Een keelsluiting in een halster zonder maken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LLD

Een keelsluiting in een halster zonder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 17:54

Hallo Lachen

Zoals de titel al zegt een vraagje aan jullie;

Ik heb een ontzettend goed passend halster voor mijn huur-paard gevonden en gekocht, eentje van nylon lekker zacht onderlegd en op 2 plekken verstelbaar (dus ook bij de neus).
Nu kwam ik erachter dat hier geen keelsluiting in zit wat ik altijd wel heel erg fijn vindt om te hebben, weet iemand of je die erin kan (laten) maken??

Alvast bedankt voor de reacties Lachen

p.s ben zelf aardig handig met naald en draad maar het moet natuurlijk wel stevig zitten dus heeft iemand het misschien bij de schoenmaker laten doen ofzo? Nylon kan natuurlijk erg gaan rafelen enzo...

Koper

Re: Een keelsluiting in een halster zonder maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:28

Als je handig bent met naald en draad zou ik als ik jou was de stiksels van het halster inspecteren om te zien of jij dat niet ook kunt met je naald Lachen Rafelen van nylon kun je voorkomen door de uiteindes (waar je het hebt afgeknipt) in een vlam te houden, dan smelt het tot een soort van hard randje en kan het niet meer rafelen, net zoalsbijvoorbeeld het uiteinde van een nylon halstertouw.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 07:25

Geen probleem...ik repareer mijn halsters zelf ook wel hoor.Doe dat op dezelfde manier als dat leer wordt genaait.
Met 2 naalden (aan elk uiteinde een naald,kunje meteen dubbel stikken Haha! )
Zorg dat je een goede set naalden hebt en goed sterk garen,ijzergaren is zeker geschikt,dat kun je in kleine klosjes krijgen in zwart en wit maar dik naaigaren in de gewenste kleur gaat ook hoor Knipoog

Maak een nette lijn en naai nog een keer terug en de afhechting is eigenlijk al gedaan maar je kunt nog 2 á 3 steken terug doen en dan de draad afsnijden...Voor rafelen hoef je niet echt bang te zijn hoor,evt losse draadjes kun je even voorzichtig branden met een aansteker.

Voor een stevige ring en knip kun je een oud halster slopen...of even naar de ijzerhandel gaan,daar verkopen ze die fornituren wel.

Succes!!

Groetjes,Tinky

LLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 18:43

Bedankt voor de tips, zo te horen moet het zeker kunnen! Lachen
Even een keertje de tijd voor nemen, dat wel

Ik ben altijd nog een beetje angstig over dat afwerken met een vlammetje maar het gaat wel het rafelen tegen!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:25

Haha! kan echt geen kwaad hoor,ik vind zo'n kaarsen-aansteker het fijnste werken.Daar kun je de vlam mooi mee sturen...zijn vaak wel bij de supermarkt of kruidvat te krijgen.Met kleine aansteker ga je vaak je vingers branden en licifers werken helemaal niet en gaan roeten Clown
Je gaat gewoon rustig met de vlam heen en weer en je kunt evt met een vochtige vinger de boel wat platter maken en mooier afwerken.Anders eerst even op een stukje materaal proberen....het veroorzaakt geen steekvlam en verandert ook niet in een dikke onherkenbare blob hoor Knipoog

Succes!!