden veranderen qua bespiering heel veel als ze een beetje aan het werk gaan!
Zou zonde zijn als je dan na een half jaar weer een nieuw zadel moet kopen!!

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 19:43

eerst mak maken. Er kan nog heel veel veranderen.

ShannaSaido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 12:58

ik zou eerst met zadel en hoofdstel erop longeren. als je paardje daar aangewend na het longeren met zadel en hoofdstel erop uitstappen. als je paardje dat gewend is rustig aan de longe erop en rustig draven. en als dat goed gaat pas galoperen. en als dat allemaal goed gaat kan je los.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 13:04

ShannaSaido schreef:
ik zou eerst met zadel en hoofdstel erop longeren. als je paardje daar aangewend na het longeren met zadel en hoofdstel erop uitstappen. als je paardje dat gewend is rustig aan de longe erop en rustig draven. en als dat goed gaat pas galoperen. en als dat allemaal goed gaat kan je los.

leuk bedacht.. maar als je de moeite had genomen om even de beginpost te lezen dan kwam je erachter dat het hier niet over gaat!

Ik zou zelf geen duur zadel kopen. Wintec is juist fijn omdat je de boommaat wat kan aanpassen. Wel is het van belang dat het zadel natuurlijk niet te klein is voor jou.. dus misschien is het een optie om een grotere inch wintec te nemen? Je zadelmaker kan dan komen 'passen' om te kijken welke boommaat erin moet.

Eerst zadelmak, dan even de zadelmaker laten kijken of het zadel past (in ieder geval of het goedligt) en of jouw inchmaat goed is, dan inrijden en de zadelmaker regelmatig langs laten maken. Als hij dan adviseerd om een ander zadel te kopen, dan kan je daar over nadenken. Als je nu een nieuw duur zadel koopt dan kan je je vingers er op natellen dat het over een jaar niet meer past, en dat zou zonde zijn Ja

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 13:11

@ Zap: zo ligt het gelukkig niet, dat zou namelijk betekenen dat iedereen bij ieder paard een nieuw zadel zou moeten kopen (en dat is gelukkig niet zo). Juist een goed zadel kan gemakkelijk worden aangepast - binnen bepaalde grenzen natuurlijk.

Onze zadelmaker adviseert altijd om in de periode van aanrijden regelmatig te controleren of je zadel nog goed ligt, omdat je paard dan nog veel verandert en je je juist in deze periode absoluut niet wilt dat het paard last krijgt van z'n rug.

Ik zou daarom nog even wachten met een nieuw zadel, maar ook omdat het me helemaal niet prettig lijkt om op een nieuw zadel je paard in te rijden. ik doe dat toch het liefste op mijn op bijna alle paarden passend veelzijdigheidszadel van 15 jaar oud. Daar voel ik me super vertrouwd mee, ik weet precies hoe mijn beugelriemen zitten, enz.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 13:25

Kendra schreef:
@ Zap: zo ligt het gelukkig niet, dat zou namelijk betekenen dat iedereen bij ieder paard een nieuw zadel zou moeten kopen (en dat is gelukkig niet zo). Juist een goed zadel kan gemakkelijk worden aangepast - binnen bepaalde grenzen natuurlijk.

Ik ken zat paarden die zoveel veranderd zijn dat ze hun nieuwe zadel echt niet meer passen... en dat het ook niet meer aangepast kán worden. Iele paardjes die forse paarden worden.. knap zadel die daar tegenop kan Ja. Natuurlijk kan een zadel aangepast worden in zekere mate, maar ik denk niet dat een zadel op kan tegen een snel groeiend en veranderend jong paard Lachen

Overigens komen we wel op dezelfde conclusie uit Haha! . Vaak naar laten kijken Ja

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 13:50

Ik zou het advies van de zadelmaker volgen. Als na een jaar je paard zo is veranderd, kan diezelfde zadelmaker het zadel voor je verbreden, daar hoef je echt geen nieuw zadel voor te kopen dan.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 14:32

Ik zit nu ook heel erg met dit probleem. Ik heb nu 7 keer op de merrie gezeten die ik aan het inrijden ben. Er ligt nu een oude Lewa op, welke wel overal aansluit & waarbij de schoft en ruggegraat vrij ligt. Ik kan er niet lekker op zitten, dus heb een oude KN gekocht en die wil ik laten aanpassen aan de merrie straks. Maargoed wat moet je? Een jong paard veranderd zoveel, zeker als ze net onder het zadel zijn.

Quill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:15

Wij kopen voor het zadelmak maken een opmaat gemaakt zadel, en als het daarna niet past een nieeuw opmaat gemaakt zadel als het niet aangepast kan worden.
je kunt beter het best ehebben Haha!

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:22

Hier nog iemand met hetzelfde probleem. Ik heb een fantastisch mooi zadel (nog van een vorig paard) maar het is te groot voor mijn 3-jarige.
Ik wil het zadel liever niet weg doen. Je zult net zien dat het over een jaartje wel past!

Maar goed, voorlopig rij ik met een oude keiffer van iemand anders en binnenkort komt de zadelmaker om te kijken of mijn zadel aangepast kan worden.

Zo niet, dan koop ik een ouder vzh-zadel wat wel past en wacht ik eerst eens af hoe mijn paard zich gaat ontwikkelen.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 21:30

Er komt de 24/6 een zadelmaker met een thorowgood dat zitvlak valt heel anders dan de wintec en dan neemt die een grotere inch maat mee en dit zadel is wol gevuld ipv een 18inch wintec is tegenwoordig nieuw alleen 18inch met chair en ik heb geen zin in een speurtocht naar 1 met wol gevuld.

Hij neemt de bok mee dan kan ik dr daar op zitten en hij kijkt het zadel op mn paard na en als ik er dan op zit komt die een nacontrole doen & daarop zullen nog wel wat meer controles volgen Knipoog

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:35

Ik heb eerst een zadelmaker laten komen en toen zadelmak gemaakt.
Toen ik er op kon paste het zadel dus niet.
Ik moet eigelijk en ander zadel dit wordt dan het derde zadel binnen een jaar.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:58

Quill schreef:
Wij kopen voor het zadelmak maken een opmaat gemaakt zadel, en als het daarna niet past een nieeuw opmaat gemaakt zadel als het niet aangepast kan worden.
je kunt beter het best ehebben Haha!

hier ben ik het mee eens. de eerste keren erop zitten kan overigens ook prima zonder zadel, zo na het longeerwerk even uitstappen, bijvoorbeeld.

ook voor het beleren dient een zadel gewoon goed te zijn, de eerste ervaringen met het zadel moeten prettig zijn, deze kunnen tekenend zijn voor de rest van het paard zijn carriére onder het zadel. dus gewoon beginnen met een zadel dat jullie beiden goed zit, en deze regelmatig aan controle onderwerpen, zodat het indien nodig op tijd aangepast kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:02

Als je nu een zadel hebt wat wel past, nu met dat zadel inrijden, en als ie dalijk echt wat meer de bespiering heeft de zadelmaker laten komen.. Lachen Zo ging dat bij ons iniedergeval...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:29

Volgens mij (meer ervaring en gevoel dan dat ik het echt weet) ontstaan de meeste problemen bij jonge paarden met dressuurzadels. Een goed vz-zadel past toch makkelijker op meerdere paarden. Mijn zadelmakmaker neemt altijd een oud springzadel mee, ligt inderdaad goed op alle paarden - en onze paarden variëren toch behoorlijk qua maat en bouw.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 11:02

merrieveulen schreef:
ook voor het beleren dient een zadel gewoon goed te zijn, de eerste ervaringen met het zadel moeten prettig zijn, deze kunnen tekenend zijn voor de rest van het paard zijn carriére onder het zadel. dus gewoon beginnen met een zadel dat jullie beiden goed zit, en deze regelmatig aan controle onderwerpen, zodat het indien nodig op tijd aangepast kan worden.

Dit is ook de bedoeling zoals jij het hier op schrijft