Stilligend bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Leentje_

Stilligend bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 08:49

Hoi,

ik heb een 3jarige ruin (sinds april 3 Knipoog) waar ik af en toe eens op stap,
meer dan stap doen we trouwens nog niet Knipoog & ik longeer hem ook

nu heb ik voor hem een enkelgebroken watertrensje maar ik heb het idee dat dat niet echt goed stilligt en dat hij dat ook helemaal niet "fijn" vind.

Dus nu ben ik een beetje aan het twijfelen tussen een dubbelgebroken watertrens, een kneveltrens (heb gelezen dat die goed stilligt?) of een rubberen bitje?

Alvast bedankt,
Leen

Aimee

Re: Stilligend bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:51

Mijn 4-jarige ruin vond een onrustig bit ook helemaal niet fijn. Daar durfde hij niet eens op te lopen. Vergeet de watertrensen... Een enkelgebroken bustrens kan uitkomst bieden, of een ongebroken bustrens (bijv. van Happy Mouth).

Alleen stappen onder het zadel vind ik trouwens een beetje vreemd, maar dat terzijde.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:52

bitloos?? *LOL*

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 14:24

Aimee schreef:
Mijn 4-jarige ruin vond een onrustig bit ook helemaal niet fijn. Daar durfde hij niet eens op te lopen. Vergeet de watertrensen... Een enkelgebroken bustrens kan uitkomst bieden, of een ongebroken bustrens (bijv. van Happy Mouth).

Alleen stappen onder het zadel vind ik trouwens een beetje vreemd, maar dat terzijde.

Ok..

wat is er vreemd aan alleen stappen? Bloos
ik wil gewoon dat hij went aan een ruiter op zich en aan de hulpen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:26

twistermahoi schreef:
bitloos?? *LOL*

Pling

mijn idee Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:30

Zafira was eerst panisch voor een dubbelgebroken bit, voor garinka had ik een ongebroken bitje, dus heb ik die geprobeerd en ze was helemaal rustig, als er maar geen druk op kwam. Ik heb een marylot crooslink hoofdstel en heb heel lang met een dubbele teugel gereden. geen druk op het bit, maar er wel in hangen (om te wennen) en verder dus remmen en sturen op de neus (en met zit uiteraard) En nu heb ik een multi functioneel paardje aan haar, kan haar met en zonder bit rijden.

edit:
en zo zag dat eruit
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Qimm op 17-05-08 14:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 14:32

Bitloos hoeven jullie niet aan te bieden ik rijd mijn verzorgpaardjes wel bitloos maar mijn ouders staan er niet achter dat ik hem bitloos rijd (en ja ben nog minderjarig ed dus kan er toch niets tegen beginnen Knipoog)

hmm denk dat ik voor het dubbelgebroken ga

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:46

Leentje_ schreef:
Bitloos hoeven jullie niet aan te bieden ik rijd mijn verzorgpaardjes wel bitloos maar mijn ouders staan er niet achter dat ik hem bitloos rijd (en ja ben nog minderjarig ed dus kan er toch niets tegen beginnen Knipoog)

wow sorry maar waarom niet??
het is toch -lijkt mij- jouw paardje?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:49

en zij is de dochter van haar ouders, ik denk dat dat echt wel wat meer weegt hoor. Ouders wil is wet voor een lange tijd. Zo is dat in de meeste gevallen en zo zou het ook moeten zijn.

maar is de oplossing die ik gaf geen idee? Dan rijdt je tóch met bit, hebben je ouders hun zin en je paardje zal daar ook wel tevreden mee zijn.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 16:19

Hmm ja idd Ja
die ga ik misschien wel toepassen
maar eerst en vooral een dubbelgebroken bitje halen Ja

en idd ouders wil is wet en ik ga er ook niet over in discussie ik moet al blij zijn dat ik een pony heb Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:28

Zafira vond dubbelgebroken juist heel erg vervelend, misschien kun je eerst lenen voor je allerlei bitten gaat aanschaffen?

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 17:31

ken zo meteen niemand waarvan ik het kan lenen eigenlijk..
hmm
zal anders in de ruitershop advies vragen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:32

Tja dat is ook moeilijk, iedere paardenmond is anders. er is niet 1 heilig bit dat voor alle paarden het prettigst is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:42

Leentje_ schreef:

ivm met het wisselen van de tanden en de irritatie die dat in de mond geeft is bitloos voor een jong paard heel fijn. Het irriteerd niet en geeft daardoor geen verzet, waardoor je het paard lichter op de hulpen kan houden.

Een echt stilliggend bit is bv een ongebroken bustrens, geen scharnieren in de mond en geen draaiende ringen. Zoek wel een bitje dat dun genoeg is max 18 en liever vaak 16 mm ivm beschikbare ruimte in de mond. Als je een kunsstof bit wil kopen haal die dan in de winkel een paar keer hard wrijvend over je onderarm. Als het irriteerd, strepen geeft of brand niet kopen.

En om het andere onderwerp ook weer boven te halen : eigenlijk is 3 jaar te jong om in te rijden aangezien de groeischijven in de rug nog niet gesloten zijn, wat de rug erg kwetsbaar maakt. De automatische reactie van een paard hierop is het wegdrukken/vastzetten van de rug en dat is later veel werk om af te leren. Aangezien je alleen maar wat stapt, wat hij nu wel zal snappen kan je beter ernaast verder met bv aan de lange lijnen werken om zijn spieren te trainen. Immers alles wat je onder het zadel wil doen moet je aan de hand voorbereiden. Doe je dat goed dan is het later onder het zadel heel gemakkelijk uit te voeren.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 17:56

Ok pff is moeilijke keuze
bedankt voor de uitleg maar dat wist ik al, ik ga alleen hier niet helemaal uitleggen waarom ik al ben begonnen Knipoog daarover gaat dit topic niet

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:53

het mopnty roberts bit is heel fijn ik heb dit oook gehad namelijk met mijn paard is gewoon een bustrensje

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:34

Qimm schreef:
Tja dat is ook moeilijk, iedere paardenmond is anders. er is niet 1 heilig bit dat voor alle paarden het prettigst is.

Ja idd niet elke mond is het zelfde, maar wel super gevoelig, dus wees er zuinig op.
En rij een jong paard in op de neus en ziten later het bit als verfijning voor het betere werk later,
Waarschijnlijk denken de ouders dat een bit de noodrem is.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:24

Als je echt een bit wilt wat stil ligt, zou ik een kneveltrens of een D-trens proberen. Als je dan stuurt, bijv naar links, dan krijgt het paard rechts wat druk op de wang van de knevel. Voor jonge paarden is dit ideaal, omdat de hulpen nog duidelijker worden en het bit heel stil ligt. Knevel of D-trenzen heb je in enkel of dubbelgebroken

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 09:42

bedankt Lachen
daar heb ik wat aan Lachen