Martingaal zielig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sann__

Martingaal zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 20:00

Hee,
Ik kan een vriendin van me maar niet overtuigen dat een martingaal echt niet zielig is, mits deze goed gebruikt wordt.

Kan iemand dit bevestigen?
Bloos

capopjekop

Re: Martingaal zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:01

Een martingaal is niet zielig als je hem niet te strak doet. Dan werkt hij namelijk helemaal niet in. Dat gebeurd pas als het paard zijn hoofd heel erg hoog doet.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:39

Ik reed eerst áltijd met Martigaal.. Omdat Shannon áltijd haar hoofd de lucht in gooide als ze iets niet wou, en haar neus bijna bij mijn hoofd zat Scheve mond . Ik had geen controle meer en ze rende alle kanten op.. Ik had de martigaal op de manier dat als ze haar hoofd te hoog zou brengen dat ik geen controle meer had hij inwerkte.. Op een gegeven moment trok ze erdoorheen en heb ik hem strakker gedaan.. En nu een hele tijd verder, ligt die te verstoffen Haha! . Ik rijd haar nou op twee losse teugeltjes nageefelijk rond.. dus nee zielig is het niet.. Het ligt er maar net aan hóe jeh em gebruikt Knipoog Zo kan je van een gewoon teugel zelfs nog een martelwerktuig maken

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:16

Alles kan zielig zijn, als ze slecht gebruikt worden, maar als hij niet te strak zit heeft het met een normale hoofd-halshouding geen inwerking....en dan is het ook niet zielig, het paard zal er geen last van hebben

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:26

Een martingaal is toch echt niet zielig, mits je hem maar goed gebruikt. Je hebt mensen die hem onnodig te strak zetten, dat vind ik wel zielig voor het paard.
Bij ons op de manege hebben alle paarden een martingaal om. Die zit eraan zodat de kinderen, mochten ze hun balans kwijtraken, het halsstuk vast kunnen pakken ipv dat ze aan hun teugels gaan hangen. Ja
De stukken die aan de teugels zelf zitten, zijn zo ingesteld dat ze alleen inwerking hebben als het paard zijn hoofd abnormaal hoog doet.
Daarbij heeft bijna geen enkel manegepaard bij ons de martingaal echt nodig, het zijn geen paarden die met hulpmiddelen in bedwang gehouden moeten worden.
Daar ben ik uberhaupt tegen, want dan kun je het beter op een andere manier oplossen, maar ik bedoel dus dat het geen ongecontroleerde objecten zijn. Vork

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:52

Zolang het inderdaad niet verkeerd gebruikt word, is het niet zielig. Het paard merkt er alleen wat van als het z'n hoofd omhoog gooit, zolang die dat dus niet doet merkt die der ook niks van.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 19:05

Mijn paard heeft een aantal keer zulke rare sprongen gemaakt dat we een botsing met onze hoofden hadden -> auw.. Blauw oog
Toen ben ik voor mijn eigen veiligheid dus met martingaal gaan rijden. Maar zielig voor het paard??
Echt niet!! Ze heeft volledige vrijheid en kan alles doen behalve tegen mijn hoofd aan botsen! Bloos

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:12

Ik vind dat een martingaal niet zielig is. Je moet hem natuurlijk goed gebruiken. Maar dat is met alles zo. Ik rij ook met martingaal met springen en ook met carrousel (dit moet).
Met springen vind het veel handiger. Mijn pony springt dan veel beter (hij kan dan zijn hoofd niet heel erg omhoog doen). Eerst sprong ik er niet mee. Toen ging het een stuk minder dan toen ik het met martingaal probeerde. Mijn pony heeft er verder geen last van.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:54

Martingaal is niet zielig zolang je hem inderdaad niet te strak doet(lees: paard kan geen kant op)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:56

Sann__ schreef:
Hee,
Ik kan een vriendin van me maar niet overtuigen dat een martingaal echt niet zielig is, mits deze goed gebruikt wordt.

Kan iemand dit bevestigen?
Bloos

Pfff weet je wat zielig is erop zitten?.

Zou niet weten hoe je een martingaal zielig/verkeerd kan gebruiken?. Te strak dan nog heeft hij redelijk veel vrijheid.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:52

ik heb er een martingaal omhangen omdat mijn paard bij mij nog wel eens wegschoot, eerst is ie kijkerig, kop in de lucht en zoefff weg was ie. eigenlijk hangt dat ding te los om nut te hebben (is iets te groot) maar ik voel me er wel veiliger bij. Voorheen durfde ik niet te rijden en stapte ik met tegenzin op, heb de laatste paar keren heerlijk gereden!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:41

Een martingaal kan eigenlij heleaal niet verkeerd gebruikt worden tenzij je een pony maat op een paard doet ofzo.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:38

Wat is zielig, maar ik zie het als een dwangmiddel, waar de kunde van de ruiter stopt, komen de hulpmiddelen uit de kast, dus ja dat vind ik wel zielig, maar eigenlijk ook voor de ruiter, die weet het even niet meer en heeft ook hulp nodig dan toch??