Hoe te doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Hoe te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 08:31

Ik zit even met een klein dilemma;
2 juni komen mijn vers gekochte paardjes aan op stal (vanuit frankrijk) Mij is aangeraden door de fokker de paardjes de volgende dag (3 juni dus) even 5 minuten te berijden, puur om even duidelijk te maken dat ook hier gereden wordt. Om ze vervolgens weer lekker op sta/in de wei te zetten om te wennen aan de nieuwe omgeving en langzaam te beginnen met werken.
Maar, ik heb nog geen zadel(s). Ik heb mijn oog laten vallen op de barefoot cheyenne. Maar ik ben voor mezelf nog niet uit of het een maat 1 of 2 wordt. (1.70, maat 36/38, maar wel met een aanwezige kont) Dat betekend dus een testzadel nemen om te kijken wat bij me past. Mijn vriend (1.80 normaal postuur) zal naar alle waarschijnlijkheid een maat 2 nodig hebben... maar ik test liever voordat ik het verkeerd koop.
Nu kan ik wel een testzadel nemen voor de week van 2 juni maar dan heb ik dus maar 2x 5 minuten waarop ik het zadel kan testen... Dat vind ik zelf een beetje weinig. Maar als ik bijv. een week later een testzadel neem kan ik niet even 5 min op de paardjes stappen.

Wat is wijsheid?

Britt

Re: Hoe te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:33

Ipv rijden kan je toch ook gewoon longeren anders?
Weten ze ook dat ze aan het werk moeten Nagelbijten / Gniffelen
Mij lijkt het persoonlijk niet eens nodig dat ze hier ook moeten werken al, laat ze even lekker wennen en pak het daarna op?

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:36

Ik heb mijn paard nu bijna twee weken en ben nog niet eens begonnen met rijden. Nu ben ik wel bezig met grondwerk waardoor dat rijden nog wel komt. Ik zou ze gewoon laten voor wat het is, poetsen en friemelen na een dag en na twee/drie dagen te hebben gelongeerd rustig aan opbouwen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:11

Ik zie de noodzaak niet in om meteen op zo'n paard te stappen. Zet ze even lekker op stal zodat ze rustig kunnen wennen. Gaan rijden na een week zie ik ook echt geen probleem in.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:18

je kunt gerust een weekje wachten hoor. Het zal voor de paarden ook een omslag zijn, een reis vanuit frankrijk naar hier..laat ze bijkomen, kun je daarna in alle rust het zadel testen, dan kunnen de paarden jou ook leren kennen

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:19

Inderdaad, goed laten wennen aan de omgeving waar ze in terecht zijn gekomen, en veel grondwerk doen Lachen
Dan pas beginnen met longeren en dan opbouwen tot het rijden. Succes ermee!

horsefreak1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:57

ik zou de paarden eerst de benen laten streken zonder dat je erop zit en zou de eerste dag zeker er niet op gaan zitten.
laat ze eerstaan de nieuwe omgeving wennen en begin eerst met grondwerk en met rustig opbouwen naar meer werk.
succes ermee