zadel van fjord boommaat de klein geworden??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Soezie

zadel van fjord boommaat de klein geworden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 09:02

Hallo,....

3 jaar geleden heb ik een JC dressuurzadel gekocht boommaat 33 voor mijn fjord, zal geen namen noemen maar ........ is langs geweest met zadels passen en hebben dit zadel voor mijn fjord aangemeten, nu had ik de laatste tijd wat problemen met het zadel dat het met het rijden wat naar links ging liggen, dus ben ik met mijn zadel naar de zaak geweest want ik was bang dat misschien mijn boom wel scheef was of wat dan ook, dit was niet het geval maar mijn zadel moest opgevuld moest worden, prima 3 weken later stond er een afspraak, en kwam er iemand langs om mijn zadel op te vullen, diegene komt dus tot de conclusie dat mijn zadel een boommaat te klein is!

Nu vraag ik mij af, is het mogelijk dat mijn fjord toen ik het zadel aanschafte op 7 jarige leeftijd, nu op 10 jarige leeftijd, een boommaat uit het zadel is gegroeid??
Hij is wel wat dikker geworden, maar de boom heeft toch de maken met de ruggegraat en die veranderd toch niet na 7 jaar???!!!

Ben erg benieuwd wat jullie er van vinden!

Marieke_K

Re: zadel van fjord boommaat de klein geworden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:05

Ja dat kan. Door het rijden verandert de spieropbouw waardoor het kan dat je zadel niet meer past. Ook veranderd de lichaamsbouw een beetje (paard wordt wat breder bijvoorbeeld).

Helaas koop je een zadel niet voor het leven. Eigenlijk moet je ieder jaar even naar je zadel laten kijken.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 09:37

Soezie schreef:
Hij is wel wat dikker geworden, maar de boom heeft toch de maken met de ruggegraat en die veranderd toch niet na 7 jaar???!!!

Ben erg benieuwd wat jullie er van vinden!

De boommaat heeft te maken met de breedte van je paard, dus als deze dikker is geworden (hetzij door aankomen hetzij door spiertoename) zul je dus een bredere boom nodig hebben.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:28

Zeker kan dat. Mijn paard kreeg als 4 jarige een JC boommaat 33, als 6 jarige was ie al gegroeid naar een Massimo 35 en nu heb ik dit jaar (als 7 jarige) de boommaat laten verbreden tot 37.
Een paard kan dus flink groeien.