Chambon of Elastiek

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

suvan

Chambon of Elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 13:24

Van mn lesgever moet ik tijdelijk een hulpteugel gaan gebruiken. (om hem voorwaarts-neerwaarts te krijgen en dan zit ik op de volgende twee hulpteugels: )

Nu twijfel ik nog tussen de Chambon en Elastieken Chambon (beter bekend als gewoon: elastiek)

Ze werken beiden hetzelfde.
Nu de elastieken Chambon:
Deze chambon is misschien wel de vriendelijkste van alle hulpteugels. Hij heeft dezelfde werking als de gewone Chambon alleen het paard heeft meer ruimte doordat het in het geheel van elastiek is gemaakt.
een voorwaartse neerwaartse gang wordt nu heel snel geleerd en in de meeste gevallen kan na een korte tijd zonder gereden worden

Nadeel van het elastiek is dat het paard er vaak meer op gaat hangen en een dikke ondernek ontwikkelt.

Dus: wat is wijsheid, de gewone Chambon of de elastiek?

Afbeelding Chambon (Hier te strak ingesteld)

Afbeeldingelastieken chambon
Laatst bijgewerkt door suvan op 15-05-08 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Re: Chambon of Elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:25

Moet dat persé met een hulpteugel?
Bij mijn pony helpt het ook om te longeren met de passoa, zo leert ze beter over de rug te lopen en kan ik het er beter uitrijden onder het zadel.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 13:28

dat was mijn vraag niet, Brittkitt, mijn vraag was WELKE hulpteugel beter is te gebruiken Haha!
Toch bedankt voor je reactie Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:37

Zelf zou ik kiezen voor de Gogue.
De Gogue lijkt erg op de Chambon, alleen loopt het touwtje door van het bit terug naar de hulpteugel. Hierdoor ontstaat er een driehoek (vandaar dat deze ook wel Driehoekshulpteugel wordt genoemd), waardoor er altijd een lichte aanleuning behouden blijft.

Dat de Chambon en het Elastiek hetzelfde werken is imo niet waar. De Chambon trekt het bit omhoog wanneer het paard te hoog komt. Het elastiek geeft een meer naar achterwaartse druk, zoals wij dat ook met de teugels doen.

Als je met rijden de hulpteugels gebruikt vind ik het verschil tussen de Gogue en het Elastiek niet noemenswaardig.
Voor met longeren: het elastiek begrenst duidelijker aan de zijkant wanneer je deze aan de zijkant vastmaakt (gogue wordt tussen de benen vast gemaakt), waardoor het paard minder snel over de buitenschouder weg zal vallen, wat met de Gogue eerder kan gebeuren.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 13:46

dank je wel Judje, dus jij zou dan toch eerder voor de elastiek gaan in vergelijking met de chambon?