Grote merken - scheve bomen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Riddikulus

Grote merken - scheve bomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 10:36

Niet is je liever dan je eigen paard en alleen het beste is goed genoeg voor je maatje. Met zorg kies je een goed zadel uit en laat je het aanmeten door een "erkend" bedrijf/zadelmaker, zodat jou lieveling nooit last van zn rug zal krijgen. Echter - de werkelijkheid valt vaak vies tegen!

Een klein voorbeeld:

Bij ons op stal is een ware crisis ontstaan naar aanleiding van een stalgenoot wiens paard lang heeft stilgestaan wegens rugproblemen. Dit paard had een splinternieuw hulsebos dressuurzadel: aangemeten op het paard zelf door het bedrijf zelf en herhaaldelijk opgevuld.

Echter, na controlle door een andere erkende zadelmaker, bleek de boom van dit prachtige nieuwe zadel zo scheef als maar kon en was het de oorzaak van alle problemen die de eigenaar met dit paard gehad heeft. De links-rechtsverschillen waren behoorlijk groot en belemmerde het paard in iedere beweging!

Na dit nieuws werd deze zadelmaker door meerdere mensen geraadpleegd en dit euvel bleek vaker voor te komen dan eigenlijk gedacht werd! Ook een spiksplinternieuw euroriding zadel (één week oud) is naar de winkel terug gebracht met een scheve boom.

Mijn eigen Kieffer Wien bleek daarentegen (en godzijdank) keurig in orde.

Zijn er meer mensen die hier al mee in aanmerking zijn gekomen? Wat zijn jullie ervaringen?

Is er een lijst van erkend - goede - zadelmakers ergens op internet? En is het mogelijk om ergens je ervaringen met zadels en zadelmakers uit te wisselen?

Tijd voor een goede discussie!

ikke20

Re: Grote merken - scheve bomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:39

ik heb hier vaker van gehoord ja. zelf heb ik net een fryso zadel aangeschaft en tot nu toe helemaal geen problemen mee. wel heb ik eens een s&k havik zadel gekocht dit zadel was du ook alles behalve goed voor mn pony.
k blijf zeker dit topic even volgen

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:42

Een scheve boom ontstaat meestal pas later. Niet in de laatste plaats door onhandig opstappen (vasthouden aan de boom bij het opstappen) Ook structureel scheef zitten van de ruiter zorgt dat een zadel scheef inzakt, al is dit makkelijker op te sporen en te verhelpen omdat het een probleem is met de vulling en niet met de boom zelf.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:43

Er loopt momenteel ook een topic Hulsebosch vs. Daaleman. Op ik geloof twee reacties na zijn alle reacties over Hulsebosch negatief!! Heb twee Hulsebosch zadels gehad en de tweede was echt een drama.. Over de service nog niet te spreken (en ze zeggen de zadels op maat te maken, maar dit is echter niet correct!!)

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 10:56

@ ikke20: Wat is er gebeurd bij je pony dat je erachter kwam dat je problemen had met je zadel?

@ Fides: Dat ben ik niet helemaal met je eens. Hoe kun je anders verklaren dat een zadel van een week oud al deze problematiek heeft? En hoe verklaar je dat andere zadels 20 jaar meegaan zonder scheef te worden? Dan zit er dus duidelijk verschil in de kwaliteit van de boom...

@ Mo_van_dijk: Dit is dus precies wat die stalgenoot van mij ook had. Ze haalde het zadel op, propte het vol maar keken verder niet naar combinatie paard-ruiter. Niet alleen moet een zadel passen op een paard maar ook op een ruiter!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:58

mijn pony heeft heel haar rug vastgezet (pony is al aardig op leeftijd) maar die heeft dus ook geen buiging meer in haar rug dat is ook echt gewoon 1 plank. tijdens het rijden liet ze niet veel merken(tja we hobbelde wat boritten en wat wedstrijden op b niveau) en het is een echte dyhard.
haar oude zadel is meer dan 30 jaar oud. uiteindelijk is de boom gebroken en zag het er niet mooi meer uit maar dat was echt een super zadeltje.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 11:01

Gebroken boom is volgens mij nog wel een stap erger dan een scheve boom! Heeft ze daar dan ook nooit op gereageerd?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:10

mijn pony is erg hard voor derzelf. weten dus ook neit wanneer die boom is gebroken en hoe lang ze ermee gelopen heeft. ook had ze helemaal geen drukplekken van het zadel. echt nooit iets van gemerkt.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 11:15

ikke20 schreef:
mijn pony is erg hard voor derzelf. weten dus ook neit wanneer die boom is gebroken en hoe lang ze ermee gelopen heeft. ook had ze helemaal geen drukplekken van het zadel. echt nooit iets van gemerkt.

Ik denkt dat je hier hét punt hebt wat gewoon vaak het probleem is: paarden zijn zo vreselijk vergevingsgezind en zullen altijd hun best blijven doen voor de baas. Dit is ook de reden waarom ze vaak té lang met een slecht passend zadel blijven lopen en klachten zich opstapelen totdat een lichaam niet meer kán en het naar buiten komt in de zin van rugklachten of nukkig worden. Ik denk dat het onze taak als ruiter en eigenaar is om op deze tekenen te letten en erger leed te voorkomen!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:15

Heb het 1x maal meegemaakt met een Lemetex, had ik 2e hands gekocht. Mooi zadel, fijn zadel, echt wel een goed merk normaal gesproken. Maar ik merkte tijdens het rijden dat ie steeds iets scheef ging liggen, was niet veel, maar toch. Meegenomen naar Koenderink en Haaksbergen, deze heeft waar ik bij stond het hele zadel uit elkaar gehaald en toen bleek 1 (onderste) zweetblad er scheef aan te zitten, hierdoor ging het zadel ahw trekken naar 1 kant. Vanuit de fabriek dus gewoon niet goed in elkaar gezet. Heb het zadel daargelaten en kon 'm een week later weer ophalen, keurig gecorrigeerd en nadien lag ie prima.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 11:18

Zonde toch, je gaat ervan uit dat wat je koopt goed is. Het moet namelijk bij de eerste eigenaar al verkeerd hebben gelegen.

Jij hebt het over Koenderink en Haaksbergen. Kun je wat meer over hun vertellen? Zijn dit zadelmakers? Waar zitten ze? Hoe is je ervaring ermee (positief en negatief)? Zijn ze erkend?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:27

ja paarden pikken wat dat betreft teveel tenminste sommige dan. mijn fries liet wel wat merken maar ook niet echt dat ik dacht van ow het ligt aan het zadel. uiteindelijk wel als ik op bepaalde plekken op zn rug drukte douwde hij me tegen de stalwand aan en begon te trappen(en het beest is normaal superlief)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:32

Riddikulus schreef:
Zonde toch, je gaat ervan uit dat wat je koopt goed is. Het moet namelijk bij de eerste eigenaar al verkeerd hebben gelegen.

Jij hebt het over Koenderink en Haaksbergen. Kun je wat meer over hun vertellen? Zijn dit zadelmakers? Waar zitten ze? Hoe is je ervaring ermee (positief en negatief)? Zijn ze erkend?

Ja, het zadel heeft van begin af aan niet goed kunnen liggen, alhoewel de vorige eigenaar zei niks te hebben gemerkt. Heb nog wel een klein bedrag als vergoeding terug gekregen, dus dat was wel netjes. Het corrigeren heeft me toen nog geen 60,00 gekost, dus vond ik erg meevallen. Koenderink is mij destijds door meerdere aangeraden en vind Sr. heel kundig. Jr. weet ik zo niet, maar Sr. heeft toen mijn zadel gecorrigeerd. Zij verkopen mn Passier, Barnsbey en Stübben als ik me goed herinner. Ze zitten midden in het winkelcentrum, wel wat lastig parkeren.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 15:34

Het winkelcentrum van wekje stad?? Clown
Laatst bijgewerkt door Tanja op 09-05-08 06:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:34

Wil je een echte vakman? Dan is er wat mij betreft maar één en dat is Daaleman! Ja

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:37

Riddikulus schreef:
Riddikulus schreef:

Het winkelcentrum van wekje stad?? Clown

Haaksbergen, zie mijn 1e reactie;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 15:39

Precious20 schreef:
Wil je een echte vakman? Dan is er wat mij betreft maar één en dat is Daaleman! Ja

Wat mij betreft zijn er wel meer Knipoog , van de Heuvelhoeve bijv. of Koenderink dus.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 15:40

@ Aslo: Ooo hihi, ik dacht dat Haaksbergen zijn partner was ofzo! Verkeerd begrepen, sorry!

@Precious20: Hoezo zeg je dit? Probeer te onderbouwen (ervaringen) wat je vindt, zo hebben we er meer aan! Hulsebos is toch ook een gerenomeerd merk, maar daar hoeft voor mij echt geen winkelier meer mee aan te komen zetten hoor!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:13

Goed, ik zal mijn mening even onderbouwen...

Ik heb een Arab met een vrij moeilijke rug. Ik heb al tig zadels voor hem gehad. Maar iedere keer hetzelfde liedje: na een half jaar paste het zadel niet meer. Hij kreeg drukplekken enz.
Ik heb al ongelooflijk veel zadelmakers aan huis gehad. Lijstje zet ik hier niet openbaar op het forum maar als jij (TS) het lijstje wil kan je me altijd pm'en.
Al die zadelmakers konden wel goed verkopen maar van aanmeten hadden ze niet veel kaas gegeten. Ten einde raad heb ik naar Daaleman gebeld. Ik heb hun het probleem uitgelegd en zij gaven eerlijk toe dat het goed kon zijn dat zij ook geen zadel voor mijn paard zouden kunnen maken. Ze wilden echter eens komen kijken en opmeten. Daaleman bekeek mijn paard en mijn zadel 5 minuten en hij had het probleem al gevonden. De meeste voorbomen hebben een V-vorm. Daar mijn paard redelijk breed is op zijn schoft en net achter de schoft ook nog wat spiermassa heeft, knelde deze zadels en gaven ze dus drukplekken. Volgens Daaleman moest het kopijzer van de boom U - vormig zijn. Hij kon hier wel voor zorgen. En inderdaad, zadel past perfect! Lachen

Hoe dan ook, als je de zoekfunctie even gebruikt dan zal je héél wat positieve reacties over Daaleman lezen. En dat is iets wat niet van de concurrent Hulsebos gezegd kan worden.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:17

Tja, een kennis van mij (ook een Arabier met lastige rug) heeft ook bij Daaleman een maatzadel laten maken, is er tig keer mee/voor terug geweest voordat het eindelijk goed lag. Zij was minder te spreken.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 09-05-08 06:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 16:22

Interessant topic.

Ik heb zelf nog nooit een scheef zadel meegemaakt, gelukkig maar. Bloos
Maar wel 1 gezien waar het zitvlak scheef opgezet was.
Was een erg maf gezicht en als je dat zadel op het paard legde, kon je het echt goed zien.
zadel is terug gegaan naar de fabriek en had nooit uitgeleverd mogen worden.
Gelukkig viel het deze winkelier persoonlijk op. Haha!

Ik heb zelf erg goede ervaring met van Triest, maar geloof dat hij zelf nog weinig doen.
Ik heb ook slechte verhalen over HB gehoord en heb zelf liever ook geen zadel van dit merk, maar daarom kunnen er best goeien bij zijn.

Ik heb ook nog een Daaleman op maat gemaakt voor mijn d, maar deze past voor geen meter.
Tja, persoonlijke ervaring is vaak het beste.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 10:47

@Precious 20: Ik vind JUIST wel dat alles bij naam en toenaam genoemd mag worden! Zo voorkom je juist dat je dalijk met een slecht passend zadel zit! Ik zou het gráág (ook in het openbaar op het forum) willen horen wat jij een minder goede zadelmakers vind en waarom: dit voorkomt leed in de toekomst voor andere bokkers! Misschien kunnen we wel proberen als we negatief commentaar hebben dit dan alleen uit eerste hand te doen en niet "de buurman van mijn vriendins oma die kende iemand die een paard had en diens zadelmaker....." ok? Wel goed dat Daleman het probleem zo heeft opgelost!

@ Aslo: goed om te zien dat smaken verschillen!

@ Kaatje77: Gelukkig heb je kunnen zien dat het zadel scheef was. Maar vaak zie je het dus ook echt niet! Bij die stalgenoot waar ik over sprak kon je het alleen zien als het zadel op zn kop lag. En laten we eerlijk zien. Hoe vaak kijk je nu echt serieus naar de onderkant van je zadel?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:27

Riddikulus schreef:
@Precious 20: Ik vind JUIST wel dat alles bij naam en toenaam genoemd mag worden! Zo voorkom je juist dat je dalijk met een slecht passend zadel zit! Ik zou het gráág (ook in het openbaar op het forum) willen horen wat jij een minder goede zadelmakers vind en waarom: dit voorkomt leed in de toekomst voor andere bokkers! Misschien kunnen we wel proberen als we negatief commentaar hebben dit dan alleen uit eerste hand te doen en niet "de buurman van mijn vriendins oma die kende iemand die een paard had en diens zadelmaker....." ok? Wel goed dat Daleman het probleem zo heeft opgelost!

Jij mag dat vinden maar ik plaats ze niet openbaar op het forum. Ik heb in het verleden nog al eens mijn slechte ervaringen met zadelmakers op dit forum gepost en ik heb wekenlang niets dan pm's gehad van die betreffende zadelmaker (ja die zit/zat hier ook op Bokt). En geloof me dat waren geen vriendelijke pm's. Dus ik hou deze keer wijselijk mijn mond.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 12:29

Dat meen je niet! Wat een rotsituatie zeg! Ik kan me voorstellen dat je dan toch wel geneigd bent om wat minder s nel je verhaal te posten! Jammer!

Toch is dit wel nog een uitnodiging aan andere bokkers om goede en slechte ervaringen uit te wisselen Lachen

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 12:36

TS ik zie dat je net als ik ook uit zuid-limburg komt. Welke zadelmaker heb jij? Ik begrijp dat je daar tevreden over bent?