neoprene of rubberen springschoenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa15

neoprene of rubberen springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 15:31

Ik weet niet of dit hier goed staat? Verward Clown

Maar omdat mijn pony hoefijzers voor krijgt, wil ik ook springschoenen aanschaffen..
Voor bescherming enz. Alleen nu heb ik wat leuken-goedkopen uitgezocht..
Maar wat is nu eigenlijk beter? Neoprene of rubberen?

Zelf vond ik deze erg leuk;
http://www.ruitersport-levade.nl/index. ... 259&add=ja

En deze 1e en 2e ook van deze pagina;
http://www.paardenstijl.nl/?page=catalo ... ubcat_id=3
Die zijn dus van neopreen..

Ook deze leken mij wel goed?
http://www.decathlon.nl/NL/optimum-protect-22955518/

Wat vinden jullie? Want ik heb geen idee wat nou het beste is..

Scum

Re: neoprene of rubberen springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:09

--> HAR

Lisa15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 17:05

oh had ik het toch niet goed geplaatst Tong uitsteken

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:24

Als je pony alleen voor ijzers heeft, en verder nooit problemen met wondjes aan de ballen van de hoef ed. zijn springschoenen misschien eigenlijk helemaal niet nodig!

Ik heb zelf neopreen en rubber springschoenen!
Neopreen is wat dikker dus beschermt naar mijn idee beter, maar het zuigt zich algauw vol met water en wordt dus best zwaar! Niet zo handig voor buiten of in de (natte) wei dus!
Ik gebruik dus liever de rubberen, en heb er tot nu toe nog geen problemen mee gehad! (mijn paard heeft ze om met springen, los in de bak en op de wei)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:52

Bij alleen voor ijzers heb je in principe geen springschoenen nodig.
Wij hebben beide soorten en beiden bevallen goed, alleen zijn de rubberen makkelijker schoon te houden.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:56

inderdaad zoals de rest zegt : normaal heb je ze niet nodig omdat je voorijzers hebt... tenzij je merkt dat ze die gaat aantikken omdat ze nu minder snel weg is met die voorvoeten

verder heb ik de laatste, die van fouganza en die bevallen ook wel goed. rubber zijn makkelijk schoon te houden, maar als je een paard hebt die er echt vaak op trapt dan gaan die dingen niet zo heel lang mee Nagelbijten / Gniffelen ( is niet mn eerste paar Knipoog )

DaisyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:57

Rubberen zijn idd makkelijker schoon te houden, echter ze wel een stom geluid maken als je aan t rijden bent. Het lijkt (bij veel paarden) net of je paard op slippers loopt... Ik zou daarom altijd kiezen voor neopreen, omdat mij lijkt dat je rijbak niet vol water staat.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:02

Hoe bedoel je stom geluid? Hoor hier niets nl. Knipoog
De bak hoeft ook niet persé nat te zijn, doordat rubber glad is neemt het minder gauw vuil aan, bij de neoprene gaat er (bij ons paard althans) gauw zand tussen zitten, trekt ahw in de schoen en das lastiger schoon maken maar kan daardoor ook schuren. Daarbij kan gras ook nat zin en als je daarna bijv. nog weer op zand rijdt, worden de neoprene ook weer viezer.

DaisyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:05

ik heb gezegd: bij VEEL paarden... niet bij allemaal dus. En als jij lekker met rubberen wilt rijden, rij je fijn met rubberen. Ik zou neoprene adviseren, want álles wordt vies met paarden.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:21

Heb al gezegd dat we beiden gebruiken, bevallen beiden ook goed, alleen is rubber net iets makkelijker schoon te houden vind ik. Vroeg me alleen af wat voor geluid je bedoelde, omdat ik het nog nooit gehoord heb nl en we gebruiken deze voor meerdere paarden, vandaar. Gewoon nieuwsgierig hoor, dus niet meteen boos worden Knipoog

DaisyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:24

Ben niet boos. En dat geluid heb ik ook gezegd: net alsof ze op slippers lopen... het kan trouwens nog zijn dat je het niet hoort, omdat je springschoenen te klein zijn -> dan beschermen ze niet goed de bal van de hoef -> raken ze niet de grond -> en hoor je dus ook geen geluid...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:31

oke Lachen. De schoenen passen goed, dus daar ligt het dan niet aan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:57

Ik ehb rubbere, neopreen en met bont gehad. De neopreen vind ik toch het fijnst. Rubber is makkelijk voor het spelen in een flink natte bak. Ze hebben het een half jaar volgehouden, maar op een gegeven moment begon ze ze kapot te tikken. Bij echt aantikken zijn ze redelijk snel kapot. Sommige paarden kunnen er ook niet tegen in hun kootholte.
Neopreen vind ik eht fijnst, maar is weer lastig in een natte bak vanwege langzaam drogen. Ik heb nu van Eskadron (divoza). Die zijn echt top.
Bont is fijn, maar zit door dat bont een stuk krapper (zelfde maat). Daarnaast is het niet iets om mee in de bak te rijden. Ik gebruikte ze alleen voor weg-werk.

Ik had overiegns altijd xl, maar nu ze niet meer op ijzers staat zijn die echt veelte groot. Dan hoor je idd een raar geluid, maar dat is in mijn ogen dus gewoon een teken dat de springschoenen te groot zijn.

Lisa15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 17:26

bedankt voor de reacties.
ik probeer het denkik eerst zonder.. Want sommigen zeiden ookal tegen mij dat het waarschijnlijk niet nodig is. Anderen zeiden juist weer dat het wel beter is.. Tong uitsteken Dus dan weet ik ook niet echt wat ik moet als iedereen mij wat anders verteld..

Dus neopreen is wel fijner, alleen in een natte bak etc niet zo handig.. (snel vies, langzaam droger)
En rubber is makkelijker, alleen het gaat sneller kapot?

Ik dacht zelf aan de maat M, het is een d-pony haflinger..

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 18:23

de maten verschillen nogal eens enorm van merk... dat is toch mijn ervaring. kijk of je kan passen, en neem anders best iets te groot dan iets te klein. M bij BR zal te klein zijn, dat kan ik je vertellen (kreeg ze niet eens dicht zonder te spannen bij mijn draver)

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 09:14

Dat geluid hoor ik ook inderdaad!
Terwijl de schoenen echt niet kleiner of groter moeten!

Ik doe ze eigenlijk bijna nooit met gewoon rijden om, mijn paard tikt zich niet aan!
(overigens als ze veel aantikken onder het rijden, is t vaak een kwestie van op de voorhand lopen, het voorbeen is dan namelijk niet snel genoeg weg, terwijl het achterbeen dat "er al aan komt")

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 09:46

Feetje schreef:
Dat geluid hoor ik ook inderdaad!
Terwijl de schoenen echt niet kleiner of groter moeten!

Ik doe ze eigenlijk bijna nooit met gewoon rijden om, mijn paard tikt zich niet aan!
(overigens als ze veel aantikken onder het rijden, is t vaak een kwestie van op de voorhand lopen, het voorbeen is dan namelijk niet snel genoeg weg, terwijl het achterbeen dat "er al aan komt")

of een kwestie van bouw... dravers hebben het al heel snel bijvoorbeeld, die hebben gewoon heel lange achterbenen en de mijne is ook nog eens lichtjes overbouwd. Enkel drafijzers zijn dan goed, ander speciaal beslag helpt nog steeds maar een klein beetje, maar drafijzers zijn veel te dun om mee buitenritten te maken dusja... dan maar springschoenen

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:41

Mijn haf heeft rubberen springschoenen welke goed bevallen.
Het is een C pony en heeft maat L.
Hiervoor heb ik een tijd neoprene gehad, deze waren denk ik wat te klein en werkte niet zo goed.
Ook vond ik ze te lang natblijven, omdat ik altijd n een buitenbak of bos rijd.
Rubberen spoel ik even af, en zijn zo droog.
Het nadeel is inderdaad dat er sneller scheurtjes inkomen.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:45

Ik heb rubberen gehad, maar die waren altijd na een paar keer rijden kapot. Heb nu neopreen met leren buitenkant & een bontrand. Bevallen supergoed! Lachen

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:34

Ik heb de afgelopen 5/6 weken rubberen gehad totdat ze stuk gingen, echter niet door het rijden maar met het af doen.

Heb nu een paar van Eskradron van neopreen, omdat die de minste naden erin had.

Ik heb een E pony en maat M van beide nodig.