Hoe slecht is het rijden met een slecht zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frozen

Hoe slecht is het rijden met een slecht zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 17:51

hoi,
ik heb een verzorgster voor 1 van mijn paarden,ze gaat al jaren met paarden om,en weet er best veel van..
Alleen kwam ik er vandaag achter dat het zadel waar ze al 3 maanden mee rijd totaal niet past...als jeje hand tussen het zadel en schoft wilden doen ,ging dat amper..als je der op ging zitten werd het al helemaal niks...
Nu heb ik een ander zadel van een meisje hier van bokt kunnen kopen die perfect pasten,dus heb me verzorgster een sms ge stuurt dat er niet meer gereden word met haar eige zadel"een rossner zadel"
Nu was haar argument, "mijn zadel past prima en het is een "rossner " dus altijd goed Clown en het past al helemaal met een bontje der onder" Ach gut
Hier zakt mijn broek van af,want volgens mij is dat onwijs slecht voor zijn rug,al doe je der een bontje onder..of ben ik nou gek??
maar wie zijn ervaring hier zegt daar meer over?

alvast bedankt!

EllyC

Re: Hoe slecht is het rijden met een slecht zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:52

Is gewoon slecht, zeker te nauw.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:53

Een te krap zadel maak je nóg veel krapper met een bontje eronder en is dus absoluut not-done. Een krap zadel doet zeer, zorgt ervoor dat de spieren niet kunnen ontwikkelen en dat het paard niet goed kan bewegen. Vergelijk het maar met het rennen van een marathon veel te kleine schoenen aan.
Merken willen niks zeggen, voor hetzelfde geld past het goedkoopste merkloze zadel perfect op jou paardje en ligt een kieffer volledig bagger.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:55

Ehm, als ik het goed begrijp zijn het jouw paarden, en zij is een verzorgster.
Dan is de discussie er niet of het goed of slecht is, dan komt dat rossner zadel toch gewoon niet meer bij jouw paard in de buurt?

Natuurlijk is het slecht, het is een slecht passend zadel! Dat is zoiets als lopen in een te kleine spijkerbroek zonder stretch, doet ook auw. Doe je ook niet. Haha!

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:55

Niet passend zadel is natuurlijk niet goed..

En dan nog kan zij vinden dat ie past het is jouw paard dus mag jij bepalen welk zadel erop gaat.
Dan maakt het merk toch niks uit

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 17:58

ach ja ook misschien mijn eige schuld..ik had gewoon dat zadel van haar moeten checken..maarja dat is ook zo raar, aangezien zij er ook wel verstand van heeft dacht ik..
Plus dat ik nu wil dat ze der zadel mee neemt..want heb niet echt het idee dat ze ook met dat nieuwe zadel gaat rijden:(
Laatst bijgewerkt door Frozen op 10-05-08 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:59

Roane schreef:
Dan is de discussie er niet of het goed of slecht is, dan komt dat rossner zadel toch gewoon niet meer bij jouw paard in de buurt?

Nou, een verzorgster mag toch wel zeggen wat zij denkt, zolang ze maar luistert naar de beslissing die de eigenaar maakt.
En in dit geval heb je harstikke gelijk, zo'n zadel is funest voor de rug en een bontje maakt het alleen maar erger.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:00

Idd, niet meer met haar Rossner op jouw paard. En de eerste de beste keer dat je merkt dat ze jouw zadel niet gebruikt, de laan uit met haar. Er zijn genoeg truukjes om uit te vinden of je zadel gebruikt is of niet.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 18:02

Lieke schreef:
Roane schreef:

Nou, een verzorgster mag toch wel zeggen wat zij denkt, zolang ze maar luistert naar de beslissing die de eigenaar maakt.
En in dit geval heb je harstikke gelijk, zo'n zadel is funest voor de rug en een bontje maakt het alleen maar erger.

Oh ja, natuurlijk mag ze zeggen wat ze denkt. Maar domweg terug zeggen dat dit zadel prima past omdat het een rossner is, terwijl de eigenaar het er niet mee eens is.
Nee, in het geval van dit zadel vind ik dat de eigenaar het laatste woord heeft.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 18:05

Cassidy schreef:
Idd, niet meer met haar Rossner op jouw paard. En de eerste de beste keer dat je merkt dat ze jouw zadel niet gebruikt, de laan uit met haar. Er zijn genoeg truukjes om uit te vinden of je zadel gebruikt is of niet.

vertel plz?:P

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:18

Truukjes om te zien of je zadel gebruikt is????
- Steek je beugels op een bepaalde manier op.
_ Doe je hoes er op een andere manier op.
_ Ga langs als je weet dat ze aan het rijden is.
_ Vraag tussen neus en lippen door eens aan een stalgenoot of ze haar eigen zadel nog gebruikt.

Zo zijn er nog wel meer ideeën aan te dragen.
Maar inderdaad niet meer toestaan dat ze een zadel gebruikt dat niet past.
Schijnbaar heeft ze toch niet zoveel verstand van paarden als jij denkt, omdat ze er van uitgaat dat een merk zadel altijd goed ligt.
Apart idee trouwens:Het zadel is van een bepaald merk dus hij ligt goed. Verward

_wildegune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 18:35

Nou zeg, ik had dr wat anders gezegt Nagelbijten / Gniffelen
Een slecht zadel is gewoon slecht voor de rug van een paard.

Maak idd iets kenmerkends aan een zadel maakt niet uit wat (miss iets wat je er zo kunt afvegen ofzo?) op een plek waar je het niet ziet maar toch altijd komt.. zit de stip of iets er dan nog, dan weet je hoelaat het is.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 08:53

Het merk van een zadel zegt helemaal niks over het wel of niet passen op een paard.
Laat je niet afschepen met het is een Rossner dus het past.
Jouw beschrijving van hoe het zadel erop ligt is duidelijk. Het past NIET. Heel duidelijk.

Als eigenaar heb je het laatste woord over de verzorging en het rijden door anderen van je paard.
Wat heb je eraan als je paard straks problemen krijgt door het niet passend zadel.
Of je verzorgster werkt mee of gewoon ophoepelen. Dat is mijn mening.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 12:36

MD-->HAR

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:50

Ik ga helemaal met henny_w mee: een rossner staat niet garant voor passen! Geen enkel zadel denk ik! Ik heb zelf ook een rossner en die past op 2 van mijn 4 friezen. Als ik mijn merrie met dit zadel zou rijden, heb ik haar rug binnen 2 weken kapot! Geen paardenrug is hetzelfde!

En die paarden zijn van jouw, dus jij beslist welk zadel er op je paard komt. Als ze het er niet mee eens is: zwaaizwaai, dagdag!! Doei!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:55

Gewoon je beugels op het kortste gaatje doen en kijken of ze daar nog steeds op zitten als ze gereden heeft. Knipoog

Ik zou haar niet meer met haar eigen zadel laten rijden.. De paardenrug is erg belangrijk en gevoelig.. En ik denk niet dat je zit te wachten op een paard met rugproblemen..

Het merk zegt niks wtb het passen van het zadel.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:00

Je gaat toch ook niet hardlopen met te kleine schoenen? En dan maar dikke sokken aandoen zodat je de druk niet voelt ofzo Verward

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:02

Aukelizzy schreef:
Truukjes om te zien of je zadel gebruikt is????
- Steek je beugels op een bepaalde manier op.
_ Doe je hoes er op een andere manier op.
_ Ga langs als je weet dat ze aan het rijden is.
_ Vraag tussen neus en lippen door eens aan een stalgenoot of ze haar eigen zadel nog gebruikt.

Zo zijn er nog wel meer ideeën aan te dragen.
Maar inderdaad niet meer toestaan dat ze een zadel gebruikt dat niet past.
Schijnbaar heeft ze toch niet zoveel verstand van paarden als jij denkt, omdat ze er van uitgaat dat een merk zadel altijd goed ligt.
Apart idee trouwens:Het zadel is van een bepaald merk dus hij ligt goed. Verward

singel los
beugels kortste gaatje
schoon (evt lichtgekleurd) dekje er onder leggen

AlaskaFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:05

Of wees gewoon eerlijk tegen haar en stel een consequentie als ze echt gaat steigeren... Dan is het jammer maar helaas. Beter een prettige omgang en een prettig gevoel met de verzorgster dan een en al wantrouwen!

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 15:20

bedankt voor jullie reacties,maar ben al helemaal klaar met der,er waren nog meer dingen waar ik niet echt mee eens ben,en was!
Dus ik heb besloten dat het paard naar mijn 2 andere paarden toe gaat..
Daar heb ik er tenmisten zicht op....

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:25

Groot gelijk, genoeg mensen te vinden die met alle liefde voor je beestje zorgen en er wél hart voor hebben.
Succes ermee!