Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
_Chantal89 schreef:Ik was hier ook naar opzoek. Ik zoek een zadel voor mijn fries; we hebben een Kieffer dressuurzadel, maar ik weet niet hoeveel inch dat dat is. Kun je dat ergens op terug vinden? En hoe weet ik welke maat deze fries nodig heeft? Haar schofthoogte is 1,70. Ze heeft weinig schoft, en ze is redelijk breed en grof gebouwd.
aslo schreef:Je kunt de zitmaat ook zelf opmeten, van de nagel (op het zadelrokje) door de lucht naar het middelpunt van de lepel. Dit delen door 2,54 is de inchmaat.
aslo schreef:Je kunt de zitmaat ook zelf opmeten, van de nagel (op het zadelrokje) door de lucht naar het middelpunt van de lepel. Dit delen door 2,54 is de inchmaat.
Enne Isabonny, de zitmaat (inches) is wel belangrijk als jezelf bijv. een 18 inch nodig hebt, maar je paardje bijv. een erg korte rug heeft. Het zadel komt dan tever naar achteren en dit geeft problemen ivm teveel druk nabij de lendewervels en nieren. In zo'n geval past dus je paardje niet bij je achterste
. Als je zadel te lang wordt voor de pony omdat je achterwerk te groot is, dan is de kans ook groot dat je gewoonweg te groot/zwaar bent voor de pony.
Ik kan me namelijk geen pony/paard voorstellen waarop ik met mijn 80-85 kg pas en mijn zadel niet. Die zou dan toch een hele rare bouw moeten hebben. Kort en groot?
. Maar ja, kan natuurlijk altijd ...