sensormat voor meten zadeldruk

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mloez

sensormat voor meten zadeldruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 15:33

Hallo,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik ben op zoek naar een bepaald systeem wat word gebruikt bij het (aan)passen van zadels.
Het is een soort mat die onder het zadel komt te liggen, waarin tig sensoren zitten die druk meten. Vanuit die mat word een signaal naar de computer gezonden, waar je dan op het beeldscherm dmv een programma dat bij de sensormat hoort, precies de druk kan zien onder de mat.

Ik het gehoord dat ze in amerika te koop zijn, en wellicht ook in europa, ik geloof ook in duitsland, maar ik kan zelf niet zo 1,2,3 iets vinden, mede omdat ik niet precies weet hoe het systeem heet.

Heeft iemand hier misschien informatie over waar ze verkrijgbaar zijn? Alles is goed, namen, websites, wat dan ook.

Alvast hartstikke bedankt!!

Marloes

Anoniem

Re: sensormat voor meten zadeldruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:59

Heb je een beetje dikke spaarrekening?
Je zit zo op ongeveer een kleine 15.000 euro...

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 16:31

wow zo veel

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 16:50

Ik weet dat ze zo duur zijn, vraag is daarom ook of iemand enig idee heeft waar ze in europa te verkrijgen zijn? Of misschien heeft wel al iemand ervaringen met het op deze wijze meten van de druk onder een zadel Lachen

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 17:01

Ook ben ik net erachter gekomen dat de faculteit van diergeneeskunde een onderzoek naar deze manier van zadeldrukmeten heeft gedaan, maar ik kan hiervan nergens een publicatie of een officieel artikel vinden. Als iemand daar een link met meer info of wellicht het hele artikel zou hebben was t helemaal geweldig! Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:33

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:09

Ik weet niet of dit hetzelfde is, maar ik dacht dat je met een zogenoemde Plip ook druk kunt meten, (dat van Lenneke lijkt er verdacht veel op). De Plip werkt dacht ik met een soort gel in allerlei aparte kamertjes, als er een grote druk op de gel komt te staan, verkleurt de gel voor een bepaalde tijd. Zo kun je dus zien waar eventuele knelpunten zitten. De prijs zou iets van 700 euro zijn. (is allemaal van horen zeggen, dus ik weet niet wat er klopt).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:10

De PLIP (Port Lewis Impression Pad) is niet te vergelijken met het infrarood systeem wat de TS bedoelt.
De PLIP is een zak bestaande uit 2 delen die gevuld is met een soort klei. Door de druk van het zadel (en de ruiter) wordt de klei onder het zadel weggeduwd. Hoe hoger de druk hoe meer klei er wordt weggeperst.
Door naderhand de PLIP tegen het licht te houden kun je zien of er een egale plek is of niet.
Schoftdrukking
Mooie afdruk van een boomloos zadel

De sensormethode heb je in 2 soorten; met een warmtegevoelige camera of direkt verbonden aan een computer.
Hier de Thermoscan van een redelijk goed liggend zadel
Afbeelding
Een engels zadel met te harde kussens wat klemt op de schoft (=onmderop)
Afbeelding
En een slecht passend westernzadel (teveel druk bij de schouders
Afbeelding

Overigens dient opgemerkt te worden dat zowel bi jde PLIP als bij de scans het van groot belang is dat een ruiter zeer goed in balans kan rijden om aan de uitkomst geen verkeerde interpretatie te geven.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:13

Elke vrijdagmiddag kun je je zadel laten testen op deze manier, bij de dierenkliniek in Bodegraven

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:00

Wow Dubbeldun, mooie info!

Op mij komen die beelden een beetje als hocus pocus over, zijn die foto's van voren, van de zijkant of van boven gemaakt?
En weet jij toevallig waar we zo'n plip kunnen kopen?

En het nadeel dat de ruiter in balans moet zijn, is misschien ook een voordeel: als je eenmaal weet dat een zadel goed zit, kun je kritisch naar ruiters kijken door ze met de plip te laten rijden, of zeg ik nu iets stoms?

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 08:44

Thanks voor de info dubbeldun! ik heb ondertussen contact gehad met de afdeling paard van de faculteit voor diergeneeskunde, en heb van hun het onderzoek wat zij ernaar hebben gedaan toegestuurd gekregen! Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:51

@Mloez: klinkt interessant, als je er iets over kwijt wilt/mag gráág !!
@Arno: nee is heel goed opgemerkt. Bij een goede PLIP van een zadel, kun je idd de verschillende ruiters 'beoordelen'.

Bij de fotoos van de PLIP zijn de ronde hoeken de onderkant en wordt hij bij de vierkante hoeken vastgehouden = schouderkant.
Bij de Scans is de onderzijde de schouderzijde.

Wat ik tot dusver gezien heb aan PLIP's geeft een boomloos zadel dus een hele mooie vlakke druk ondanks wat men vaak ten nadele van de drukverdeling zegt.
Maar zeker hier is de balans én het gewicht van de ruiter erg bepalend.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 11:57

DubbelDun, het zijn 2 pdf files, als je wit kan ik ze je wel doormailen.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 12:12

wow interessant dit zeg Lachen
ik wil die studie ook wel lezen!