Tweedehands zadel kopen, hoe weet je de maat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LadyElmira

Tweedehands zadel kopen, hoe weet je de maat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 11:03

Hallo,

Hoe weten jullie naar wat voor maat je moet gaan kijken qua zadel voor een nieuw paard? Paard heeft nu een daalemanzadel vzh bruin, maar ik wil graag een dressuurzadel. Ben via marktplaats een paar mooie zadeltjes tegengekomen, deze zijn alleen wel erg verweg. Hoe weet ik dan welke maat ik moet nemen en is het uberhaupt wel zo verstandig? Paard heeft volgens vorige eigenares een makkelijke rug, wilt zeggen dat hij standaard maten past..inplaats van een aangepast zadel ivm afwijkende schoft oid.

Dit is het paard:

Afbeelding

maximee

Re: Tweedehands zadel kopen, hoe weet je de maat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:05

Mmm als ze ver weg zijn is het heel erg lastig inderdaad!
Zou je ze eventueel terug mogen sturen als ze niet zouden passen?
Ik denk dat het beste is samen met de eigenaar dan de maten op te vragen van de zadels en er samen naar te kijken of het ongeveer overeenkomt, en dan eventueel vragen of passen over een lange afstand zou mogen.

Succes!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:05

Een zadel via internet kopen zou wel kunnen maar laat het zadel wel ff checken door een zadelmaker. Die kan je vertellen of ie wel of niet past.
Het is van groot belang om met een passend zadel te rijden!
Je zou met degene af kunnen spreken om hem terug te sturen/brengen als ie niet goed blijkt te liggen. De maat is voor ieder paard weer anders.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:06

Laat gewoon de zadelmaker langskomen met een paar zadels

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:09

ligt je Daaleman goed? Zoja, kijk dan eens of je ergens op het zadel (meestal zweetblad) nummers kunt vinden die de boombreedte weergeven. Zo op de foto te zien, lijkt je paard eerder smal gebouwd met een wat korte rug. Tis heel lastig als je niet weet welke maat je nodig hebt, helemaal om dat via een foto te adviseren. Denk dat je beter bij een zadelmaker kunt informeren of een ruitersportzaak die een kundig iemand hebben om te adviseren, dan kun je bijv. diverse zadels passen. Vaak hebben die ook 2ehands zadels op voorraad.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 11:11

aslo schreef:
ligt je Daaleman goed? Zoja, kijk dan eens of je ergens op het zadel (meestal zweetblad) nummers kunt vinden die de boombreedte weergeven. Zo op de foto te zien, lijkt je paard eerder smal gebouwd met een wat korte rug. Tis heel lastig als je niet weet welke maat je nodig hebt, helemaal om dat via een foto te adviseren. Denk dat je beter bij een zadelmaker kunt informeren of een ruitersportzaak die een kundig iemand hebben om te adviseren, dan kun je bijv. diverse zadels passen. Vaak hebben die ook 2ehands zadels op voorraad.

Wat stom van mij er staan inderdaad maten in het zadel. Ga daar zometeen gelijk even naar kijken. In principe zou ik dan een daaleman dressuurzadel kunnen nemen met dezelfde maten? Zijn vzh zadel ligt goed.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:13

Het is misschien niet heel netjes, maar ik heb de zadelmaker laten komen met tweedehands zadels.
Heb er toen een paar gepast waardoor ik wist wat wel en niet fijn zat en toen heb ik een tijdje een zadel op proef gehad.
Ondertussen heb ik precies hetzelfde zadel op MP gekocht voor de HELFT van de prijs die de zadelmaker ervoor vroeg. Zadel van de zadelmaker daarna netjes terug gebracht! Vork

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:13

Ik weet niet wat je met het paard van plan bent (heb je hem net?) maar als ik het zo bekijk denk ik dat hij qua spieren nog behoorlijk wat kan groeien. Misschien is het dus verstandiger om nog even door te rijden met je Daaleman, zodat je niet over een jaar weer een nieuw zadel hoeft te kopen.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:15

LadyElmira schreef:
aslo schreef:

Wat stom van mij er staan inderdaad maten in het zadel. Ga daar zometeen gelijk even naar kijken. In principe zou ik dan een daaleman dressuurzadel kunnen nemen met dezelfde maten? Zijn vzh zadel ligt goed.

Ben nu ook bezig met een tweedehandse zadel voor mijn nieuwe paard overigens. Ik weet dat hij een wijde boom heeft en ik een 17,5 inch zit.
Ik spreek dan af met de verkopende partij dat ze het zadel aangetekend versturen (ook omdat het zo ver weg is). Als ie dan niet goed is stuur ik hem meteen de volgende dag weer aangetekend terug en krijg ik mijn geld terug.
Het is een risico, i know, maar bij mij is het tot nu toe altijd goed gegaan.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 11:21

rommie schreef:
Ik weet niet wat je met het paard van plan bent (heb je hem net?) maar als ik het zo bekijk denk ik dat hij qua spieren nog behoorlijk wat kan groeien. Misschien is het dus verstandiger om nog even door te rijden met je Daaleman, zodat je niet over een jaar weer een nieuw zadel hoeft te kopen.

Hij heeft inderdaad weinig bespiering, eigenlijk heeft hij niets. Ik moet hem ook nog gaan beginnen met rijden want ik heb hem nu nog geen week. Als ik een goedkoper merkzadel kan vinden doe ik het, en anders wacht ik inderdaad wel even. Wil hem namelijk ook nog niet gelijk gaan rijden.