Informatie over bitloos rijden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DevilsFriend

Informatie over bitloos rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 22:05

hallo, ik vroeg me af of er hier mensen zijn die bitloos rijden?
waarom dan?
oke misschien een domme vraag Tong uitsteken : maar wat is het doel van bitloos rijden , en waarom doe je het?

alvast bedankt!

midgie

Re: Informatie over bitloos rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:20

Waarom niet??

Het doel van bitloos rijden, waarom moet er een doel voor zijn, mij lijkt het niet fijn om een stuk staal in mijn mond te dragen waar aan getrokken word.
De mond bevat heel veel zenuwen en de tong is een spier die door een bit vaak af geknelt word, omdat er te hard getrokken word of een fout bit gebruikt word, ook zijn er veel paarden met een kleine mond , zodat er gewoon weg geen ruimte is voor een bitje, heeft mijn merrie ook , gewoon te weining ruimte , korte mondhoeken, dus dan maar bitloos, je kan er ook gewoon heel mooi en verfijnt mee rijden, dus ja wat is een doel, ik heb geen doel eigenlijk , maar durf dus gewoon haast niet meer met bit te rijden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:22

Omdat het nut van een bit vaak tussen je oren zit Ja Tuurlijk kun je er hele verfijnde hulpen mee geven en dat blijft een ontzettend voordeel van MET bit rijden... Maar als een paard er van door wilt, kan dat met of zonder bit net zo goed. En ook zonder bit, met het juiste materiaal kun je leren hele duidelijke hulpen geven, ook aan een groen paard.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:26

Pb Arabesk eens, die is hier ook heel erg mee bezig.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 00:35

Ik rijd mijn paard bitloos, gelukkig heb ik hier een trainer weten te vinden die haar samen met mij bitloos kon inrijden.
Persoonlijk leek het mij prettiger voor mijn paard vandaar dat ik besloten heb voor bitloos te gaan en het bevalt me bijzonder ookal snappen veel mensen het niet en vinden het levens gevaarlijk Haha! .
Buitendat heeft mijn paard wolfstandjes en die kunnen nu gewoon blijven zitten.
Voor mij is er geen doel, wel is het makkelijk zo kan ze ongestort lekker grazen af en toe onder weg.

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 01:24

daarom vraag ik het!
lang geleden heb ik nog met een paard gereden dat bitloos was!
aangzien mijn pony super naar beenhulpen luisterd,wou ikdit graag ook met haar doen.

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 01:34

Lekker bitloos rijden. Mijn paard loopt ruimer en gemakkelijker zonder bit. Ook heeft ze nu ruimte in haar mond voor haar tong, die stak ze met bit altijd uit...

En controle zit in de ruiter, niet in het bit. Dus bitloos rijden is niet gevaarlijker of ongevaarlijker dan met bit rijden, mits je duidelijke hulpen geeft Tong uitsteken Maar dat is ook zo als je met bit rijdt!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:29

Ik rijd met mijn pony bitloos.
Ja waarom niet Haha! ?
Tijdens lange buitenritten is het handig, zodat ze met een pauze wat kan grazen, of tussendoor krijgt zog wel eens een appeltje of een worteltje Lachen

Ik vind het heerlijk bitloos en ik merk aan mijn pony dat ze het ook fijn vind Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:24

-> HAR

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:46

Inderdaad, waarom niet? tenzij je wedstrijd ambities hebt, want (vooralsnog) is het niet toegestaan in de dressuur.

Reden dat ik bitloos ben gaan rijden is puur uit nieuwsgierigheid voortgekomen. Ik voelde me er altijd al minder prettig bij om steeds dat bit in te doen, maar ja je weet niet beter. Toen ik hier eens een topic zag van iemand die haar paard dressuurmatig keurig reeds met het Dr Cook systeem wilde ik dat ook proberen.

Ik had mijn paard binnen een paar dagen hetzelfde lopen als met bit. Sindsdien (januari 2008) heeft ze geen bit meer ingehad Haha! Ik zie geen reden meer om met bit te rijden. Ik vind het kruislingse systeem heel goed werken.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:09

Ik rij bitloos buiten om verschillende redenen

- als je paard echt weg wil, dan kan je hem noch met, noch zonder bit tegenhouden
-als je paard ervandoor gaat, dan kan je hem beter geen extra pijn bezorgen (paniekreactie is nog steeds bij velen heel hard aan het bit gaan trekken)
- mijn paard gaat grandioos in de staak op buitenrit, wanneer ik hem dan weer de goeie richting in wil krijgen en hij pijn voelt van hem bit dan gaat hij nog meer flippen en zelf extreem steigeren en grachten inlopen. Zonder bit kan ik heel duidelijk druk lossen als hij de goeie richting in gaat of probeert, zo hebben we nog steeds discussies maar blijven we met alle 4 de voetjes op de grond.
- het leek mij simpelweg fijner voor het paard Haha!