welk bit ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Armani88

welk bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 06:48

Haii

Ik heb een jong paard en vraag me af welk bit jullie het beste vinden voor zo'n jong paard. Ik heb nu een bustrens enkel gebroken. Wat gebruiken jullie voor jullie jonge paarden.

Arabesk

Re: welk bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 07:05

Geen bit, voor de jonge paarden maar ook niet voor de oudere.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 08:03

Zo'n antwoord vraag ik niet om.
Ik vraag welke het beste is. Ik ga mijn paard echt niet beleren zonder bit

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 08:05

Ik gebruik vaak een dubbelgebroken bustrensje. Voor mijn gevoel iets zachter dan een enkel gebroken bustrensje.

Maar het is net wat je zelf wilt he Knipoog
In principe kan jou bit ook makkelijk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 08:08

Dubbelgebroken kneveltrens.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 08:13

Dubbel gebroken K&K aurigan, hier heb ik haar mee ingereden en ik rijd er nog steeds mee (wel ondertussen een grotere maat moeten aanschaffen).
Bij de fokker werdt ze gelongeerd met een enkel gebroken bustrens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:06

Dubbel gebroken bitje
Rij daar overigens bijna elk paard wel op Lachen
Die neemt het merendeel fijn aan Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:18

Ik zou voor een combi gaan met beleren als je perse met bit wil rijden.
dus een kaptoom voor het beleren en er gewoon een bitje in hangen om te wennen, maar verder helemaal afblijven zo leer je je jezelf om uiteindelijk heel verfijnt met het bit te werken, dus zou zeggen blijf van die mond af, zeker een jong paardje, hou het zacht en ik zou eerder voor een Billy allen gaan, is een soort stangetje met veel beweging, als je perse met bit wil, maar snap eigenlijk nog steeds niet waarom steeds dat bit er maar bij gehaald moet worden om een jong paard te beleren???
Een bit is toch om te verfijnen en een jong paard is nog niet aan die verfijning toe, tenzij je al een tijd bezig ben met het rechtrichten vanaf de grond en het paardje al helemaal snapt wat er bedoelt word, maar anders zou ik zeggen blijf uit die mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:20

je hoeft toch ook niet in de mond te gaan sjorren omdat het paard jong is?
Die link snap ik ff niet Lachen

Ik rij alles gewoon in met een bit, maar geen 1 die er een harde mond van heeft gekregen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:30

Nee maar hoe vaak zie je niet dat het wel gebeurd, op een jong paard word vaak toch het bit als rem gebruikt, omdat veel jonge paarden toch wel eens een bokje geven en er vandoor schieten omdat ze het even niet meer snappen en er dan vaak steun in de mond gezocht word, zo heb ik 2 mensen die jonge paarden in zouden kunnen rijden eraf zien knalle , >knijpen en trekken< nota bene van mijn paardje nou dan doe ik het zelf 10x beter bitloos, zodat mijn paardje geen nare ervaringen krijgt met het bit, wat ze overigens niet accepteerd, > geef haar groot gelijk Knipoog >dus ik ben gedwongen bitloos te rijden met haar.
Dus meestal raad ik aan dubbel, blijf van het bit af zolang het nodig is en leer je paard netjes wijken voor de druk, wat ook erg vaak niet gebeurd voor zadelmak maken en verder doorrijden.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:35

Om die reden reed ik met een touw om de nek.
Het touw was mijn rem.
Die van mij reageerd heel goed op stem ook heel fijn al je begind met beleren.
Het longeren en het grondwerk doe ik aan de kaptoom ( geheel van leer dus geen metaal in de neusriem).

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:42

Waarom dan niet even lekker doorrijden zonder en straks als je alle knopjes er op heb zitten een bitje voor het net even iets mooiere werk?
Doe je kaptoom dan onder het hoofdstel, dan kun ej daar mee werken en kijken hoe verfijnt je al kan werken, je paard zal zelf het antwoord geven.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:01

Kan ik wel eens proberen.

Kan je dan niet beter het bit aan de kaptoom doen en dan met een dubbele teugel (een aan het bit en de ander aan de kaptoom).

Rijden met een kaptoom onder het hoofdstel lijkt me ook niet echt fijn

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:16

als je de neusriem van je hoofdstel afhaalt moet het te doen zijn met kaptoom

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:18

Je moet dan de neusriem van je hoofdstel afhalen, en zeker kan dubbelen teugel maar je rijd op de kaptoom zeg maar , dus de druk op de neus en je werkt met je bit alleen om net even iets meer ontspanning in de kaak te krijgen waar nodig, maar heel minimaal zachtjes vragen als je de bit teugel oppakt, je zal merken dat je heel licht kan gaan werken dan en je paard alleen op de beweging van je ringvinger al op het bit gaat reageren.
Stuur met de teugel van de kaptoom en niet met die van het bit, zo blijft je paard echt super licht in zijn mond en leer jij je hand zacht te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 12:20

volgensmij gaan jullie flink offtopic en was dit niet de vraag van ts...wat ik me voor kan stellen.
Al dat bekeer gedoe met bitloos
Heb je gewone normale handen is er niets mis met een bit...zowel...naar je eigen kunde kijken. Zo simpel is het Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 12:50

Het gaat idd niet om bit of bitloos, maar als je je paard zacht in de mond wil houden en met zo min mogelijk zoveel mogelijk wil gaan bereiken als doel, is het toch fijner als er bij een jong paard geen hulpen in de mond worden aangeleerd die nadien weer afgeleerd moeten worden.
Zeker is het je eigen kunde , maar ik ken de kunde van deze ruiter niet en geef advies om zeker met een jong paard met kaptoom te beginnen om de mond te sparen, elke ruk in de mond kan te veel zijn, en zeker als je paard nog niet in balans loopt en geen stuur bezit, lijkt het me fijner om druk op de neus te geven en veel op je zit te leren en juist te gaan verfijnen met een bit als het paard en ruiter daar aan toe is,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 14:00

sorry...maar als je een paard niet zacht in de mond kunt houden met een bit...dan is bitloos ook geen optie, dan kun je beter gaan dammen...

Je hoeft namelijk helemaal niets aan te leren om daarna weer af te leren...vraag me zelfs af hoe je daarbij komt? Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 14:03

Ik ben begonnen met een enkel gebroken watertrens, maar die was te scherp. Dus daarna overgestapt op enkel gebroken bustrens en dat was het succes Lachen

Na 7 jaar, wil ik de dubbel gebroken bustrens proberen. Heb toch het idee dat dat wat vriendelijker is (al loopt hij fantastisch op de enkel gebroken).

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:04

runningkawa schreef:
sorry...maar als je een paard niet zacht in de mond kunt houden met een bit...dan is bitloos ook geen optie, dan kun je beter gaan dammen...

Je hoeft namelijk helemaal niets aan te leren om daarna weer af te leren...vraag me zelfs af hoe je daarbij komt? Lachen

Ik bedoel eigenlijk met aanleren, dat er teveel en te hard in de mond word getrokken en dan krijg je later weer een vraag hoe je dat kan afleren.
Ik ben zelf een voorstander om een jong paard juist bitloos te beleren en het bit als verfijning waar hij ook voor bedoelt is, maar dan moeten wel eerst alle knopjes erop zitten en de druk op de neus is dan duidelijker dan een pijnprikkel in de mond en dan hoef je niet perse te gaan dammen, want neem aan dat de TS so ie so weet waar ze mee bezig is en advies vraagt.

Wat doet jij dan als je een jong paard aan het beleren ben en het schiet er vandoor, trek je dan niet aan je teugels, dus aan het bit??
Als de mijne er vandoor gaat zet ik druk op de neus , maar geef geen pijn prikkel in de mond waar echt super veel zenuwen in zitten en ook nog een tong en maar te zwijgen wat er soms ook met de onderkaak gebeurt.
In het neus bot lopen tig minder zenuwen, dus lijkt me fijner voor het paard om te wijken voor druk dan voor pijn.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:13

Armani88 schreef:

Wat is dat voor reactie? Je vraagt om gebruiksvoorwerpen van anderen, die krijg je.

Maar ik ben het met arabesk eens. Mijn paarden zijn ook zonder bit beleerd en zijn super fijn aan de hulpen, nooit problemen gehad en het paard is super fijn aan mijn zit/been hulpen. Als je met bit beleerd, ben je al snel geneigd om ook te veel aan het bit te gaat zitten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 05:47

ze vraagt met welk bit ze haar paard het beste kan inrijden,niet op welke manier bitloos.
als ze dat niet wil,moet daar niet zo over gezaagd worden.

ik zou idd ook gaan voor een dubbelgebroken bustrens.
het idee van de kaptoom erbij of een touw om de nek vind ik niet gek,als je paard nu eens een flinke gekke sprong maakt,dat je niet meteen in de mond zit.

maar het verschilt per paard welk bit fijn is,succes met proberen.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:47

Een kaptoom onder het hoofdstel is natuurlijk heel goed te doen en het is echt niet iets nieuws hoor. En het jonge paard beleren zonder bit is vaak prettiger voor het jonge paard. De meeste paarden worden op vrij jonge leeftijd ingereden, helaas zijn ze dan ook vaak aan het wisselen en is een bit vaak pijnlijk.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 06:31

Ik zou ook gaan voor een dubbelgebroken bit, eventueel een kneveltrens, die ligt heel rustig in de mond.
Enkelgebroken is vrij scherp door het notenkrakereffect op de tong en hij prikt in het gehemelte.

Voor sommige paarden is een ongebroken trens ook heel fijn, doordat die meer druk geeft op de tong ipv op de lagen.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 09:34

heiditjj schreef:
Armani88 schreef:

Wat is dat voor reactie? Je vraagt om gebruiksvoorwerpen van anderen, die krijg je.

Maar ik ben het met arabesk eens. Mijn paarden zijn ook zonder bit beleerd en zijn super fijn aan de hulpen, nooit problemen gehad en het paard is super fijn aan mijn zit/been hulpen. Als je met bit beleerd, ben je al snel geneigd om ook te veel aan het bit te gaat zitten.

Niet mee eens Heiditjj! Ze vraagt om welk BIT het beste is toch? Knipoog Toch niet ZONDER bit?
En ze heeft dan al gekozen om haar paard met bit te beleren..... daarom deze reactie van haar lijkt mij...
Ik heb een dubbelgebroken bustrens voor mijn jonge pony en vind deze ideaal.