Vraag mbt het passen van een zadel.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zazoeyou

Vraag mbt het passen van een zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 10:45

Afbeelding

Een vreemd plaatje door mij even in elkaar gezet..

MAAR wat klopt er niet??
Ik kom er niet uit,, wellicht kunnen jullie mij helpen??

Het plaatje is een schets van een zadel van mn nichtje dat door zadelmaker 100% goed was aangepast..
Echter krijgt haar paardje 2 bultjes ..
Zadel klappert niet en schuift soms bij niet goed aansingelen wat naar voren,,
NA het rijden heeft het aan weerskanten een mooie egale afdruk,,haar paard heeft geen kuiltjes naast de schoft heeft mooie rondingen Pling
TOCH klopt er iets niet,, namelijk de lege ruimte..

Rode lijn is haar paard..
Groene lijn zijn de kussens van het zadel
Zwarte lijn is de kamer van het zadel
Blauwe is de lege ruimte waar zadel vrij ligt

Nu komt het( nadat ze al 3 zadelmakers over de vloer heeft gehad!!)

Het zadel ligt dus zo op haar paard,, ze heeft een dun dekje en die trekt ze altijd in de kamer..

Zodra ze opstapt is die lege ruimte NAAST de schoft weg!! dekje trekt strak op schoft,, de 2 bultjes zitten precies aan weerszijde van waar zadel op DAT moment wel aansluit MAAR niet als ze er nog niet opzit(snappen jullie het nog?? Bloos )

Ik heb mijn eigen zadel bekeken maar die heeft dat NIET,,die sluit mooi aan,,mijn dekjes trekken ook niet strak ... Pling
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-05-08 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

meliiSsatjje

Re: Wie kan hierop antwoordt geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:47

krijgt ze die bulten onder haar buik? heb namelijk zoiets een keer gehad, maar dat betekent dat je te strak hebt aangesingeld

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 10:49

meliiSsatjje schreef:
krijgt ze die bulten onder haar buik? heb namelijk zoiets een keer gehad, maar dat betekent dat je te strak hebt aangesingeld

Nee,, die bultjes zitten precies DAAR waar de blauwe/ groene en rode lijn elkaar net raken Huilen

en dat was ik vergeten te melden: ALS mn nichtje in het zadel zit heeft ze nog wel gewoon 2,5vinger ruimte tussen schoft en kamer,, Pling

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:58

boom is gewoon te klein...

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:04

als haar zadel zonder gewicht niet aansluit en met gewicht wel, dan is er veel kans dat er bij het rijden wrijving ontstaat, het zadel komt waarschijnlijk steeds weer los en dan vast op de rug tijdens het rijden (vandaar dat het dekje ook gaat schuiven). Dat is toch wat ik ervan denk, wel vreemd dat de drie zadelmakers vinden dat het zadel wel past?! kan ze anders niet eens een ander zadel uitproberen en zien of ze daarmee ook hetzelfde probleem heeft? of eens een dikker dekje uitproberen (maar een goed zadel heeft normaal gezien geen dikke dekjes nodig)

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 11:06

Milly_ schreef:
boom is gewoon te klein...

Dat was ook mijn 1e indruk,, Huilen

Maar 3 zadelmakers?? die alle gezegt hebben volgens mn nichtje..(ik was er niet bij) dat die ruimte zo hoort,, en dat als ze zit het toch weg is Verward (wat ik echt vond klinken als: lekker makkelijk geld verdienen)

ze woont in houten,, weet iemand een goede zadelmaker die daar uit de buurt komt?
Of desnoods een zadelmaker die bereid is naar houten te komen?? Pling

Best sneu voor dat arme paard,, ik heb mn nichtje net gebeld dat ze NIET meer met dat zadel moet rijden..

Ze heeft een mogelijke optie om tijdelijk even een boomloos zadel te lenen Pling

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 11:10

ireika schreef:
als haar zadel zonder gewicht niet aansluit en met gewicht wel, dan is er veel kans dat er bij het rijden wrijving ontstaat, het zadel komt waarschijnlijk steeds weer los en dan vast op de rug tijdens het rijden (vandaar dat het dekje ook gaat schuiven). Dat is toch wat ik ervan denk, wel vreemd dat de drie zadelmakers vinden dat het zadel wel past?! kan ze anders niet eens een ander zadel uitproberen en zien of ze daarmee ook hetzelfde probleem heeft? of eens een dikker dekje uitproberen (maar een goed zadel heeft normaal gezien geen dikke dekjes nodig)

Zonder dekje kon ik het ook zien dat het zo lag,, het is echt erg voor het diertje,, Huilen
Maar ze mag waarscheinlijk tijdelijk een boomloos zadel lenen,,
Ik heb haar geadviseerd EERST te wachten tot die 2 bultjes weg zijn,,(lijkt me erg pijnlijk voor beestje)

Mn nichtje is overigens pas 12 jaar,, en zij vertrouwde ontzettend op de zadelmaker(s),, haar instructrice van groepsles vertelde haar dat paard zo kort liep,, toen had mn nichtje mij gevraagd te komen en dat viel mij als 1e op!! die lege ruimte Ach gut

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:24

Ik krijg juist de indruk dat de boom te breed is. Hierdoor zal het zadel de neiging krijgen om met gewicht erop naar beneden te zakken, wat in combinatie met het dekje (en zeker bij lichtrijden) heen en weer aan de huid gaat trekken (eigenlijk wat ireika ook zegt). Ik ben natuurlijk geen zadelmaker, maar dat er iets aan de pasvorm niet klopt is in ieder geval duidelijk. Een zadel hoort ook zonder gewicht fijn aan te sluiten.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:41

Speedster schreef:
Ik krijg juist de indruk dat de boom te breed is. Hierdoor zal het zadel de neiging krijgen om met gewicht erop naar beneden te zakken, wat in combinatie met het dekje (en zeker bij lichtrijden) heen en weer aan de huid gaat trekken (eigenlijk wat ireika ook zegt). Ik ben natuurlijk geen zadelmaker, maar dat er iets aan de pasvorm niet klopt is in ieder geval duidelijk. Een zadel hoort ook zonder gewicht fijn aan te sluiten.

te groot kan inderdaad ook...

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:48

wat vervelend voor je nichtje! en voor het paard helemaal natuurlijk! kun je niet ook een tekening maken van het zadel wanneer je nichtje erop zit? Tong uitsteken en wel erg stom van die zadelmakers.. :s

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 11:51

Speedster schreef:

Zodra ze opstapt is het dekje al strakgetrokken,,

Klapperd niet,, zelfs niet als de singel half aangesingeld is(even aan longe geprobeerd)..

Eigenlijk zien we vrij weinig aan de longe wat NIET goed is,,

Bij een te breedt zadel moet je het toch zien klapperen?? en de afdruk NA het werk moet dan toch ongelijk zijn,

Bij haar pony is zijn de afdrukken heel egaal aan weerzijde 100% gelijk,, ruggengraat mooi vrij en zadelkussenafdruk geheel op weerskanten van rug,ZONDER droge plekken Vork

Heel vreemd allemaal,, echt erg raar,, want TOCH ligt zadel niet goed,,echt NIET..

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 11:52

ruth91 schreef:
wat vervelend voor je nichtje! en voor het paard helemaal natuurlijk! kun je niet ook een tekening maken van het zadel wanneer je nichtje erop zit? Tong uitsteken en wel erg stom van die zadelmakers.. :s

whahaa,, ik kan helemaal niet tekenen..

Bovenstaande schets is ook maar even een zo uit de mouw getekend prutje waarvan ik vind dat het er zo uitziet,, maar waarvan jullie misschien denken??wat is dat nu weer Vork

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 12:01

Kunstzinnig getekend Tong uitsteken

Klinkt als een te krappe boom aan de voorkant.

Leg je het zadel er op dan kan hij doordat hij te krap is , niet mooi naar beneden zakken zodat de kussens netjes aansluiten.

Dus blijft hij er zo raar wat te hoog bovenop liggen. Ga je erop zitten dan komen er tientallen kilo's gewicht in het zadel en druk je daarmee het hele zadel naar beneden waardoor het TOCH met de kussens aan gaat sluiten omdat het nu inmiddels wat lager ligt. Maar alleen maar omdat je het met je gewicht zo naar beneden drukt....

Dit verklaart ook waarom het dekje meteen strak trekt : er is geen ruimte voor de voorkant van de boom om netjes over het dekje heen te schuiven , dus hij trekt het dekje mee naar beneden , er komt gewoonweg hartstikke veel druk op. Waardoor het ontzettend knijpt op de schoft / achter de schouder , wat weer zeer doet tijdens het lopen. Hoe groter de bewegingen van de voorbenen naar voren en naar achteren , hoe meer last het dier heeft van dat knijpende gevoel. Geen wonder dus dat hij korter gaat lopen....

Vergelijk het met schoenen die een maat te krap voor je zijn. Daar glijdt je voet niet makkelijk prettig "vanzelf" in zoals bij goed passende schoenen.

Maar als je heel veel kracht gaat zetten dan lukt het uiteindelijk wel om die voet erin gefrommeld te krijgen. Alleen het knijpt ontzettend af dus je doet ze graag zsm. weer uit.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 12:02

Vlgs mij is het te groot en komt er daardoor erg veel druk op de huid te staan op het punt waar het aansluit.
Soms kun je een zadel gewoon niet passend krijgen en dan kun je het beter verkopen en verder zoeken.
edit hmm als ik pmarena zo lees en nog eens kijk...tja maar het is aan de zijkanten ook erg ruim (getekend) en dat klopt dan weer niet. Of het valt er helemaal overheen en is te groot en geeft een neerwaartse druk op de huis als je gaat zitten, of zoals pmarena zegt te klein en blijft er boven hangen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 12:56

Volgens mij is het zadel te breed en ligt het nu strak op een té laag punt. Als de boom smaller zou zijn dan ligt het al hoger goed tegen de schouders aan en heb je een betere drukverdeling.

pmarena

Re: Vraag mbt het passen van een zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:49

Een duidelijkere tekenening waarin de kussens gewoon een gelijke dikte hebben , zou al wat meer duidelijkheid geven Knipoog