thiedemann of martingaal

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

booster

thiedemann of martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 11:17

me haflinger gooit tijdens het rijden zijn hoofd op hoog en zet dan zijn nek op slot dat je niks te zeggen heb hij loopt altijd nagevelijk maar dan krijgt hij zijn keuren en doet ie dit

heb ik tips gekregen van een paar mensen de 1 zegt gebruik een martingaal en de andere zegt thiedemann teugel gebruiken misschien dat jullie weten welke ik het beste ken gebruiken...

andere tips zijn ook welcom

Sisco4life

Re: thiedemann of martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:18

Martingaal begrenst het ophoog gaan van het hoofd.
Thiedeman begrenst het omhooggaan en het ver naar voren gaan van de neus.

Even makkelijk gezegd. Je kan trouwens wel beter aan de ontspanning werken voordat je hem dmv hulpteugels in een houding "dwingt" Lachen SucceS!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:21

Ik denk dat dit idd rijtechnisch opgelost moet worden, maar anders nog liever een martingaal er aan omdat een thiedeman 'vast' zit.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 11:25

hij loopt ook ontspannen en loopt ook lekker enzo maar opeens krijgt hij het in zijn bol ( heeft ie geen zin meer ofzo) en dan begint ie dat te doen en als ie dan zich uitgekeurt heeft dan is ie weer ontspannen

oOliesjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:30

is het dan niet iets in zijn mond of ergens anders waar hij miss pijn kan hebben??
dat hij dat gek doen doet omdat eigenlijk pijn heeft... heb zelf namelijk een keer zoiets gehad met een paardje en bij hem lag het aan zijn kiezen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:34

Die van mij deed het ook en er bleek het 1 en ander vast te zitten.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 11:35

de veearts heeft pas in zijn mond gekeken en was alles in orde.
maar hij heeft vaker streken ene keer een bok fase andere keer een schrik fase en een ik duw je been tegen bak aan face dan een niet stilstaan face etc.. en dit is weer een nieuwe face van hem sinds 2 weken dit duurt vaak totdat ik het juiste hulpmiddeltje of knopje gevonden heb en dan komt de volgende face eraan ben al veel bezich om dat te voorkomen maar als ie zijn hoofd omhoog gooit en op slot zet dan houd ie dat ook even...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:39

In jouw geval raad in een martingaal aan. In rust, dus niet aan de teugel, moet deze tot de kin van je paard komen.

Een thiedeman is een soort van slof die je van te voren insteld en je daarna geen omkijken meer naar hebt, dit is een hulpteugel die ik eigenlijk alleen tijdens buitenritten wil zien.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 11:42

wat is het efect van beide hulpteugels?
ze zijden tegen mij dat je vaak een martingaal gebruikt als er meerdere ruiters op 1 paard rijden en een thiedemann voor paarden die maar door 1 ruiter gereden word.

wat is hier waar van?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:46

Dat is volledige onzin. Je ziet de martingaal vaker bij manegepaarden omdat het een vriendelijke hulpteugel is en ze vaak geen hoog niveau in korte tijd willen afdwingen. Dit laatste gebeurt veel makkelijker bij eigen paarden, doordat ze de thiedeman zo strak doen dat het paard er alleen geen last van heeft als hij aan of soms zelfs alleen als hij achter de teugel loopt. Het werkt dan als een strakgetrokken slof.

Voor meer info hebben wij een ideale plaats, het heet boktwiki.

http://www.bokt.nl/wiki/Hulpteugel

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 11:50

maar welke martingaal dan de glijdende of de vaste

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:54

De glijdende, de vaste gebruiken we in Nederland bijna niet meer. Die wordt vaak een stootteugel genoemt.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:54

Glijdend! Je kunt dan zelf bepalen wanneer hij inwerkt, als jij je teugels meegeeft stopt hij met inwerken. Met een vaste of thiedeman is dat niet zo, daar heb je zelf geen controle over de inwerking.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 11:56

ok ken hij dan niet meer zijn hoofd omhoog gooien en op slot zetten?
want als hij dat doet is hij onstuurbaar en er rijden ook wel eens kleine kinderen en andere mensen in de bak en wil graag ongelukken voorkomen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:59

Je kan zoiets nooit helemaal voorkomen, met geen enkele hulpteugel/bit. Als ze echt willen dan breken ze deze gewoon. Van een stootteugel schrikken ze ook vaak en als je pech heb dan slaan ze er van over de kop. Maar wat noem jij hoog? Als een giraf?

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 12:01

Mizora schreef:
Je kan zoiets nooit helemaal voorkomen, met geen enkele hulpteugel/bit. Als ze echt willen dan breken ze deze gewoon. Van een stootteugel schrikken ze ook vaak en als je pech heb dan slaan ze er van over de kop. Maar wat noem jij hoog? Als een giraf?

hij gooit zijn neus de lucht in zeg maar en zet zijn nek vast en is dan onstuurbaar gaat ie galop enzo en is ie niet meer te houden zeg maar tot ie los laat of dat ik de teugel naar voren breng en dan weer goed pak maar dat laatste werkt neit altijd

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:03

Dan heb je met een martingaal best kans dat het werkt. Zodra hij zijn hoofd zo omhoog gooit werkt het bit in op de mondhoeken in plaats van de lagen en dat is veel minder gevoelig. Door de martingaal lopen de teugels op zo'n moment in een bochtje zodat hij blijft inwerken op de lagen.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 12:05

ok dan zal ik dat straks halen en proberen ik heb een gewone gebroken bitje moet ik ook een ander bit hebben of niet?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:10

Veel paarden vinden een dubbelgebroken fijner, zorg ervoor dat je een niet te dik bitje hebt. 18mm is zat, ik weet niet wat je er nu in hebt hangen? Als je een bustrens hebt raad ik een bus aan en bij een watertrens moet je maar kijken.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 12:13

ik heb een gewone watertrens geen dubbelgebroken ofzo maar ken anders straks wel een dubbelgebroken bitje erbij halen me bitje is niet zo dik

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:13

Mijn fjord heeft dit ook gehad, een thiedemann hielp heel goed! Succes!

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 12:23

xRosa schreef:
Mijn fjord heeft dit ook gehad, een thiedemann hielp heel goed! Succes!

ga eerst de martingaal proberen helpt die echt niet ga ik dat proberen

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:16

booster schreef:
ik heb een gewone watertrens geen dubbelgebroken ofzo maar ken anders straks wel een dubbelgebroken bitje erbij halen me bitje is niet zo dik

Je hebt ook nog kans dat z'n velletje tussen de ring en de trens komt, tenzij je bitschijven om je watertrens gebruikt.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 13:18

Lien2 schreef:
booster schreef:

Je hebt ook nog kans dat z'n velletje tussen de ring en de trens komt, tenzij je bitschijven om je watertrens gebruikt.

nee dat is het niet daar haden we ook al opgelet maar dat is niet het probleem

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:22

Dat was inderdaad de reden dat ik zei met nu een bus dan ook een bus. Maar met een watertrens kan je op zich op een watertrens blijven rijden, zelf vind ik bus wat rustiger in de mond, omdat het mondstuk toch ook wat meer beweegt.

Let goed op dat je een niet te dik bitje kiest. 18mm is echt dik zat, 16mm is vaak ook goed. Pas bij 14mm vinden vele paarden het wat dun worden.