DubbelDun schreef:Dit is idd een memoryfoam pad. Doordat de foam reageert op de warmte van zowel ruiter als paard zakt het wat in waardoor men een steviger zit krijgt.
Er wordt weinig tot geen druk verdeeld en er is idd ook geen ruggegraatvrijheid.
In de westernwereld bestaan deze pads al langer en tegenwoordig wordt het materiaal ook verwerkt in engelse pads en barebackpad's.
Het foam is verkrijgbaar in diverse diktes, maar wat belangrijker is is de 'hardheid'. Hoe harder het materiaal des te minder dikte heb je nodig. En hoe harder hoe duurder.
De benodigde hardheid heeft weer te maken met het gewicht wat je er op plaatst.
Bij een te zware ruiter op een te dunne pad blijft er dus geen dikte over om voor demping te zorgen.
Bedankt DubbelDun. Wat jij beschrijft is dus precies de reden van mijn topic. (drukverdeling tot zover dat mogelijk is zonder zadel)
Ik ben een normale ruiter, niet zwaar, onder de 70 kilo.
Het gaat puur om het zonder zadel rijden, de pad moet absoluut niet onder een zadel.
Ik zoek dus de beste keuze, die het beste voor het paard is om zonder zadel mee te rijden.
Het gaat er vooral om, dat ik de De Luxe van Emiel voest mooi vind, en ik bij de Best Friens en bijv F.R.A. barebacks mijn bedenkingen heb.
Daar heb je ook geen ruggengraat ruimte en het materiaal is ook zacht. In hoe verre die van emiel voest zacht is, dat weet ik zelf niet. De gewone van Emiel Voest ken ik, en dat is geen bijzonder materiaal voor die prijs.
In die zin lijkt mij de Flexuality pad een goede keuze, ook omdat het zich vormt en zo dus minder wrijving kan veroorzaken?
Het lijkt mij beter te verdelen dan de goedkope barebackpads?